Az idei versenyszezon is extra hosszú, s bár már október közepét írunk, ezzel együtt még négy futam van hátra. A Mercedes és Lewis Hamilton annyira elhúzott a nyári szünet után a szezon második részében, hogy ezen a hétvégén eldőlhet az egyéni világbajnoki cím sorsa. Ha Hamilton nyer és Vettel nem ér célba másodikként, akkor a Mercedes brit pilótája lesz hamarabb ötszörös Forma-1-es világbajnok.

2017-ben Hamilton győzött Austinban, ami nem csoda, hiszen az amerikai verseny és maga a pálya is a brit pilóta nagy kedvence. S ez nem minden, hiszen az elmúlt négy évben zsinórban nyert itt, így nem is kérdéses, hogy idén is ő lesz a verseny favoritja. Sebastian Vettelnek ezzel szemben egyszer sikerült a COTA pályán felállnia a dobogó tetejére, 2013-ban még a Red Bull színeiben. A haloványnál is haloványabb reménye maradt a németnek a vb címre. Tavaly másodikként ért célba Austinban, így, ha ezt megismételné, legalább annyit elérne, hogy Hamiltonnak el kellene tolnia az ünneplését Mexikóig. A Mercedesnek jelenleg 78 pontos az előnye a maranellóiakkal szemben. Ha Hamilton nem jár sikerrel az USA-ban, akkor egy héttel később egy sikeres futamot követően csapatával együtt ünnepelheti majd az egyéni és csapat világbajnoki címet.

S hogy mi történt tavaly? Ahogy várható volt Lewis Hamiltont kedvenc pályáján, a texasi Austinban sem lehetett megállítani. A Mercedes brit pilótája bár nem szerezte meg akkor újabb világbajnoki címét, de egy nagy lépést tett afelé. Fő riválisa, a ferraris Sebastian Vettel a második helyre vitte célba piros betontorpedóját, míg a bronzérmes helyezés Vettel csapattársáé, Kimi Raikkönené lett. Bár mindkét Ferrari dobogós lett, a Mercedes megszerezte negyedik világbajnoki címét az észak-amerikai pályán. Volt már esős és tiszta, napos időben tartott USA Nagydíj is. Tavaly tökéletes körülmények között zajlott az észak-amerikai futam, idén viszont esőzéseket jósolnak a hétvégére. Zivatarokat inkább péntekre és szombatra várnak, vasárnap délután várhatóan már csak felhős idő fogadja az 56-körös texasi verseny mezőnyét. A Pirelli idén is a lágy, szuperlágy és az ultralágy abroncsait viszi el az USA Nagydíj helyszínére. Ezek a gumik elég sokoldalúak ahhoz, hogy megbirkózzanak a pálya és az időjárás különböző kihívásaival.

Újak jönnek, régiek mennek
George Russell, a 2018-as Formula 2 bajnokságsorozatot vezető brit pilóta cseréli a feltehetőleg a Racing Point Force Indiához távozó Lance Strollt a Williams istállónál 2019-ben. A 20 éves pilóta ezzel a Forma-1-es mezőny harmadik brit pilótája lesz. “A világ tetején érzem magam. Hétéves korom óta, amikor is elkezdtem versenyezni arról álmodoztam, hogy egyszer bekerülök a Forma-1-be. Hosszú utat tettem meg. Hirtelen megvalósult és ez nagyszerű érzés.” – szögezte le lelkesen Russell.

A kérdés az, hogy egy feltörekvő pilótának mennyire tesz majd jót, hogy bár egy patinás csapatnál mutatkozik be, de az a csapat jelenleg talán legrosszabb Forma-1-es időszakát éli meg. Russell erre úgy reagált, hogy hiszi, hogy a Williams vissza tud térni a középmezőny élére, a Mercedes, a Ferrari és a Red Bull autói mögé. Elmondása szerint reálisan harcolni tudnak majd a dobogós helyekért. Ez egyelőre még sci-fi kategória a brit istálló számára, amely jelenleg a konstruktőri ponttábla végén kullog hét ponttal (az előtte álló Saubernek 27 (!) pontja van).

Miközben újoncok lehetőséget kapnak a Forma-1-ben, addig egy szintén nem veterán korú pilóta elhagyja azt. Stoffel Vandoorne, a McLaren pilótája hely nélkül maradt a jövő szezonra, így a belga pilóta a Formula-E-ben folytatja. Ez talán nem jelent akkora visszalépést számára, s hiszi, hogy még lehet visszaút a számára a Forma-1-be. Ehhez azonban valami nagyot kell majd ott nyújtania, hogy ismét felfigyeljenek rá az elitkategóriában.

A verseny és a pálya
Texas fővárosa, Austin, Tavo Hellmundnak, egy helybéli ex-pilótának köszönheti a Forma-1-es versenye létrejöttét. Hellmund ugyanis szoros barátságot ápolt az F1 volt teljhatalmú urával, Bernie Ecclestone-nal. Miután Hellmund elintézte, hogy hazájában legyen Forma-1-es futam, a továbbiakban nem vett részt a szervezésben. A verseny szervezőinek sokáig főtt is a feje, hogy el tud-e a pálya készülni időben. Végül azonban tető alá hozták a projektet és Austin azóta is egyeduralkodóként rendezi meg az USA Nagydíjat. Érdekessége a 20 kanyaros austini pályának az a módfelett meredek emelkedője, amely igen találóan “az a rendkívüli út a mennyekbe” elnevezést kapta.

Az 56-körös USA Nagydíj október 21.-én helyi idő szerint 13.10-kor (nálunk 20.10-kor) veszi kezdetét Austinban (Texas), a Circuit of The Americas (COTA) pályán. A pálya hossza: 5,513 km, a teljes versenytáv 308,405 km. A pályarekordot Sebastian Vettel tartja 2017-ből, ideje 1 perc 37,766 másodperc.