Fotó: Lővei Gergely

Szilvásváradi központtal rendezték meg a III. Bükk Historic Rallye-t, amely az idén 4 fordulós Országos Historic Regularity Rallye Bajnokság első versenye volt – utóbbi hazánk egyetlen, az MNASZ által is elismert bajnoksága. Nem az abszolút gyorsaság, hanem az abszolút pontosság számít, a 2 nap alatt megtett mintegy 400 versenykilométerből 153 volt mért szakasz, amelyeken pontosan az előírt idő alatt kellett végigmenni – betartva a KRESZ szabályokat. Az átlagsebesség úgy van meghatározva, hogy kényelmesen be lehet hozni az esetleges késéseket, amelyek forgalmi helyzetekből – kifordulás, gyalogos átengedése, stb. – fakadnak. Azt kell tudni, mennyi időt vesztegetett el ezekkel az ember.

A ChronoFun jóvoltából olyan GPS-jeladókkal végezték a méréseket, amelyek online kapcsolattal azonnal közölték az eredményeket, ami több szempontból is újdonságot jelentett. A kis fekete doboz, amelynek áramellátásáról a versenyzőknek kellett gondoskodniuk, tizedmásodperces pontossággal mér, de a kerekítés szabályai alapján másodpercnyi eltérésért adtak 1-1 hibapontot, amelyek számát szakaszonként 150-re korlátozták. A megfelelő weboldalon a versenyzők rögtön a szakaszok végén (vagy ha ott épp nem volt térerő, amint magára talált a kapcsolat…) megtudták a pontos eredményüket. A neten nem csak a saját eredményeiket látták a résztvevők, de a versenytársak számait is, így azért lehetett sejteni menet közben, ki hogyan szerepel.

Két dologra kellett odafigyelni, hogy a szakasz kezdő- és végpontjának 100 méteres körzetében nem szabad megállni, mert az befolyásolhatja a mérési pontosságot, azaz ha valaki túl gyors és várni szeretne, annak előre kell gondolkodnia egy keveset. Másrészt nem volt szabad be- és kihajtani a mért szakaszokról (például javítás utáni próba), mert azt rosszul teljesített szakasznak vette az elektronika – ahogy arra a korábbi években, más versenyeken már volt példa.

2018 után sikerült most újra megrendezni a Bükk Historic Rallye-t, amelynek a központja Szilvásvárad volt, egy, a veteránautókért rajongó tulajdonos szállodája, a Lipicai Hotel. Innen indult a mezőny az első nap Szlovákia felé, igaz, rögtön az első elágazás a mezőny egy részén – elsősorban a ralis múlttal rendelkező párosokon – kifogott. Az általam kérdezett navigátorok szerint félreérthető volt az itinerben jelzett kereszteződés rajza, én ezzel nem tudok vitatkozni, mert nem láttam az ábrát. Többen az eltérő méterszám után észlelték a hibát és visszafordultak, én meg pont egy olyan versenyzőpárost követtem, akik szintén elrontották az irányt – az előttük haladó 3 másik párossal együtt. Nekem ez nem okozott különösebb problémát, de a hibázóknak súlyos hibapontokat jelentettek a kihagyott szakaszok.

Aggteleknél hajtottunk át a határon, majd Pelsőc, a kihelyezett központ következett. Egy rövid pihenőt követően a környéken ment egy kört a mezőny Rozsnyó érintésével, majd következett az ebédszünet, amikor az épp napfényes égből hulló pár csepp eső jelentette az időjárási szélsőséget – egyébként megúsztuk az égi áldást ezen a változóan felhős napon, a Gömör-Szepesi érchegység völgyeiben haladva. A szlovák utak jó minőségűek, Magyarországon jellemzően kritikán aluli minőségű aszfalton kanyargott a mezőny.

Üdítő kivétel volt az a pár kilométer, ami Szuhafőre vezetett be, ahol a Kocsis Vendégházban volt egy rövid pihenő. A házigazda sajttállal és gőzgombóccal várta a mezőnyt. Elmondta, úgy alakították ki a 170 tehénből álló állományt, hogy mind A2-es tejet ad, amelyet aztán a saját üzemben dolgoznak fel különféle sajtokká; egyik szeme sír, másik nevet alapon panaszolta, hogy a borospincében is átvették az uralmat a sajttömbök.

Ezt követően viszonylag rövid úton tért vissza a mezőny Szilvásváradra, hiszen a sok fejmunka, a méterek és a másodpercek számolása bizony fárasztó volt. Én itt mondtam búcsút a III. Bükk Historic Rallye mezőnyének, akiknek vasárnap délelőtt még volt egy körük a borsodi dombok között. Az abszolút első helyet A Kovács Gábor / Kovácsné Bálint Beáta páros érdemelte ki 63,5 hibaponttal, ők egy 1980-ban gyártott Opel Rekord haszonjárművel teljesítették a távot. A második helyen az Illés Barnabás / Pongrácz Kristóf kettős végzett 1979-es Porsche 924-essel, a harmadik a Szabó Zsolt / Oláh István páros lett 1981-ben gyártott Renault 5 Alpine-nal.

A Heves Megyei Hírlap videója a második nap reggeléről: