Hirdetés – Az 1990-es években az autók jelentős technológiai ugrást hajtottak végre, és számos új elektronikus alkatrészt építettek be, például a légtömegmérőt.

Az elektronika minden szempontból megkönnyítette az autók fejlesztését, és ma már olyan technológiák állnak rendelkezésünkre, amelyek olyan mértékben képesek javítani az autók teljesítményét és menetkomfortját, ami korábban elképzelhetetlennek tűnt volna.

De mi is az a légáramlás vagy MAF-érzékelő? Ismerjük meg a részleteket ebben a cikkben, és tudjunk meg többet arról, hogyan működik a légtömegmérő, hogyan kell karbantartani, és milyen lehetséges problémákat okozhat a meghibásodása. A megbízható információ érdekében mi a fekmester.hu weboldalt kérdeztük.

Mi fán terem a légtömegmérő?

A MAF (Mass Air Flow) érzékelő egy elektronikus eszköz, amely minden járműbe a szívócső előtt és a légszűrő után kerül beépítésre. Feladata a motorba belépő levegő mennyiségének mérése és továbbítása a vezérlőegységnek a keverék kiegyensúlyozása érdekében.

Hogyan működik a légtömegmérő? A légtömegmérő egy finom platina huzallal működik, amely a motor indításakor 200 Celsius-fokra melegszik fel. Ez a hőmérséklet a légáramlástól és a légáramlás hőmérsékletétől függően csökken. A huzalnak 200 fokos hőmérsékleten kell maradnia, ami bizonyos mennyiségű elektromos áramot igényel, hogy átfolyjon rajta. Ha a hőmérséklet csökken, több áramra van szükség, és az elektronikus vezérlőegység tudja, hogy a forró vezeték lehűl.

Ezen adatok alapján az elektronikus vezérlőegység kiszámítja a motorba jutó oxigén mennyiségét, és elvégzi a megfelelő beállításokat a motor optimális működéséhez szükséges levegő-üzemanyag keverék biztosítása érdekében.

Jelenleg háromféle MAF-érzékelő létezik: a szárnyas vagy VAF-érzékelő, a Karman Vortez-érzékelő és maga a MAF-érzékelő. Az első kettő régebbi, elavult modell, míg a legújabb és manapság legelterjedtebb a légtömeg-áramlás érzékelő.

Mikor jönnek a hibák?

A szennyeződés és a por légtömegmérő meghibásodást okozhat. Ez általában a piszkos légszűrő közvetlen következménye, ezért figyelj arra, hogy a gyártó által ajánlott időközönként cseréld ki.

Ennek az alkatrésznek több oka is lehet a szennyeződésre: a szívócsatorna tömítésének elvesztése, ami lehetővé teszi a szennyeződések bejutását és az érzékelőelem károsodását, a permetezett víz bejutása, a sportlégszűrőkből származó olajrészecskék, vagy a nem megfelelő karbantartás.

Bár az érzékelő nem teljesen működésképtelen, hibás értékeket adhat akkor is, ha a keringető vagy a légtelenítő szelepek meghibásodtak, ha a légszűrő eltömődött, és ha a turbófeltöltő meghibásodik.

A légtömeg-áramlás érzékelő hibás működésére vagy egyéb problémára utaló jelek lehetnek a motor teljesítményével kapcsolatos problémák, amelyek a következő módon jelentkeznek:

  • Fekete füst jön ki a kipufogócsőből
  • A légtömegmérőt jelző hibakódok
  • Nem gyorsul a kocsi
  • Alacsony marad az alapjárat
  • Rángat a motor

Ezekben a helyzetekben a légtömegmérő állapota multiméterrel ellenőrizhető.

(Nyitókép: Pixabay)