Az elektromos változat, a Volt frontdizájnja látványosabb: LED-es fényszórói keskeny résekből világítanak, jobban észrevehetők a forgalomban. Eltér a Life kiviteltől a magasabb tető is. Fotó: Stefler Balázs

A két testvérjármű, az Isuzu Novociti Life és a Novociti Volt a nyolcméteres városi, illetve elővárosi kategória képviselője. 2463 milliméteres szélességével ügyesen mozog belvárosi szűk utcákban is, konfigurációtól függően pedig 46-60 utast szállíthat. Maga az alapjármű, leszámítva a hajtásrendszer különbözőségét és a frontdizájnt (a Volté látványosabb), gyakorlatilag azonos: alacsonypadlós, tehát akadálymentes (a kézi rámpa széria, elektromos rendelhető), vékonyan párnázott, textilhuzatú ülésekkel és gyors utascserét lehetővé tevő egy- és kétszárnyú ajtóval. A futómű légrugós, a kormány elektrohidraulikus. A hajtóművet hátul helyezték el, az elektromos változat akkumulátorainak egy részét is ott, a többit viszont a tetőn. De még afelett is találni érdekességet: napelemet a tetőn, amely besegít a töltésbe (extra felszerelés). Melyik elektromos személyautóban van ilyen? Egyről sem tudok, pedig nagyszerű ötlet…

A Life vezetőhelyén azonnal otthonosan érezheti magát egy gyakorlott pilóta, minden a szokásos helyen van, jól átlátható és kézre esik. A rövid váltókart torony emeli meg, előtte kell átlépni. A Voltban persze nincs váltókar, és egész más a műszerezése is: a sebességen és egyéb adatokon kívül az elektromos hajtásrendszer energiahasználatát, a rendelkezésre álló hatótávot mutatja

Noha japán márka az Isuzu, ezeket a buszokat – sok egyéb típussal együtt – Törökországban tervezi és gyártja az Anadolu cég. Magyarországi importőre és vezérképviselete az Isuzu Bus Hungary, amely alkalmat adott a menetpróbára. Körüljárva mindkét jármű, egészében és részleteiben is, jó benyomást kelt, kielégít minden normális igényt. 21 ülés mellett 39-en utazhatnak állva, ami, tekintettel a rövid időre, elfogadhatónak tűnik. Kerekes szék rögzítésére természetesen van lehetőség. A vezetőhely a szokásos standardot képviseli, ergonomikus, áttekinthető, rögtön otthonosan érezheti magát a pilóta. Csupán a dízelmotoros változat magasra nyúló, a mozgást némiképp akadályozó váltókartornya lehet zavaró, de a nagymértékben dönthető kormányoszlop jóvoltából simán el lehet lépni előtte. Persze jelentős a különbség a műszerfalak között. A dízelé szabványos, az elektromosé viszont mutatja az energiafogyasztást kWh-ban, százalékosan az aktuális teljesítménykifejtést vagy rekuperációt (lassítási energia-visszanyerés), a hatótávot, valamint az elektromos berendezés hőmérsékletét.

Rövid utazásokhoz tervezett, vékony kárpitozású ülések, alattuk bőséges hellyel az utasok kézipoggyászának. Több az állóhely, mint az ülés, ez megfelel a jármű rendeltetésének. Középen lehet kerekes széket rögzíteni. Menet közben a dízelmotor nem túl hangos mormogása tölti be az utasteret. A Volt utasterében pillantunk hátra. Mindkét változat hátsó ülései magasan helyezkednek el, alattuk van a hajtómű, így kerülhetett alacsonyra a padló, hogy könnyű legyen be- és kiszállni

A Novociti Life dízelmotorja Cummins gyártmány, erőátvitelnek hatfokozatú manuális sebességváltó, vagy kétféle Allison automata választható. A tisztán elektromos (BEV-besorolású) Novociti Volt hajtásrendszerének üzemi feszültsége 400 volt, az elektromos személyautókhoz hasonlóan a két Isuzu közül az elektromosnak nagyobb a teljesítménye és a nyomatéka, méghozzá jelentős mértékben. Ennek megfelelően dinamikus gyorsulásokra képes, megy, mint a golyó. A specifikációtól függően 211 vagy 269 kWh kapacitású lítium-ion akkuval 200 (klíma nélkül 300) vagy 250 (klíma nélkül 380) kilométeres hatótávot ígérnek a gyári adatok. Ezt azért szívesen követném végig egy valóságos utasszállító műszakban – valószínűleg a lehetséges maximumról beszélnek, a lehető legkedvezőbb körülmények között. Az akkutelep súlya, ahogy elektromos járművektől megszokhattuk, nem éppen csekély: 1544, illetve 1901 kilogramm. Töltési időként egyenárammal legfeljebb két órát, váltóárammal nyolc és felet mondanak, a nagyobb akku megfelelő adatai 2,5 és 11 óra. Ez belefér az éjszakai üzemszünetbe. 150 kW-tal tíz perc alatt érhető el 30 kilométeres hatótáv. Az akkura nyolc év garanciát adnak, ez azt jelenti, hogy éjszakai árammal töltve ennyi idő után is megmarad a kapacitás 80%-a.

Kerekes székkel rámpán lehet mozogni. A manuális kivitel alapfelszerelés, de extraként elektromos működtetésűt is lehet rendelni

Menet közben egyetlen jelentős különbség vehető észre a két busz között, mégpedig a hanghatás. A Volt hajtóműve teljesen néma, a sebessége nincs akkora, hogy jelentős lehetne a szélzúgás, egyedül a gumisurrogást hallani. Kívülről is annyira csendes a haladása, hogy az elmélázó gyalogosok figyelmeztetésére AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System) hangjelző berendezést építenek be. A dízel verzióban normális, nem túl hangos, a városi buszokénak nagyjából megfelelő motorzúgás uralkodik, úgy vélem, hogy nem találják majd kellemetlennek az emberek. Kíváncsi voltam, hogy érezhető-e vezetés közben a tetőbe épített akkumulátor súlypontemelő hatása, mennyire húzza kifelé az ívről a járművet, körforgalomban vagy autópálya-lehajtón. Valójában szinte semennyire, nem rontja észrevehetően a stabilitást.

A dízelmotoros hajtómű nem ad fel rejtvényeket az üzemeltető személyzetnek, használata és karbantartása rutinfeladat. Alul középen látható a Volt nagy teljesítményű és nyomatékú villanymotorja, körülötte és fölötte az elektromos segédberendezésekkel

Összességében úgy tűnik, hogy megvan a személyszállításban az a piaci rés, amelybe éppen beleillik a két testvértípus, a piaci ár alatt maradó, üzemgazdaságilag versenyképes Life, illetve a dízelek esetleges kitiltásakor nyerő helyzetbe kerülő, a regionális közlekedésben alkalmazható, zöld Volt. A megrendelések átfutási ideje általában fél év. Magának a járműnek és a benne utazásnak a minősége is megfelelő, a mögötte álló Isuzu Bus Hungary cégnek nagy a tapasztalata és felkészültsége az autóbusz-üzemeltetésben, teljes körűen kiszolgálja az ügyfeleit. Mindenesetre kíváncsian várjuk az első gyakorlati tapasztalatokat, egy közlekedési vállalattól.

A kábel kezelőegységével egyszerű feladat az akkumulátortöltés, az éjszakai üzemszünetben visszanyeri hatótávját a Volt. Feltöltéshez kihajtható a Volt hátsó sarka. A lítium-ion akkumulátortelep hőfokát is hűtő szabályozza