A kosárlabdát, a focit és a teniszt amolyan hobbiszinten, egyéni stílusban játszom, sajnos nem tudok korcsolyázni és szörfözni (pedig szeretnék), síelni pedig közel a harminchoz tanultam meg. Éppen ezért megfogadtam, ha nekem egyszer gyerekeim lesznek, még idejében kipróbáltatom velük a lehető legtöbb sportágat. Csakhogy a porontyok és a sporteszközök hurcolásához megfelelő autó is szükségeltetik. Ezek szerint nincs menekvés a kockaforma, unalmas egyterűek elől, ami egyben azt is jelenti, hogy legközelebb nagyapa korban hódolhatok ismét a vezetési élményeknek. Vagy mégsem? Nemrég megjelent a fény az alagút végén: a Ford S-Max új színt hozott a buszlimuzinok szürke világába!

Mutatós darab

A második generációs Galaxy alapjaira épített járgány már a kiállásával is egyértelműen jelzi, hogy mire számíthatunk. Terebélyes méretei ellenére kimondottan lendületes, vérbeli sportterű benyomását kelti. Örömmel állítanék be vele a srácokért edzésre (csak a tömör műanyagból készült levegő-belépő nyílás, illetve kopoltyú ciki egy kicsit), ők pedig büszkén mesélhetnék a haveroknak, milyen laza apjuk, meg dögös kocsijuk van. Amikor pedig magamra maradnék az autóval, mindig a hosszabb, kanyargósabb utat választanám a cél felé. Az S-Max dinamizmusa ugyanis nem csupán ígéret, tényleg sportosan vezethető az egyterű. Persze ne legyenek illúzióink, egy ilyen autónak nem a versenypálya a természetes közege, de hegyi szerpentinen például kitűnően helytáll. Buszlimuzinos viszonylatban penge a vezetési pozíció: viszonylag alacsonyan foglalhatunk helyet, a sportülések pedig (a második, Trend szinttől alapáras) megfelelő oldaltartást biztosítanak. A

sebességváltó karja jól kézre esik, könnyedén siklik egyik fokozatból a másikba. Kellően direkt és pontos a kormányzás, továbbá elégséges visszajelzést kapunk a kerekek és az út kapcsolatáról. Mivel pedig a futómű is a helyzet magaslatán áll, remek móka alaposan megkergetni a kocsit. Kanyarokban rendületlenül tartja a kijelölt ívet, sokáig semlegesen fordul az autó, és magas építése ellenére a karosszériadőlés sem vészes. Emlékeim szerint azonban az S-Max feszesebb sportfutóművel (45 000 Ft) harmonikusabban rugózott a menetpróbán – a normál hangolással picit megbotlik a nagyobb úthibákon, ám a gördülési komfortra így sem lehet panasz.

Hosszútávfutás

A legvagányabb családapák nyilvánvalóan a 220 lóerős, öthengeres turbómotorra voksolnak. Nagy utazóknak és hosszútávfutóknak azonban a tesztautóban szolgálatot teljesítő kétezres, 140 lóerős dízel kétségtelenül előnyösebb választás – a 7,4 literes tesztfogyasztással számolva majdnem 950 kilométert tehetünk meg egy tankkal. A gyorsulási érzet pedig ennél is kedvező, hiszen legnagyobb, 320 Nm-es forgatónyomatéka megegyezik a benzines csúcsmodellével. Alapjárati fordulat környékén ugyan lefulladásra hajlamos a négyhengeres, de ettől eltekintve nem érheti vád. Már 1800-tól tüzesen meglódítja az 1,75 tonnás kocsit, lelkesen pörög fel. Jól beosztja erejét, a végén sem fogy ki a szuszból. 10,2 másodperc alatt gyorsít százra, és azt sem veszi zokon, amikor autópályán huzamosan 160-170 km/órás tempót diktálunk neki. Még ekkora sebességnél is zavartalanul utazhatunk: a szélzaj és a motorhang egyaránt visszafogott, vibrációktól mentes az utastér. A négy tárcsafék határozottan lassítja a nagydarab Fordot, erejük pontosan adagolható. Azért a családosokra gondolva a menetstabilizáló rendszer (155 000 Ft) beleférhetett volna az alapárba.

Változékonyság

Természetesen nem csak sportos, hanem praktikus és prímán variálható is az S-Max. A második sor három egyenrangú ülésből áll. Támláik dőlésszöge változtatható, sínen lehet előre-hátra csúsztatni őket, valamint egyetlen mozdulattal a padlóba hajtogathatók. Ha valaki úgy kívánja, 240 ezer forintért még két szükségülést kérhet leghátra, így összesen 32 féle variáció alakítható ki. Ötszemélyes változatban a csomagtartó már alaphelyzetben is nagyon tágas, s a 854 literes érték lépcsőzetesen, egészen 2,1 köbméterig bővíthető. Ráadásul a Ford terhelhetősége becsületes 762 kilogramm, tehát nagyobb, súlyosabb

tárgyak szállítása sem okozhat gondot. Tárolórekeszekből is jól áll a sportterű, amennyiben mindent megrendelünk hozzá (pl. lehajtható asztalkák – 18 000 Ft, vezetőülés alatti fiók – 9 000 Ft), huszonhatot számolhatunk. A műszerfal látványos és jól áttekinthető, de az anyagválasztás és az összeszerelési minőség is rendben van. A biztonságot már az alapmodellben hét légzsák vigyázza, a fontosabb kényelmi tételek közül pedig alapáras a manuális légkondicionáló, az elektromos ablakemelők (elöl) és tükrök, a nyolc hangszórós rádiósmagnó, a fedélzeti számítógép és a távirányítós központi zár.

Jó ajánlat

2,0 literes, 145 lóerős benzinmotorral és Ambiente alapfelszereltséggel 6 450 000 forint a Ford S-Max indulóára – a konkurensekkel összehasonlítva kedvezőnek mondható az ajánlat. Azonos specifikációval ennél 560 ezer forinttal drágább az 1,8 literes, 125 lóerős dízel belépőmodell. A 2.0 TDCi 130 lóerős változatáért 7 405 000 forintot kérnek, míg a tesztelt 140 lovas csúcsdízel ára eggyel magasabb Trend kivitelben már 7 700 000 forintra rúg.