Jómagam 2020-ban ismertem meg közelebbről az 50 cm3-es krosszgépeket, amikor 6 és fél éves fiam motorozni kezdett. A kezdeti Yamaha PW50-es hónapok után következett a szóban forgó TC50-es, amiről tudni kell, hogy a KTM SX50-es és a Gas Gas MC50-es ikertestvére, a különbségek főként a dizájn oldalán keresendők.

A parányi, egygyűrűs dugattyú 3 szinte elveszik az ember kezében…. Fotó: Szabó Róbert

Érdekes, ügyesen konstruált masináról van szó, acél bölcsővázához elöl fordított WP XACT teleszkópvilla csatlakozik, a hátsó traktust pedig aluöntvény lengővilla és himbával kapcsolódó központi WP rugóstag alkotja. Előbbi egyik szára levegős, itt a csillapításért felelős nyomást csatlakoztatható kézipumpával szabályozhatjuk, a másik oldalon pedig olajtöltetben dolgozik a 33,7 centis tekercsrugó, amelynek feszessége ugyancsak személyre szabható.

A légszűrőháznak mindig tisztának kell lennie, a homokot, port az olajjal átitatott szivacsbetét tartja távol a toroktól

Az egyhengeres, kétütemű erőforrás 2,3 literes tankból táplálkozik, a benzin-olaj keverék ajánlott aránya 1:60-as, én azonban nem keverem ennyire „vékonyra”, nálam kb. 1:50-es a mix. A henger beömlője esőáramú Dell’Orto porlasztón keresztül veszi magához az üzemanyagot, a megfelelő szikrát pedig NGK LR 8 B gyújtógyertya garantálja. Mechanikus sebességváltó nincs, a krosszozás fortélyait tanuló gyerekek így kizárólag a pályára és a helyes testtartásra koncentrálhatnak – a 10-12 éves kor közötti 65 cm3-es kategóriában már úgyis más lesz a helyzet. A 2 deci olajban futó automata kuplung a fordulatszámmal arányosan feszíti össze a rugókat és zárja a fix áttételű hajtást, a rugók előfeszítése azonban állítható.