Szoros verseny, izgalmasabb futamok

Egy izgalmakkal teli 20. Jubileumi Magyar Nagydíj után, talán nem meglepő, hogy a megkérdezett hazai nézők a Hungaroring hetven körét tartják a legizgalmasabb futamnak, ehhez mérhető izgalmakat a nézők szerint csupán a legendás Monaco-i (Monte Carlo) nagydíj tud nyújtani. Érdekes még az is, hogy a magyar Formula 1-es rajongói tábor a legizgalmasabb futamok közé elsősorban az európai futamokat sorolta.

Az idén bevezetett szabályok módosításával, valamint a tavalyi Schumacher és Ferrari dominancia után, nem meglepő, hogy az idei versenyeket, a vasárnapi futamot figyelemmel kísérő TV nézők közel fele (48%-a) sokkal izgalmasabbnak tartja, mint a korábbi évek futamait, valamint további közel egyharmaduk véli úgy, hogy az idei futamok valamivel izgalmasabbak a korábbi évekéhez képest.

Sportszponzoráció

A „száguldó cirkusz” köztudottan az egyik legnagyobb reklámhordozó a világon. A versenyautók, a pilóták sisakja, védőruhái, a kamionok, a Formula 1 egész képi világa a reklámoktól színes. Ezért érdekes elemezni, hogy ez a reklámözön milyen márkaismertséget eredményez a magyar nézők körében. Az idei magyar futamon készült először olyan felmérés, amely a szponzorok televíziós közvetítések alatti láthatóságát és a nézőkre gyakorolt hatását vizsgálta.

Jójárt Péter, a TNS Hungary stratégiai tanácsadója elmondta: „jelentős szakmai előrelépésnek tartom, hogy megtettük az első lépéseket a sportszponzorációs tevékenység hatékonyságának mérése felé. Úgy gondolom, hogy ez elengedhetetlen feltétele a terület bővülésének. A hatékonyság egzakt mérése nélkül ugyanis a hirdetők joggal bizonytalanodhatnak el a rendelkezésükre álló büdzsé helyes felosztásával kapcsolatban, hiszen eddig nem rendelkeztek tényszerű és megbízható adatokkal az elköltött – gyakran igen jelentős – összegek márkaépítésre gyakorolt hatásáról. Meggyőződésem, hogy a TNS új megoldása átlátható helyzetet teremt a sportszponzorációs folyamatok összes résztvevője számára, így nem csak a hirdetők, de a támogatásban érintett valamennyi fél javát szolgálja.”

Palik László, a Hungaroring Sport Rt. igazgatóságának elnöke hozzátette: „Két dolog miatt is örülök, hogy elkészült az idei Formula 1-es magyar futam kapcsán a csapatok, versenyzők és szponzoraik ismertségét firtató felmérés. Egyrészt nagyon jónak tartom, hogy a sport támogatása fokozatosan elnyeri méltó helyét a szponzoráció területén. Az új piackutatási módszerek ugyanis sokat segítenek abban, hogy a támogató cégek egzakt képet kapjanak befektetésük megtérüléséről. Másfelől nagyon fontos számomra, hogy ismét bebizonyosodott: a Hungaroringen nemhogy izgalmas futamokat lehet rendezni, de a magyar Formula 1 rajongók körében a hazai verseny szinte osztatlan sikert arat. Külön öröm számomra, hogy közel 1,6 millió fős televíziós nézettségével csúcsot döntött a 20. jubileumi Formula 1 Magyar Nagydíj.”

Itthon a Ferrari

A magyar Formula 1-et figyelemmel kísérő TV nézők körében toronymagasan a legismertebb csapat a Ferrari. A megkérdezettek 85%-a ismeri a Schumacher által fémjelzett csapatot. A kedvenc csapatok toplistáján második helyen szereplő McLaren-Mercedes 77%-os ismertséget ért el, majd ezt követi a Renault, amelynek közel fele akkora az ismertsége (49%), mint a Ferarrinak. (Fontos módszertani szempont, hogy a piackutatók ennél a kérdésnél a csapatok spontán ismertségét kívánták mérni, ezért a felmérés során a válaszadóknak segítség nélkül kellett megnevezniük a csapatokat.)

Hasonló a sorrend a magyar nézők kedvenc csapatát illetően. A „pole pozíciót” itt is a Ferrarinak sikerült megszereznie, hiszen a válaszadók közel felének ez a kedvenc csapata. Második lett a McLaren-Mercedes 28%-al, és harmadik a Renualt 12%-al.

Schumi, Kimi vagy Alonso

Az idei gyengébb szereplése ellenére a kutatásban résztvevő magyar nézők közel felének (45%) a kedvenc pilótája továbbra is a Ferrari színeiben versenyző hétszeres világbajnok Michael Schumacher. Őt követi a világbajnoki esélyeit életben tartó, jégembernek is becézett finn Kimi Raikkönen (26%). Talán a gyengébb magyarországi szereplésének köszönhetően, jelentősen kisebb támogatással a harmadik kedvenc az idei nagy esélyes, spanyol Fernando Alonso (12%). Érdekes az is, hogy a kedvenc pilóták toplistájának negyedik helyét megnyerő Ralf Schumacher jelentősen elmarad a vezető hármastól, 5%-os népszerűségi mutatóval. Valószínűsíthető továbbá az is, hogy a kedvenc pilóták toplistája nagymértékben összefügg a kedvenc Formula 1-es csapatokból összeállított toplistával és fordítva.

Nyerő pilóta

Az idei világbajnoki címre legesélyesebbnek a magyar nézők 47%-a Fernando Alonsót tartja. Őt követi a fölényes mogyoródi győzelmével esélyeit életben tartó Raikkönen, aki a válaszadók több mint egynegyede szerint (28%) világbajnok lesz az idény végére. Érdekes, hogy a mostani Formula 1-es futamot végigkísérők 16%-a még mindig úgy gondolja, hogy a már csak matematikai esélyekkel rendelkező Schumacher újra világbajnok lesz 2005-ben.