Soha nem gondoltam volna, hogy egyszer még vissza fogom sírni Chris Bangle nevét! Az amerikai fenegyereknek vitán felül voltak bődületes melléfogásai a BMW-nél, de többnyire látványosan „elsült a keze” és karakteresen egyedi autókkal rukkolt elő. Ezzel szemben utódja, Adrian van Hooydonk láthatóan igyekszik végtelenül letisztult, sallangmentes formákkal operálni. Meglehet, hogy a vélt vagy valós üzletembereket megszólító 5-ös és 7-es sorozatnak ez még előnyére is válik, de szerintem a fiatalabb közönséget célkeresztbe állító modelleknél – például az új 1-esnél – több vagányság és temperamentum is elférne.

Ronda, de finom: élményben verhetetlen

„Ez szemből olyan, mintha a réginek azt mondták volna, hogy nézzél rám bután, a hátsó lámpái meg szinte csereszabatosak a VW Polóéval” – ezek a gondolatok ötlöttek fel bennem, amikor a hivatalos fotókon először láttam a második generációt. A menetpróba után Kálmi kolléga próbálta lehuteni a kedélyeket, hogy élőben nem olyan sokkoló a látvány. Bár hitetlenkedve mentem el a tesztautóért, miután a parkolóban tüzetesen szemügyre vettem, tulajdonképpen igazat kellett adnom neki – továbbra sem tetszik, de tényleg emészthető a forma. Sőt! Töredelmesen bevallom, egy hét alatt az ujja (vagy a hátsó kerekei) köré csavart, s végül ismét beleszerettem az 1-esbe…

Még a Sport Line kivitel piros és zongoralakk dekorelemeivel együtt is komor a hangulat. Nem hiányoznak a praktikus részletmegoldások Még a Sport Line kivitel piros és zongoralakk dekorelemeivel együtt is komor a hangulat. Nem hiányoznak a praktikus részletmegoldások

Persze ezt mindenekelőtt annak köszönheti, hogy összességében nagyszerű autó, melyet baromi jó vezetni. Hátsókerékhajtásával még mindig unikumnak számít a kompaktkategóriában, és akármilyen közhelyes is, a legkisebb BMW szinte együtt él a vezetővel! Roppant közvetlen és pontosan manőverezhető, reakciói és irányváltásai szinte azonnaliak. Az üléspozíció sportosan alacsony, az opciós (változó áttételezésű) sportkormány mérete és fogása remek, a rásegítés mértéke pedig jól eltalált. Ráadásul az elektrohidraulikus szervo ellenére megfelelő visszajelzésekkel is szolgál, úgyhogy precízen támadhatjuk a kanyarokat és dobálhatjuk egyik ívről a másikra a kocsit. A fordulókban egyszerre érezni masszívnak és az 1,4 tonnás tömegnél könnyedebbnek az 1-est.

Merev karosszériája és ideálishoz közeli súlyelosztása kiegyensúlyozott viselkedést biztosít, míg a feszes hangolású M-sportfutóművel nagyon ott van az úton – ha nem is komfortos, a hazai útviszonyokra vetítve még így is megfelelő a rugózása. Stabilan és sokáig semlegesen kanyarodik, majd amikor a határokat feszegetjük, finoman elkezdi tolni az orrát, de tovább hajszolva a hátulját is táncba lehet vinni: a DSC menetstabilizátor teljesen kikapcsolható, úgyhogy semmi nem gátolja az örömautózást.

Navigáció: 8,8 colos, sík képernyővel, 697 500 forintért Navigáció: 8,8 colos, sík képernyővel, 697 500 forintért

A maga 184 lóerőjével és 380 Nm-es nyomatékával a tesztelt 120d jelenleg a legacélosabb dízel a kínálatban. Ennek megfelelően keményen meglódítja és lehengerlő módon gyorsítja a kocsit, sportos menetteljesítményekkel ruházza fel a BMW-t. A lendületes autózásban a határozott kezelést igénylő, de rövid utakon és pontosan kapcsolható hatfokozatú sebességváltó is partner, a fék nyomáspontja pedig jól kitapintható, ereje érzéssel adagolható.

Egyszerre erős és takarékos

A gázpedálon leadott parancsokra élénken válaszol és energikusan pörög fel a motor. Már amennyiben a széria menetdinamika-kapcsolóval a Sport vagy Sport+ programot aktiváltuk. Ugyanis a szupertakarékos Eco Pro üzemmódban olyan érzésünk támad, mintha gázolaj helyett valami sűrű, ragacsos massza érkezne a hengerekbe. Cserében viszont képes öt liter körül fogyasztani a BMW – az általunk mért 5,6 l/100 km-es tesztátlagba némi élvezkedés is vegyült.

