Lássátok feleim, micsoda vas ez… Fotó: Papp Gergely, Papp László

Amikor megláttam, megdöbbentem. Ez már állva is rohan! Csak két adat: menetkész tömeg 212 kg, max. teljesítmény 145 LE! És ha még azt is hozzáteszem, hogy a motort a Fireblade-ből vették át (nem merem leírni, hogy lebutították, mert nem igaz) és átdolgozták, nyomatékra hangolták – különösen a középső fordulatszám-tartományban – akkor talán érzékelhető, hogy mivel állunk szemben.

Ez az öntött kerék… ez a kémény… Lehet gyönyörködni

Ráülve úgy éreztem, ráborulok az érdekes formájú tankra, mert a széles, kónuszos kormány eléggé elöl van, a lábtartó pedig magasan és hátul – persze, hogy lehessen dönteni. Először úgy gondoltam, kényelmetlen, aztán elindultam, és megfeledkeztem erről. Olyan adrenalinbomba ez, hogy az ember azzal foglakozik, hogy uralni próbálja a gépet, csak kb. egy óra elteltével tűnik fel, hogy fáj a derekam és a csuklóm, és már le kéne szállni róla. Pedig az ismerkedést a választható motorkarakterisztikák közül a legfinomabbal, az eső-móddal (RAIN) kezdtem. Ezen kívül van a STANDARD, a SPORT és a USER. Mindezt az e-gáz teszi lehetővé, vagyis nincs gázbowden. Valamikor régen azt mondtam, hogy ez a legfontosabb alkatrész, mert fék nélkül vagy kuplung nélkül még haza lehet menni, de gázbowden nélkül… Ma már kezd általánossá válni az e-gáz, és én lassan elfeledkezem erről az elvemről.

Szóval itt a műszercsoport. Amikor először ráfeküdtem a gépre, meglepődtem, hogy szinte semmi nincs előttem. Csak ezt láttam, mert a LED-es fényszóró annyira lapos, hogy felülről nézve eltűnik. Ha most megnézitek a beállításokat, látszik, hogy sport állásban a motorteljesítmény (P) a maximumon, a motorfékhatás (EB) a minimumon és a kipörgésgátló is a minimumon van. Ja, és a fogyasztás 6,5 liter/100 km. Persze kihasználva a jármű által nyújtott lehetőségeket… Normál tempóban jóval kevesebb is lehet. De ki megy ezzel normál tempóban?

Szóval ezzel leginkább MENNI kell, méghozzá gyorsan (ezt később letagadom…)

A STANDARD nem kíván magyarázatot, a USER állásban a motoros maga konfigurálhatja a gép tulajdonságait (teljesítmény, motorfékhatás, kipörgésgátló), ízlése/bátorsága szerint. Aztán a SPORT módban brutális dolgok történnek már a gázmarkolat apró megpöccintésére is. Szóval észnél kell lenni, mert ez a gép hajlamos arra, hogy elvegye a motoros eszét…

Valahogy így néz a világba. Csupa LED

Tehát ha valaki ki akarja próbálni, hogy mit tud a vas, írjon végrendeletet, búcsúzzon el a szeretteitől és ezután… vagyis mondjuk úgy dönt, hogy SPORT módban csutkát akar húzni, akkor a következő történik: egyesben azért még ne. Kettesben úgy négyezer fölött a motor nyugodt basszusa átmegy baritonba, majd hétezer fölött már tenorban ordít, és olyan érzés, mint amikor Münchausen báró megpróbálta megülni az ágyúgolyót (a legenda szerint neki sikerült). A motor eleje elkönnyül, ja, a levegőben van, nem könnyű egyenesben tartani, és baromi gyorsan megakasztja a pörgést a korlátozó, úgy tizenkétezernél. Akkor dugunk neki egy következő gangot (kb. 160-nál jöhet a harmadik) és folytatódik az őrület. Az egyest azért nem ajánlom, mert ha sikerül rajta maradni, akkor átélhetjük a nehézségi gyorsulást vízszintesen (úgy 125 km/ó-ig). Meghatározó élmény…

Hogy nincs hátulja? Minek? Valami tartja a rendszámot, világít is, amúgy pedig…

A dolog hasonló ahhoz, amit egy Fireblade-en lehet érezni, ám itt kicsit rövidebbek az áttételek és ezerrel hamarabb vége van az élvezetnek – de óriási! Ja, még valami. A műszercsoport jobb oldalán van egy kis hosszúkás jelzőlámpa, amely különféle színekben villoghat. Például be lehet állítani, hogy milyen fordulatszámnál villanjon, jelezvén a kapcsolás szükségességét. Vagy jelezze a benzin aggasztó fogyását, és még sok mást. Bár van benzinszint-jelző, de az ember ezen a gépen általában mással van elfoglalva…. Itt jegyzem meg, hogy van ECO-mód is. De minek? Ezen a motoron?

