Hibátlan minőségu úton érzi magát jól a feszes rugózású Cooper D Hibátlan minőségu úton érzi magát jól a feszes rugózású Cooper D

Nem mintha sok kritika érte volna a PSA 1,6 literes dízelmotorját, amit a Minibe is beépítettek, de a modellfrissítés hozadékaként megjelent az azonos lökettérfogatú BMW egység is, s ez egyben azt jelenti, hogy a Citroën–Peugeot-féle aggregát eltűnt a kínálatból.

Az új motor a BMW 2,0 literes, N47-es jelű motorjához áll nagyon közel, felépítésük a kisebb furatot leszámítva szinte teljesen azonos. A 112 lóerős egység azért illik jól a vagány retróautóhoz, mert sokkal jobban szereti a pörgetést, mint a korábbi motor, a Mini karaktere pedig olyan, mintha jóval nagyobb erőforrás dolgozna benne.

Egyetlen szokványos részlet sincs, mindenben van valami trükk Egyetlen szokványos részlet sincs, mindenben van valami trükk

Hacsak nem piros lámpától kell elhúznunk, első és második fokozatban elég a kuplunggal „meglódítani” az autót, még kisebb emelkedőkről is elindulhatunk a gázpedál használata nélkül. De nem csak alacsony fordulaton van benne szufla, 1500-as fordulattól egyenletesen érkezik meg az erő, s egészen 4000-ig elemében van a motor. Képzeljék csak el, milyen lesz a Cooper SD változat, amelybe a BMW 2,0 literes, 143 lóerős erőforrását építik majd be…

A közvetlenség mintapéldánya a kis Mini

Bár a dízelmotor tömege természetesen nagyobb, mint egy azonos teljesítményű benzinesé, a vezető
szemszögéből nézve csak annyiban van változás, hogy kicsit morgós a jármű hangja. Való igaz, hogy ez az erőforrás nem tartozik a leghalkabb gázolajosok közé, de egyáltalán nem sorolható a tolakodó kategóriába. Mindig hallhatóan dolgozik, s ezt nagy tempónál a szélzaj sem tudja elnyomni. A Cooper D azonban akkor sem jön zavarba, ha mondjuk Dobogókőre felfelé menet a határait feszegetjük, mert benzines társaihoz hasonlóan gokartosan közvetlen kormányzással, kőkemény futóművel (persze a komfort kárára) és agilis irányíthatósággal rendelkezik, ebben a tekintetben tehát nincs szó semmilyen kompromisszumról. Szűk tengelytávolsága ellenére nagy sebességnél is magabiztosan tartja az ívet, s enyhe orrtolással jelzi, hogy jobb lenne visszavenni a sietségből.

Az első ülések minden szempontból ideálisnak mondhatók Az első ülések minden szempontból ideálisnak mondhatók

A dízel változat azonban olyat tud, amit a benzinesek nem, például a kisautóktól szokatlanul nagy, 50 literes üzemanyagtartály jóvoltából 1000 kilométeres hatótávval számolhatunk, ugyanis az 1,6-os egység forszírozott tempó esetén is alig eszik többet 5,0 liternél. A ráncfelvarrás során némileg átszabták az orr-részt, a beltérben új kapcsolók jelentek meg, ez azonban aligha változtat a lényegen, miszerint a Mini továbbra is hangulatos és élvezetes kisautó. Hátránya csupán a borzasztóan szűkös hátsó sor és a jelképes méretű csomagtartó.

Finoman szólva sem tágas a Mini hátsó üléssora Finoman szólva sem tágas a Mini hátsó üléssora

Nyilván sokan legyintenek az említett negatívumok hallatán, hiszen mégiscsak azon kevés új autók közé tartozik a Mini, amelyek nagy egyéniségnek számítanak. Arról lehet vitatkozni, hogy a levesestányér méretű, középen elhelyezett sebességmérő, vagy a középkonzol billenőkapcsolói ergonómiai bakinak számítanak-e, mindenesetre üdítően más, mint akármelyik vetélytársa, és talán hiba is lenne, ha ezekhez a részletekhez nem ragaszkodna a gyártó.

Bővítve lépcsős lesz az alaphelyzetben 160 literes csomagtér Bővítve lépcsős lesz az alaphelyzetben 160 literes csomagtér

Az egyediséget és a BMW technikát nem mérik olcsón, a Cooper D 6 520 000 Ft-os árából már a középkategóriából is kedvünkre választhatunk autót. S bármennyire is dinamikus a 112 lovas motorral a Mini, a One D (szintén BMW-féle 1,6-os dízellel, 90 lóerővel) 5 655 000 Ft-ot kóstál, azaz 22 lóerőért közel egymillió Ft-tal mélyebben kell a zsebünkbe nyúlni. Valószínűleg ez az az eset, amikor egy kisautóra is nyugodtan mondhatjuk, hogy nagy luxus.

A 131 300 Ft-os „Hot Chocolate” fényezés az egyik legjobb választás az angol kisautóhoz A 131 300 Ft-os „Hot Chocolate” fényezés az egyik legjobb választás az angol kisautóhoz

TETSZETT
élénk motor
kiváló irányíthatóság
szerény fogyasztás
hangulatos belső

NEM TETSZETT
akadós sebességváltó
szűkös hátsó sor
kemény rugózás

ÖSSZEGZÉS
Annak ellenére, hogy roppant takarékos a Cooper D, korántsem nevezném racionális választásnak, legfeljebb a Cooper S-hez képest. Ám aki megengedheti magának, az egy agilis és egyedi kisugárzással rendelkező kisautót állít a garázsába.

MINI Cooper D
Összlökettérfogat: 1598 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16
Max. teljesítmény: 82 kW (112 LE) 4000/min
Max. nyomaték: 270 Nm 1750-2250/min
Hossz./szél./mag.: 3723/1683/1407 mm
Tengelytáv: 2467 mm
Saját tömeg/teherbírás: 1165/450 kg
Csomagtér: 160 l
Üzemanyagtank: 50 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 9,7 s
Maximális sebesség: 197 km/h
Átlagfogyasztás: 3,8 l/100 km
Tesztfogyasztás: 5,3 l/100 km
CO2-kibocsátás: 99 g/km
Alapár (Mini One, 75 LE): 4 855 000 Ft
A tesztelt változat ára: 6 520 000 Ft