Emlékszem még az 1994-ben piacra dobott, kategóriateremtő RAV4-esre, a típus körüli felhajtás óriási volt, az apró, háromajtós, 3695 mm hosszú Toyota hamar keresett modellé vált. Erre most itt a negyedik generáció, melynek hossza 4570 mm, kabinja és raktere pedig a legtágasabb ellenfelekével vetekszik. Az Auris-szerű fizimiska friss, a letisztult formát pedig talán ez a fehér fényezés emeli ki a legjobban.

Gyenge láncszem: eleve nehezen áttekinthető a pult, amit a számtalan színű és felületű betét, műbőr borítás tovább bonyolít Gyenge láncszem: eleve nehezen áttekinthető a pult, amit a számtalan színű és felületű betét, műbőr borítás tovább bonyolít

A Toyota műszerfalak ergonómiai szempontból sokáig bukfencmentesek voltak számomra, azonban e téren a mostani RAV4-es csúnyán elvérzett. Kuszán elszórt kapcsolók, bizonyos vezetőülés-beállítások mellett láthatatlan alsó gombsor, feleslegesen tagolt, eltolt szintek nehezítik az átláthatóságot. Néhány gombot a kormánykerék takarásába, a kormányoszlop tövébe is helyeztek, bezzeg a riasztó piros visszajelző lámpácskája esetlenül a sofőr előtt, szemmagasságban van… Mindezt tetézik a többszínű/struktúrájú műanyag, bőr, műbőr borítások és betétek – az összkép kicsit vásári hangulatúra sikeredett.

Elismerést érdemel a tágas fülke és a raktér

A RAV4-es igazi fórja a kifejezetten szellős kabin és a tágas, könnyen átrendezhető raktér. Elöl mélyebbre süllyeszthető és magasabbra emelhető az ülés, mint elődjében, ráadásul mind a lap (+20 mm), mind pedig a támla (+30 mm) megnőtt. A kormány is jobban kézre áll, és tágabb tartományok között szabályozható. A második sorban akár három felnőtt is elfér, a padló gyakorlatilag sík, a vállszélesség is jó, a támla pedig a kívánt pozícióban rögzíthető.

Az ülésfűtés a hátat is melegíti. A támlák az egészen meredektől az „pihenős” szintig dönthetők Az ülésfűtés a hátat is melegíti. A támlák az egészen meredektől az „pihenős” szintig dönthetők

A csomagtartó helytakarékos pótkerék esetén 577 literes, a kerékjárati ívek minimális mértékben lógnak csak be a hasznos térbe. Az ülésdöntés egy kar meghúzást követően már kész is, a támla a lesüllyedő lapjára dől. A roló alatt praktikus, vízszintesen kihúzható háló várja a kisebb csomagokat. A RAV4-es hasznos terhelhetősége 505 kilogramm, fékezetlen utánfutóból 0,75, míg fékezettből 2 tonnásat vontathat. Az eddigi oldalra nyíló csomagtérajtót felső zsanérozásúra cserélték, így kisebb hely is elegendő a nyitáshoz. Hab a tortán, hogy a Style szinttől (4WD esetén) ehhez elektromos mozgathatóság is dukál, ráadásul a fedél magassága is programozható. A mozgatás nemcsak a fedélről, hanem a kormányoszlop bal oldali tövéhez rejtett kapcsolóról is végrehajtható.

Főszerepben a benzinmotor és a 4WD-hajtás

A tesztalany orrában a már jól bevált, 2,0 literes szívó benzines dolgozott. A Valvematic aggregát nem teljesítményre hangolt darab, 151 lóerője mellé mondhatni szerény, 195 Nm-es maximális nyomaték társul. A fokozatmentes Multidrive S automatikus váltó is inkább a komfortos, mintsem a sietős haladást preferálja. A kapcsolások gyorsak, átmenet nélküliek, de a nyomatékszegénységet a szépen dolgozó váltó sem tudja kiküszöbölni – terepen, sztrádán és terhelve is elkelne némi plusz erő. A RAV4-es ebben a felállásban inkább a nyugodt habitusú, kényelemorientált vásárlók igényeit elégíti ki. Az automatának létezik Eco és Sport állása is, előbbi esetén még lustábban viselkedik, míg utóbbinál valamelyest javul a gázreakció. Szekvenciális módban is lehet váltani, ilyenkor hét előre programozott fokozattal gazdálkodhatunk.

