Ha kevés a rendelkezésre álló hely, evidens, hogy a tartalmat kell megkurtítani, ez azonban egy nagy teljesítményű kompakt erőforrásnál korántsem egyszerű feladat. A K 1600-as esetében tehát nem az a bravúr, hogy elkészült, hanem az, hogy elképesztően kifinomult műszaki megoldásai ellenére nem kell egy űrhajó árát kicsengetnünk érte.

Magasiskola: technikai és technológiai csúcs

Nos, a sportos K 1600 GT és a kényelemre hangolt GTL már az első pillantásra és érintésre hozza a BMW-s értékeket, a kidolgozás és az összeszerelés minősége kiváló. Az ülés kényelmes, a lábak könnyedén elérik a talajt, s a tank mellett is jut nekik hely, mert a blokk csak leheletnyivel szélesebb, mint egy átlagos négyhengeres. Ergonómia szempontjából a GT és a GTL közötti különbség az ülés és a lábtartók magasságából, valamint a kormány közelségéből adódik, utóbbinál mélyebbre ereszthetjük a kezünket, a könyök pedig a test mellett maradhat. Hogy kinek melyik pozíció kényelmesebb, döntse el maga, a dinamikus motorozáshoz mindkét testtartás megfelel, csupán a lábtartó ér le hamarabb a GTL-en.

Középen karcsú túragép a K 1600-as, a súlyelosztás jó manőverezhetőséget garantál Középen karcsú túragép a K 1600-as, a súlyelosztás jó manőverezhetőséget garantál

Luxusmotorról lévén szó a K 1600-as vásárlásakor enciklopédia méretű katalógusból válogathatjuk össze az extrákat. A rendelkezésünkre bocsátott motorokon négy hangszórós audiorendszer, elektromosan állítató szélvédő, navigációs rendszer, ülés- és markolatfűtés fokozta a komfortot, s újra találkozhattunk az R 1200 RT-n bemutatott, Multicontroller fedőnevű kapcsolóval, ami kis túlzással az iDrive motoros megfelelője. Segítségével egy ujjal böngészhetünk a fedélzeti számítógép 5,7 colos kijelzőn megjelenő menüjében, kis gyakorlás és memorizálás után úgy irányíthatjuk körülöttünk a dolgokat, hogy közben egy pillanatra sem kell levennünk tekintetünket az útról. Az egyetlen negatívum, hogy a méretes forgókapcsoló miatt a kürt gombja viszonylag távol került a markolattól, így könnyedén megeshet, hogy veszélyhelyzetben dudálás helyett az ülésfűtést aktiváljuk.

A három mázsát meghaladó menetkész tömeg ne tántorítson el senkit, a K 1600-as kifejezetten „kanyarbarát” A három mázsát meghaladó menetkész tömeg ne tántorítson el senkit, a K 1600-as kifejezetten „kanyarbarát”

Az elektromos rendszerről egyébként sokat elárul, hogy működtetéséhez 580 watt teljesítményű generátort építettek be a szakemberek. Ez a kényelmi berendezések mellett a különféle biztonsági kütyük üzemeltetéséhez szükséges – van belőlük szép számmal, s igen nagyétkű fogyasztók. Itt van mindjárt a világújdonságnak számító adaptív fényszóró: xenonos, állítható magasságú, s a motor döntésekor vízszintesen tartja magát. Ehhez aztán kell a kraft, akárcsak az elektronikus szabályozású futóműnek és a kipörgésgátlónak, de említhetném a motorvezérlést és a guminyomás-ellenőrző rendszert is.

Kanyarvadászat: vígan döntögethető óriások

Az öblös blokk és a számtalan kiegészítő igen magasra tornázza a K 1600-as páros súlyát – a GT 319, a GTL 348 kilós. Első olvasatra ezek a számok talán nehezen összeegyeztethetők a sportossággal, a nagy Bimmer azonban csak papíron (és tologatásnál) tűnik nehéznek, menet közben simán letagadhatna egy mázsát. A dél-afrikai fővárost övező, helyenként ezer méternél is magasabbra kúszó szerpentineken úgy gyűrte maga alá a kanyarokat, mint valami pályagép, a lábtartó karistolása pofonegyszerű mutatvány a nyergében. A kiváló útfekvés és kanyarodási készség záloga az alacsony súlypont és a tömeg-középpontosítás, s persze a duolever/paralever futómű-konstrukció, ami a fékezésnél jelentkező bólintást is kiküszöböli. Ez különösen áldásos tevékenység, mert a K 1600-assal remek móka „féktávosat” játszani, a 320 milliméteres tárcsákra épülő, blokkolásgátlós fékrendszer brutális lassulást produkál.

Autós gazdagságú infóhalmaz Autós gazdagságú infóhalmaz

Mindemellett a K 1600-as teljesítményben is a sport-túra kategória élén áll, sőt a 175 Nm-es forgatónyomaték jóvoltából a gyorsan kapcsolható, s nem is csattog, ahogy az a márkatársaknál helyenként előfordul. Bárhogy is, az 1649 cm3-es, 24 szelepes, 160 lovas aggregát hihetetlen dinamizmussal mozgatja a pilótával együtt négy mázsa feletti tömeget, s meglepő módon szereti, ha pörgetik. Ilyenkor olyan élményben lehet része a szerencsés pilótának, ami eddig elérhetetlen volt. Elvégre a világ első, kompromisszumok nélküli soros hathengeres bringáján ül…

A vezetési pozíciót tekintve nyújt mást a GTL-verzió (jobbról) A vezetési pozíciót tekintve nyújt mást a GTL-verzió (jobbról)

BMW K 1600 GT
Összlökettérfogat: 1649 cm3
Hengerek/szelepek: S6/24
Max. teljesítmény: 118 kW (160 LE) 7750/min
Max. nyomaték: 175 Nm 5250/min
Sebességváltó: hatfokozatú
Tengelytáv: 1618 mm
Ülésmagasság: 750-830 mm
Üzemanyagtank: 24 (26,5) liter
Fék elöl/hátul: 2×320/320 mm tárcsa
Gumi elöl/hátul: 120/70 R17 / 190/55 R17
Menetkész tömeg: 319 (348) kg
0-100 km/h: 3,2 (3,4) s
Max. sebesség: 245 km/h
Fogyasztás 90 km/h: 4,5 (4,6) l/100 km
Vételár: 6 118 000 (6 718 000) Ft
Zárójelben a GTL adatai.