Az időzítés a lényeg – állítja a Kumpan robogók hazai forgalmazója. Láttunk már úgy elhasalni elektromos robogókat, hogy a legkritikusabb szemmel nézve is kiváló termékek, például az amerikai Vectrix túl korán érkezett, a piac egyszerűen nem állt készen rá. A 2010-ben alapított német Kumpan (a Kumpan szó annyit tesz magyarul, mint cimbora, barát) sem a diszkontmotorok kategóriájába sorolható, hiszen annak ellenére, hogy alkatrészeinek többsége Kínában készül, az összeszerelés Németországban folyik. Látszik is a motoron, hogy nem spóroltak semmivel, az 1954L típus nagyon is minőségi benyomást kelt. A neve miatt nem is meglepő, hogy retró beütésű, gazdagon krómozott robogóról van szó, melynek ülése alatt találjuk az akkumulátort.

Erősen tükröződik a műszerfal. Méretes üreget alakítottak ki a gyújtáskapcsoló alatt. Fotó: Hilbert Péter

Alapesetben, vagyis az 1 298 000 Ft-os árba egy telep „fér bele”, de ha valaki hajlandó rá áldozni, akkor további két akkut vehet hozzá, darabonként 325 000 Ft-ért. A „pótakksik”, ugyanúgy egy táskához hasonlítanak, mint az alaptelep, a 10 kg-os tárolóegységek ráadásul nem is nagyok, egy vastagabb aktatáskához hasonlíthatók. Egy akkumulátorral 50 kilométer a gyári hatótávolság, hárommal pedig értelemszerűen 150. A gyakorlatban ez nyilvánvalóan kevesebb, a próbára fogott szimpla akkus verzió 40 kilométert tud megtenni egy feltöltéssel. Ami a menetteljesítményeket illeti, egy 50 cm3-es géphez hasonló gyorsulást produkál az 1954L, a végsebesség a törvényi előírásoknak megfelelően 45 km/óra. Van ugyan egy Boost funkció, ahol jobban harap, ilyenkor átmenetileg 2,8-ról 3,8 lóerőre emelkedik a csúcsteljesítmény, de alig érezni különbséget a két üzemmód között. A lényeg úgyis az, hogy a gázkart amolyan egyállású kapcsolónak kell tekinteni. A 45 km/órás csúcstempóval nyilván kihívás felvenni a forgalom ritmusát, ahol 70-nel mennek el mellettünk az autók, ott gyorsan rájön az ember, hogy az erőtartalék fontos biztonsági faktor.

Igényesen kialakított, kényelmes üléssel rendelkezik az 1954L. Hátul a kis rekesz, előtte az akkumulátor(ok) helye

Egyébként roppant stabil a motor, de annyira feszes a futóműve, hogy jobb kerülni a rossz minőségű útszakaszokat. Ami a praktikumot illeti, az akku(k) miatt értelemszerűen nem lehet akkora üreget kialakítani az ülés alatt, mint egy hagyományos robogónál, ezt a hiányosságot gyári topcase-szel lehet orvosolni. Az ülés kényelmes, és nagyobb termetűeknek is elegendő rajta a hely, nem véletlen, hogy ahol a szabályok engedik (Németország), ott ketten is utazhatnak a modellen.

Ebből a nézetből akár egy Vespa is lehetne…

Ami pedig az 1 298 000 Ft-os alapárat illeti, nagyjából a villamoshajtású autókkal lehet párhuzamot vonni. A fenntartási költség a belső égésű motorral hajtott társakhoz viszonyítva nevetségesen alacsony, csak egyszerűen magas a bekerülési költség. Így ebben a formában nagyon környezettudatosnak kell lenni egy ilyen motor vásárlásához, még akkor is, ha a menetteljesítményeket leszámítva tényleg kiváló termék.

Kumpan 1954L
Motor: kefe nélküli kerékagy villanymotor
Max. teljesítmény: 2,8 kW (3,8 LE)
Akkumulátor: lítium-ion, 51V, 29 Ah
Tengelytáv: 1310 mm
Tömeg: 114 kg*
Max. sebesség: 45 km/óra
Hatótávolság: 50/100/150 km**
Töltési idő: 3-4 óra
Alapár: 1 298 000 Ft
*három akkumulátorral, **egy, kettő, illetve három akkumulátorral

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!