A dolog ennyire egyszerű – legalábbis a mai agyonelektronizált világban ez annak számít. Kényelmi elektronika (kulcs nélküli indítás, tempomat stb.) nincs, biztonsági elektronika (ABS, kipörgésgátló, motorfék-szabályozás) van, és a lehető legkevesebb gomb és kapcsoló a kormányon. Ezt szeretem! A kis műszercsoport tájékoztat a legfontosabbakról, amúgy pedig – hajts! És kapaszkodj, néha az életedért. Ez ennek a gépnek a filozófiája. Gyorsulás, fékezés, kanyarodás, gyorsulás, kanyarodás, fékezés, gyorsulás… És elénk tárja a meztelen technikát. Elvégre hivatalosan naked bike!

Azért a bal oldali markolatnál ott van a két léptetőgomb, amivel lehet egy kicsit barangolni a menüben. A karikában lévő T-betűvel jelzett kapcsolóval lehet a nyomatékszabályozót állítgatni (USER módban) illetve kikapcsolni – a bátor, illetve inkább életunt motorosnak

A hátsó rugó előfeszítése és húzófokozati csillapítása, elöl pedig a húzó/nyomófokozati csillapítás állítható. A futómű egyébként Showa. A váltókar pálcája helyére lehet rendelni váltásérzékelő szenzort, és akkor kuplung nélkül lehet dobálni a fokozatokat. Ez a CB 1000 R+ modellen széria. (bár ezen – legalábbis felfelé váltáskor – érzéssel kapcsolva szintén nem volt szükség mindig a kuplungra…)

Az első radiális rögzítésű Tokico satuk ABS-szel. No meg a most fordítottnak nevezett teleszkópvilla. Amikor én fiatal voltam (a múlt században) akkor ezek voltak a „normális” villák, és amelyiknek fölül volt a vékonyabb merülőcsöve, az volt a fordított. A hátsó egyoldalas lengőkar a rendszámtartóval. Az utaslábtartó inkább a rend kedvéért van, nem a használatot célozza.

Talán itt látszik a legjobban, hogy a tank micsoda mestermű. Nekem nagyon tetszett. Csak az nem, hogy 200 km-enként tankolni kellett. Bár ennél többet csak fakírok tudnak megtenni ezzel a vassal egyszerre…

És hogy kinek jó ez? Mindenkinek, akinek a motorozás a rövid, de intenzív élvezetet jelenti. A többi gépen nem lehet annyira közvetlenül érezni és élvezni a haladást (illetve rohanást), mint ezen. Bennem is mély nyomokat hagyott. De hosszú túrára nem vele mennék. Meg aztán kell még a jogsim…

Műszaki adatok

MOTOR
Konstrukció
Folyadékhűtésű, DOHC-vezérlésű, soros, négyhengeres
Szelepek száma hengerenként 4
Összlökettérfogat 998 cm³
Furat x löket 75 mm x 56,5 mm
Sűrítési viszony 11,6:1
Max. teljesítmény 107 kW (145,5 LE)/10 500 f./perc
Max. forgatónyomaték 104 Nm/8250 f./perc

BENZINBEFECSKENDEZŐ RENDSZER
Porlasztás PGM-FI elektronikus benzinbefecskendező
Benzintartály befogadóképessége 16,2 liter
Benzinfogyasztás (szabvány szerint) 5,81 l/100 km

ELEKTRONIKAI RENDSZER
Indítás elektromos indítómotorral
Akkumulátor típusa és kapacitása 12 V/8,6 Ah

ERŐÁTVITEL
Tengelykapcsoló felépítése Olajfürdős, többtárcsás
Váltó Hatfokozatú
Végáttétel Lánc

VÁZ
Konstrukció Acél gerincváz szimpla gerincnyúlvánnyal

VÁZ ÉS FUTÓMŰ
Méretek (h x sz x m) 2120 x 789 x 1095 mm
Tengelytáv 1455 mm
Villaszög 25 fok
Utánfutás 100 mm
Ülésmagasság 830 mm
Szabad hasmagasság 135 mm
Menetkész tömeg 212 kg

FELFÜGGESZTÉS
Elöl Showa SFF-BP fordított villa
Hátul Showa BRFC (Balance Free Rear Cushion) központi hátsó rugóstag

KEREKEK
Elöl Öntött, alumínium
Hátul Öntött, alumínium
Gumibroncs elöl 120/70 ZR17
Gumibroncs hátul 190/55 ZR17

FÉKRENDSZER
ABS típusa Kétcsatornás
Elöl Két 310 mm átmérőjű tárcsa
Hátul 256 mm átmérőjű tárcsa

MŰSZEREK ÉS ELEKTRONIKA
Műszerek Folyadékkristályos kijelző
Fényszóró LED
Hátsó lámpa LED
Tesztfogyasztás 4,4 l/100 km (visszafogott tempóban…)
A tesztút hossza 793 km köszönet érte a Honda Hungary-nak

Papp Laci
az öreg motoros