A benzin és a gázolaj folyamatos, csúcsokat döntögető áremelése miatt előtérbe kerülhetnek az olyan alternatív üzemanyagok, mint az autógáz, a biodízel vagy az E85-ös bioetanol. Insignia tesztautónkat 135 000 forintos opcióként gyárilag készítették fel ez utóbbi használatára: a tanksapkán kívül erre az égvilágon semmi sem utal, nincs üzemmód-választó kapcsoló vagy utólag beépített tartály, mint a gázautóknál, a jól megszokott módon kell megtankolni a kocsit.

Tetszetős és szépen kidolgozott, de a sok apró gomb miatt nehezen áttekinthető a műszerfal Tetszetős és szépen kidolgozott, de a sok apró gomb miatt nehezen áttekinthető a műszerfal

Hogy érdemes-e bioetanolt tankolni? Nos, lényegesen olcsóbb a benzinnél és a gázolajnál, ezenkívül környezetbarát üzemanyag. Az E85-ös ugyanis nem más, mint 85%-ban évente megújuló, növényi alapanyagokból előállított alkohol és 15% benzin keveréke. Mivel a növény fejlődése során annyi széndioxidot kötött meg, amennyi az alkohol elégetésekor keletkezik, kocsink kevésbé okolható a globális felmelegedés miatt. Megújuló energiaforrásként pedig az EU „támogatását élvezi” a bioetanol, ami esetünkben annyit tesz, hogy alkoholtartalma jövedékiadó-mentes. Így aztán a benzinnél és a gázolajnál hozzávetőleg 100 forinttal olcsóbb literenként. Csakhogy ez nem realizálódik teljes egészében nálunk… Mivel az etanol energiatartalma alacsonyabb a benzinénél, ugyanahhoz a teljesítményhez a motor többet igényel belőle, emiatt az átlagfogyasztás (a vezetési stílustól és a használat módjától függően) 15-30%-kal magasabb lehet.

Kizárólag a kétliteres turbómotor alkoholizál

Bár a hazai E85-ös kúthálózat kissé foghíjas, ez nem jelent problémát, mert a benzin és az etanol bármilyen arányú keverékével elmegy az autó – ezért az FFV (Flexi Fuel Vehicle – rugalmas üzemanyag-felhasználású jármű) megjelölés. Mi az összevetés érdekében mindkettőből kiautóztunk tisztán egy-egy tankot: eltérő körülmények között ugyan, de benzinből 10,6 literes, míg E85-ösből 12,3 literes átlagot mértünk. Az akkor aktuális üzemanyagárakkal számolva még így is mintegy 480 forintos megtakarítást értünk el száz kilométerenként, tehát a „zöld beruházás” felára 28 ezer kilométeres futásteljesítmény környékén térülne meg…

Sokan vitatják, hogy a motornak használ vagy árt az E85-ös Sokan vitatják, hogy a motornak használ vagy árt az E85-ös

Vezetés közben nincs drámai különbség a kétféle üzemmód között. Ha az „alkoholos befolyásoltság miatt” a kora reggeli hidegben picit nehezebben is éledt, azért mindig elsőre beindult az Opel. Az E85-ös magasabb oktánszámának (105) és tisztább égésének köszönhetően leheletnyivel simábban jár a motor, érezhető teljesítménynövekedésről viszont nem tudunk beszámolni. Akárhogy is, a 220 lovas turbómotor egészségesen pörög fel és lendületesen viszi a kocsit. Teljesítménye ugyan megvan hozzá, de az Insignia felépítése túl masszív, a súlya pedig tekintélyes, szóval nem elég eleven ahhoz, hogy igazán sportosnak érezzük. Meg aztán a hatfokozatú sebességváltó áttételezése hosszúra nyújtott és a kapcsolhatósága sem elég precíz.

A szedánnál 130 ezerrel drágább, de praktikusabb az ötajtós kivitel A szedánnál 130 ezerrel drágább, de praktikusabb az ötajtós kivitel

Összességében ez inkább egy erős és komfortos túraautó. Bizony, kényelmes! Merthogy a tesztkocsi végre nem orbitális méretű, 19-es vagy 20-as, csak simán nagy, 18 colos felniket viselt (245/45-ös abroncsokkal). Egy colnyi különbség pedig csodákra képes, az Insignia normálisan rugózott, miközben kanyarodni sem felejtett el.