A kormányzás elfogadhatóan közvetlen, a felfüggesztések az ésszerűség jegyében hangoltak. Normál határok között jól fordul, a karosszéria dőlése sem ijesztő, de a sportos viselkedés nem a RAV4-es erőssége. A hobbiterepes egyébként dicséretesen csendes, a fülke zajszigetelése nagyon jó, és a fogyasztása sem eget verő, mi 8,7 literes átlagot regisztráltunk.

Alacsony a küszöbmagasság, az ülésdöntés pedig pofonegyszerű Alacsony a küszöbmagasság, az ülésdöntés pedig pofonegyszerű

Csak az automatához érhető el a lejtmenetvezérlés, amely az igen fejlett összkerékhajtással együtt komoly terepjáró képességeket szavatol(na). A dinamikus nyomatékszabályozású 4WD-rendszer az első és a hátsó differenciálműben elhelyezett elektromágneses működtetésű tengelykapcsolón keresztül folyamatosan szabályozza az első és a hátsó kerekek közötti nyomatékáramlást. Utóbbi mértéke 100:0 és 50:50 között változhat. Új elem, hogy normál módban nemcsak kipörgő kerekek esetén aktiválódik a 4×4-es hajtás, hanem akkor is, ha a jármű kanyarodás közben alulkormányozottá válik. Sport állásban a kerekek 90:10 arányban hajtottak, ráadásul ilyenkor a szervorásegítés mértéke 20%-kal mérséklődik, ami direktebb irányíthatóságot jelent. 4WD Lock állásban 40 km/órás sebességig fele-fele arányban rögzített a tengelyek közötti nyomatékelosztás. Persze mit ér a tudomány a csekély hasmagasság (187 mm) és a mélyre húzott orrkötény tükrében: a RAV4-es alatt hiába van briliáns technika, ha terepen lépten-nyomon odaveri a hasát. Sokkal inkább célravezető lett volna két kivitelt kínálni, egy normál fronthajtásút és egy emelt hasmagasságú (min. 200 mm) 4WD-verziót.

Helyes: a padló alatt szükség pótkerék és 30 l-es rekesz rejtőzik. Praktikus: a raktérroló alatt tárolóháló feszíthető ki Helyes: a padló alatt szükség pótkerék és 30 l-es rekesz rejtőzik. Praktikus: a raktérroló alatt tárolóháló feszíthető ki

A 2.0 Valvematic kivitel csak összkerékhajtással érhető el, manuális váltóval 6,99, míg automatával 8,47 milliótól vásárolható meg. A dízelpártiak a takarékos, 2WD rendszerű, kézi váltós 2.0 D-4D-re (124 LE, 7 160 000 Ft-tól) vagy a 2.2 D-4D 4WD-re voksolhatnak. Utóbbi 150 lóerős, 8,15 milliótól rendelhető, de a hatgangos automatával már 9,59 milliót kell a kasszában hagyni.

Csendesen suhan a RAV4-es, a légellenállást és a fogyasztást speciális alsó légterelő burkolatok mérséklik Csendesen suhan a RAV4-es, a légellenállást és a fogyasztást speciális alsó légterelő burkolatok mérséklik

Tetszett
– megnyerő külső design
– tágas kabin/raktér
– összkerékhajtás

Nem tetszett
– alacsony hasmagasság
– nyomatékszegény motor
– műszerfali ergonómia

Összegzés
Korrekt autó a RAV4-es, legnagyobb aduja a komoly összkerékhajtás és a tágas kabin. A külső design nyerőnek tűnik, de a beltérben már sok a kusza megoldás. A 2,0 literes benzines nem egy erőgép, viszont kiforrott, megbízhatóság terén már bizonyított darabról van szó.

Toyota RAV4 2.0 Valvematic 4WD CVT
Összlökettérfogat: 1987 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16
Max. teljesítmény: 111 kW (151 LE) 6200/min
Max. forgatónyomaték: 195 Nm 4000/min

Hossz./szél./mag.: 4570/1845/1660 mm
Tengelytáv: 2660 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1570/1570 mm
Fordulókör: 11,4 m
Saját tömeg/teherbírás: 1605/505 kg
Csomagtér: 577/1746 l (pótkerékkel)
Üzemanyagtank: 60 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 10,7 s
Maximális sebesség: 185 km/h
Város/országút/vegyes: 9,2/6,0/7,2 l/100 km
Tesztfogyasztás: 8,7 l/100 km
CO2-kibocsátás: 166 g/km
A modell alapára: 6 990 000 Ft (2.0 4WD M/ Active)
A tesztelt verzió ára: 8 470 000 Ft (Style)

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!