A Jeep 1992-ben mutatta be a Grand Cherokee luxus szabadidő-autót, melyből azóta 4 millió darabot értékesítettek világszerte. Emlékszem, a rendszerváltás után – amolyan igazi magyaros módon – mifelénk is közkedvelt „státusszimbólum” volt, de aztán az európai márkák is felfedezték maguknak a prémium-SUV kategóriát, egy csapásra lefokozva és háttérbe szorítva a törzsfőnököt – sokáig becsületes dízelmotorja sem volt a Jeepnek.

Amerikai design, német technika, olasz motor

Most azonban stílszerűen, a nagy visszatéréssel ünnepelheti 20. születésnapját a Grand Cherokee, a negyedik generáció ugyanis lényegesen jobb elődjénél! Már a fellépése is sokkal határozottabb és céltudatosabb, miközben továbbra is masszívnak és robusztusnak hat. Hosszában és széltében mintegy 7 centimétert nőtt, a tengelyek közötti távolság pedig 13 centivel hosszabb, nem kevésbé lényeges azonban, hogy a karosszéria torziós merevsége tetemesen, 146%-kal javult – menet közben határozottan érezhető, hogy ez előnyös hatást gyakorol a vezethetőségre.

Szemrevaló és pazar módon felszerelt a belső, de az anyagminőségen és a kidolgozáson még lehetne finomítani Szemrevaló és pazar módon felszerelt a belső, de az anyagminőségen és a kidolgozáson még lehetne finomítani

Jóllehet, időközben a Chrysler–Jeep-csoport a Fiat fennhatósága alá került, de az új Grand Cherokee még az előző Mercedes ML alapjaira épül. Ha másból nem is, az egyedi ergonómia alapján kiderül a rokoni kapcsolat: mivel a kormányoszlop jobb oldalán egyáltalán nincs bajuszkapcsoló, temérdek funkciót (index, reflektor, ablaktörlők és -mosó) zsúfoltak a bal oldalira. A multifunkciós kormányt (fedélzeti számítógép, radaros követésitávolság- és sebességtartó automatika, rádió és audiorendszer) is érdemes tanulmányozni, de rövid összeszokás után a kezelés nem ördöngösség.

Aszfalton és terepen is otthonosan mozog

A luxust és a prémiumminőséget viszont egészen másképp értelmezik Stuttgartban és Detroitban… Gazdagon felszerelt és első pillantásra értékesnek is tűnik az Overland kivitel utastere, alaposabban szemügyre véve azonban a felhasznált anyagok minősége meglehetősen vegyes. Van lakkozott szicíliai szilfa berakás, nyeregbarna nappa bőrkárpit, krómdíszítések, kályhaezüstös betétek és olcsó műanyagok, s helyenként a kidolgozás, illetve egyes kapcsolók működési kultúrája sem meggyőző. Ugyanakkor a nagyobb tengelytávnak köszönhetően szellősebb a helykínálat, elöl-hátul kényelmesen elférni, a második üléssor támlái pedig 18 fokban hátra is dönthetők. Szintén nőtt a csomagtartó befogadóképessége (+11%), derék is a 782/1554 literes érték, de ezt már a tetőig pakolva mérték.

Terepválasztó: szabályozza a gázreakciókat, a váltóprogramot, a kipörgésgátlót és a menetstabilizátort Terepválasztó: szabályozza a gázreakciókat, a váltóprogramot, a kipörgésgátlót és a menetstabilizátort

Azért az amcsik és a németek mellett az olaszok is hozzátettek valamit a Grand Cherokee-hoz, az egykori Merci dízelt ugyanis a VM Motori fejlesztette tovább: a 3,0 literes V6-os blokkhoz MultiJet II közös nyomócsöves befecskendezést (1800 bar) és Garrett változó geometriájú turbót illesztettek. Késlekedés nélkül reagál a gázadásra és élénken pörög fel a motor, 241 lóerőjével és 550 Nm-es nyomatékával pedig lendületesen is viszi a 2,4 tonnás nagyvasat. Pedig az automata sebességváltó csak ötfokozatú – ha komótos is, de megfelelően látja el a feladatát, lágyan és jó ritmusban kapcsolgat. El lehet képzelni, mennyivel fürgébb és gazdaságosabb lenne hat-, hét-, netán nyolcgangos automatával!

Overland szinten széria a hátsó ülésfűtés és a panorámatető Overland szinten széria a hátsó ülésfűtés és a panorámatető

Az indirekt áttételezés (ütközéstől ütközésig 3,6 fordulat) miatt éles kanyarokban sokat kell tekerni a kormányon, viszont a magas karosszéria nagy sebességnél sem válik idegessé. Kissé könnyű és érzéketlen is a szerkezet, máskülönben agilisan vezethető a kocsi, stabilan és átlagos oldaldőléssel fordul. Persze ebben nagy szerepe van az Overland kivitel adaptív légrugózásának, s ezzel együtt is feszes sportfutóművének.

Mindezek ellenére bátran elhagyhatjuk vele a járt utat! A Selec-Terrain üzemmódválasztó kapcsolón ötféle program (sport, automata, homok/sár, hó és szikla) közül választhatunk, ami az adott terepviszonyokhoz igazítja a Quadra-Drive II-es állandó összkerékhajtást. Szorult helyzetben terepfelező, elektronikus hátsó differenciál, visszagurulásgátló és lejtmenetvezérlés, továbbá a Quadra-Lift légrugózás segíti a továbbjutást. Ez utóbbi 10,5 centit is képes emelni a kocsin, a maximális szabadmagasság ekkor 27 cm, az első terepszög 34,3, a hátsó pedig 27,3 fok. Persze ezek inkább csak elméleti lehetőségek, hiszen egy 18 millió forintos luxus szabadidő-autó nem igazán sárdagasztásra való.

A sebesség függvényében, automatikusan állítja a hasmagasságot a légrugós futómű A sebesség függvényében, automatikusan állítja a hasmagasságot a légrugós futómű

TETSZETT
formaterv
felszereltség
acélos és kulturált dízelmotor

NEM TETSZETT
utastér anyagminősége
csak ötfokozatú váltó
vételár

ÖSSZEGZÉS
Az aszfaltos vezethetőség és a terepjáró képesség ideális kombinációját nyújtja a Jeep, de inkább a Volvo (XC90), mintsem az Audi (Q7), a BMW (X5) és a Mercedes (ML) árában kellene mérni… Ráadásul a 13,7 millió forintos Laredo alapmodell csak a 3.0 CRD szerényebb teljesítményű (190 LE/440 Nm) változatát kapja.

Jeep Grand Cherokee 3.0 V6 CRD Overland
Összlökettérfogat: 2987 cm3
Hengerek/szelepek: V6/24 turbódízel
Max. teljesítmény: 177 kW (241 LE) 4000/min
Max. forgatónyomaték: 550 Nm 1800-2800/min
Hossz./szél./mag.: 4822/1943/1764 mm
Tengelytáv: 2915 mm
Saját tömeg/teherbírás: 2430/519 kg
Csomagtér: 782/1554 l
Üzemanyagtank: 93,5 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 8,2 s
Maximális sebesség: 202 km/h
Város/országút/vegyes: 10,3/7,2/8,3 l/100 km
Tesztfogyasztás: 12,1 l/100 km
CO2-kibocsátás: 218 g/km
A modell alapára (3.0 V6 CRD 190 LE Laredo): 13 723 000 Ft
A tesztelt modell ára: 18 293 000 Ft

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!