Az OPC-Line spoilerkészlettel (208 000 Ft) még látványosabb az Insignia Az OPC-Line spoilerkészlettel (208 000 Ft) még látványosabb az Insignia

TETSZETT
E85-ös üzemmód
rugalmas, kifinomult motor
külső-belső formaterv
minőségérzet

NEM TETSZETT
hátsó fejtér
feláras E85-ös üzemmód
fogyasztás

ÖSSZEGZÉS
A dízellel és az autógázzal szemben akkor lenne igazán versenyképes a bioetanol, ha az Opel nullaforintos opcióként kínálná az E85-ös üzemmódot. Így az olcsó helyett csak a környezettudatosabb autózás valósítható meg.

OPEL INSIGNIA 2.0 Turbo FFV E85
Összlökettérfogat: 1998 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbó
Max. teljesítmény: 162 kW (220 LE) 5300/min
Max. forgatónyomaték: 350 Nm 2000-4000/min
Hossz./szél./mag.: 4830/1856/1498 mm
Tengelytáv: 2737 mm
Fordulókör: 11,4 m
Saját tömeg/teherbírás: 1713/437 kg
Csomagtér: 530/1465 l
Üzemanyagtank: 70 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 7,6 s
Maximális sebesség: 242 km/h
Gyári átlagfogyasztás: 8,4 l/100 km (benzin)
Tesztfogyasztás: 10,6/12,3 l/100 km (benzin/E85)
CO2-kibocsátás: 197 g/km
A modell alapára (Insignia 1.6 Ecotec 4a.): 6 190 000 Ft
A tesztelt modell ára: 8 762 000 Ft

Mindenből a legjobbat?

Elméletileg ez a tökéletesen konfigurált Insignia! Vagy mégsem?

Megjelenése alapján valódi sportkombi, menetdinamikája alapján már nem annyira Megjelenése alapján valódi sportkombi, menetdinamikája alapján már nem annyira

Praktikus kombi, erős és gazdaságos dízelmotor, megfejelve kényelmes automatával és biztonságos összkerékhajtással. Nyerő összeállításnak tűnik! Bármilyen időjárási körülmények között magabiztosan juthatunk tovább, s akár lakókocsi vagy hajó vontatására (1,7 tonnás fékezett vontatmány) is alkalmas a kocsi, menetstabilizáló rendszerének figyelme az utánfutóra is kiterjed.

120 000 forintért elektromosan mozog a csomagtérajtó, nyitási magassága állítható 120 000 forintért elektromosan mozog a csomagtérajtó, nyitási magassága állítható

Van azonban néhány árnyoldala a dolognak: a hatfokozatú automatikus sebességváltóval (480 000 Ft) és az adaptív összkerékhajtással (520 000 Ft) felszerelve „szerény” 1843 kilogram a gázolajos Insignia kombi tömege, ami bizony sem a menetteljesítményekre (10,8 s/208 km/h), sem a fogyasztásra nincs előnyös hatással. A gyári 6,8 l/100 km-es átlag helyett nálunk 8,9 litert evett, pedig nem „durvultunk”. Persze a 160 lóerős dízel még a komótosan kapcsolgató váltóval együtt is kellemesen gyorsítja a kocsit, nyers és kerregős hangja viszont csak részterhelésnél simul ki. A fordulókban rendületlenül tapad és félelmetes kanyarsebességekre képes a 4×4-es Opel, bár ebben a hazai viszonyokra nem javasolt 245/40 R19-es úthengerek is segítették.

Az ülések ledöntésével 540-ről 1530 literesre nő a csomagtér Az ülések ledöntésével 540-ről 1530 literesre nő a csomagtér

Végül a piszkos anyagiak: az Insignia kombi 1,6-os benzinmotorral 6,5 milliótól indul, míg a 160 lóerős dízelért már 8 330 000 forintot kérnek, az automata és a négykerékhajtás pedig kerek egy „misibe” kerül.