A tárolócsomag (43 800 Ft) része a pohártartókba illeszthető tálca A tárolócsomag (43 800 Ft) része a pohártartókba illeszthető tálca

Alacsony fordulaton csendesen jár és hosszan kihúzatva sem erősödik fel tolakodóan, viszont kissé nyerssé válik a motor hangja. Ennél azonban zavaróbb a prémiummárkához nem eléggé kifinomult start-stop rendszer: villámgyorsan végzi ugyan a dolgát, de a motor leállításakor és újraindításakor erősen megrázza az autót.

A hátsó utasok lábtere 21 mm-rel nőtt, de továbbra is inkább „négyszemélyes” az 1-es A hátsó utasok lábtere 21 mm-rel nőtt, de továbbra is inkább „négyszemélyes” az 1-es

Az alapváltozaton felül egyébként – 554 500 forintos felárért – Sport Line és Urban Line kivitelben választható az 1-es. Eltérő a BMW-vese, a lökhárítók kiképzése, valamint a belső hangulat, de mindent összevetve nem érzem azt a látványos különbséget, mint mondjuk a Mercedes C-osztály variációinál (Avantgarde kontra Classic és Elegance). Ha már az utastérnél tartunk, a méretnövekedés dacára (hosszúság: +85 mm, szélesség: +17 mm, tengelytáv: +30 mm) a térkínálat továbbra is átlagos. Négy személynek olyan 175-180 centis magasságig megfelelő férőhelyet nyújt a kocsi, de a masszív kardánalagút miatt hátra-középre még gyereket sem ültetnék, mert azt hihetné, hogy büntetésben van. A csomagtér 30 literrel, 360-ra nőtt, s az osztott hátsó támlák ledöntésével egyszerűen bővíthető.

Fizetési felszólítás: prémiumopciók

A vezetési környezet tipikusan BMW-s, a józan műszerfal könnyen áttekinthető, az ergonómia és a kidolgozás példás. Ugyanakkor a felhasznált anyagok és maga a minőségérzet szerintem manapság már nem számít kiemelkedően igényesnek a kategóriában. Ezúttal inkább a magas technikai színvonal és a végtelenül hosszú extralista nyújtja a presztízsértéket.

A háttámlák 60:40-es osztása széria, a 40:20:40-es feláras. Bővítés után sík padló keletkezik A háttámlák 60:40-es osztása széria, a 40:20:40-es feláras. Bővítés után sík padló keletkezik

Ezzel kapcsolatban pedig van itt egy elég kiábrándító dolog… Már a 136 turbólóerős 116i belépőmodell is 6 690 000 forinttól indul, a csúcsdízelért ennél kis híján kétmillióval többet kérnek, de ami igazán fáj, az a felextrázott tesztautó 12 435 000 forintos ajánlati ára. Te jó Isten, ez csak egy kompaktautó!!! Nagyon sajnálom, de ami engem illet, ennyire nem vagyok vak a szerelemben…

Az egyetlen kompakt, amelyik hátul hajt. Tolatóradar vagy kamera is rendelhető, sőt automatikusan is képes beparkolni Az egyetlen kompakt, amelyik hátul hajt. Tolatóradar vagy kamera is rendelhető, sőt automatikusan is képes beparkolni

Tetszett
vezetési élmény, menetdinamika
gazdaságosság
műszaki igényesség

Nem tetszett
forma
vételár
drága extrák

Összegzés
Menetdinamika és vezetési élmény tekintetében az 1-es továbbra is mérce a kompaktkategóriában, aminek a BMW kőkeményen megkéri az árát! A tesztkocsi vételárából kijön két közepesen felszerelt Ford Focus, és azt sem olyan rossz vezetni…

BMW 120d
Összlökettérfogat: 1995 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbódízel
Max. teljesítmény: 135 kW (184 LE) 4000/min
Max. forgatónyomaték: 380 Nm 1750-2750/min
Hossz./szél./mag.: 4324/1765/1421 mm
Tengelytáv: 2690 mm
Fordulókör: 10,9 m
Saját tömeg/teherbírás: 1420/530 kg
Csomagtér: 360/1200 l
Üzemanyagtank: 52 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 7,2 s
Maximális sebesség: 228 km/h
Város/országút/vegyes: 5,7/4,0/4,6 l/100 km
Tesztfogyasztás: 5,6 l/100 km
CO2-kibocsátás: 122 g/km
A modell alapára (116i): 6 690 000 Ft
A tesztelt modell ára: 8 640 000 Ft

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!