– Nincsenek szavak erre a tragédiára! – ezzel fogadott sírva az apa, amikor felkerestem szombaton Balatonakarattyán. Az összetört férfit lánya és meghalt fiának barátja támogatta a kapuhoz, valamennyien fekete ruhában, mély gyászban vannak, kimondhatatlan, mennyire megrendültek a történtek miatt. Az apa gyenge hangon megjegyezte, „meghalt a fiam!”, aztán zokogásban tört ki, és semmi mást nem tudott már mondani.

Fotó: Kovács Erika/Napló

Lánya arról beszélt, hogy nagyon jó ember volt a testvére, akinek csak tudott, segített. – Különcnek is lehet nevezni, mert mindig a tökéletességre, a legjobbra törekedett – teszi hozzá a fiatal nő, aki utal arra is, hogy testvérének nem régóta volt motoros jogosítványa, és igényességét jelzi, hogy kétkerekűből is az egyik legjobbat választotta.
Balatonakarattyán mindenkit nagyon megrendített a fiatalember halála, és nagyon sajnálják, jó embernek ismerte mindenki, ezt erősítette meg Rozs Péter alpolgármester is. Az emberek úgy tudják, a fiatal férfi apjával lakott a házban.

Csapó Zoltán, a Motoros Érdekképviseleti Egyesület elnöke

Csapó Zoltán, a Motoros Érdekképviseleti Egyesület elnöke az eset kapcsán megkeresésünkre arról beszélt, hogy tíz évvel ezelőtt 135 ezer regisztrált motor volt Magyarországon, ma pedig mintegy 160 ezer. Mindemellett harminc százalékkal csökkent a motoros balesetek száma. Eszerint – ahogy vélte – a motorosokra jellemző, hogy felkészültek, körültekintőek. A statisztikák azt is jelzik, hogy a motoros balesetek hetven százalékát autósok okozzák. Az elnök szavaiból kiderült, a balesetek, illetve a tragédiák megelőzéséért autósoknak, motorosoknak nemcsak saját magukra, hanem a másikra is nagyon kell figyelni az utakon.

Meghalt a 31 éves balatonakarattyai férfi Veszprémben, az északi körgyűrűn, amikor motorjával kamionnak csapódott március elsején Fotó: Kovács Erika/Napló

– Itt a tavasz, kezdődik a motoros szezon! – szögezte le Kucsera Katalin megyei rendőrségi sajtóreferens. Hozzátette, tavasszal mintha elfelejtenénk a télen jellemző óvatos sebességmegválasztást, a járművezetők lendületesebben, tempósabban, nagyobb sebességgel közlekednek, és az utak is zsúfoltabbak.
Vezetéstechnikai szempontból nem szabad megfeledkezni arról, hogy ilyenkor több hónapos kihagyás állhat egy motoros mögött, ezért a szokásosnál körültekintőbben kell közlekedni, nem beszélve arról, hogy még az autósoknak is szokni kell ilyenkor, hogy adott esetben egy vagy több motor is feltűnhet a visszapillantó tükörben. A rendőrségi sajtós aláhúzta, az időjárás is változékony, gyakran esik az eső, fúj a szél, és a csapadéktól vizes, csúszós úton csökkenhet a járművek stabilitása, így számítani kell arra, hogy az megcsúszhat és féktávolsága is megnő. Ezért nagyon fontos, hogy tavasszal mindenki készítse fel járművét: ellenőrizzék műszaki állapotát.
Néhány hónapos kihagyás után még a rutinos motorosok járműkezelésében is merülhetnek fel hiányosságok, tompulhatnak a reflexek, ezért az elméleti tudás felfrissítése mellett érdemes elmenni tavaszi vezetéstechnikai tréningre egy kijelölt pályán. Nagyon lényeges a megfelelő ruházat, illetve védőfelszerelés! – Mindig számítani kell arra, hogy bármelyik pillanatban hirtelen kell fékezni, váratlan kanyar jöhet, vagy vészfékezés közben ki is kell valamit kerülni. A helyes követési távolság nagyon fontos, és úgy kell motorozni, hogy lehetőleg legyen menekülő útvonal – fogalmazott Kucsera Katalin.