Környezetbarát gyárat épít Debrecenben a kínai Eve Power, az Eve Energy leányvállalata. A vezető lítiumcella-gyártó cég a BMW Group jövőbeni üzemének akkumulátorcella-beszállítójaként fog működni mintegy 45 hektáros területen. Az üzemet Debrecen közelében, a BMW beszállítóinak biztosított területen, az Észak-nyugati Gazdasági Övezetben építik fel. A részletekről május 9-én tartottak sajtótájékoztatót a cívisvárosban.
– Ma Magyarország újabb garanciát kap arra, hogy gazdasága továbbra is növekedési pályán maradjon. A világ 9. legnagyobb akkumulátorgyára építi itt meg első európai üzemét. Az Eve Power beruházása jó példa, hogy hazánk a keleti és a nyugati beruházások találkozási pontja, hiszen egy német vállalat ösztönzésére hoz beruházást ide egy kínai cég – mondta köszöntőjében Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.
A kínai cég mintegy 400 milliárd forintból építi fel debreceni gyárát, melyhez 14 milliárd forinttal járult hozzá a kormány. Az új üzem a legkorszerűbb technológiát használja. Környezettudatos és fenntartható működése során 95 százalékban tisztított szennyvizet, valamint földfelszíni vizet használnak majd, emellett napkollektorokkal is ellátják épületeiket, és a gyárban felhasznált szennyvizet is helyben újrahasznosítják. Az Eve gyárát a tervek szerint 2026-ban adják át, mintegy ezer munkavállalót foglalkoztatnak majd.

A zöld átállás alapjait rakták le
Szijjártó Péter hangsúlyozta, az európai célok elérésnek csak akkor van reális esélye, ha a környezetszennyező források felhasználását a lehető legnagyobb értékben megszüntetjük. Ezek közül is kiemelkedő a közúti közlekedés által kibocsátott káros anyagok. Ezt viszont csak akkor tudjuk megszüntetni, ha az utakon elektromos autók közlekednek. Enélkül lehetetlen a környezetvédelem ügyét, a zöld megállapodásokat sikerre vinni – mutatott rá. Mindezen célok tekintetében törvényszerű, hogy akkumulátorgyárak épülnek világszerte, ugyanis ezek nélkül elveszett lenne a környezetvédelem ügye. Az európai autóiparnak kötelező átállnia a tisztán elektromos meghajtású technológiák alkalmazására. A jövő iparát az fogja meghatározni, hogy kik tudnak átállni. Amelyik ország akkumulátorgyárat épít, annak gazdasága hosszú távon sikeres lesz – hangsúlyozta.
– Elképesztő verseny folyik ezekért a beruházásokért. Amikor mi egy ilyet megnyerünk, akkor nyugat-európai országok ellen nyerjük a versenyt. Minden ország meg is tesz mindent ezekért a sikerekért korrekt, és nem korrekt eszközöket bevetve – mondta a külügyminiszter. Utóbbira példaként hozta az emberekben való félelemkeltést, a lakosság félrevezetését. Hozzátette: a debrecenieknek nem kell félniük az akkumulátorgyárak építése miatt. Magyarországon még az Európai uniósnál is szigorúbb környezetvédelmi szabályok vannak, amelyeket szigorúan be is tartatnak a hatóságok.

Debrecenben minden feltétel adott
– Egyértelmű számomra, hogy a BMW miért döntött úgy, hogy Debrecenben építi meg autógyártó üzemét. Itt minden feltétel adott egy gyártóüzem létesítéséhez. Bízunk benne, hogy a BMW-vel való együttműködésünk és tevékenységünk során minél jobban hangsúlyozhatjuk a fenntarthatóságot és a környezetkímélő működést – mondta Alexander Holden, az Eve Energy alelnöke. Elmondta, 46 milliméter átmérőjű, nagy teljesítményű akkumulátorokat gyártanak majd itt, amelyeknek köszönhetően 30 százalékkal nő az elektromos autók hatékonysága. A gyár üzemeltetése mellett pedig szeretnének a helyi közösség aktív partnereivé is válni az oktatás és a sport területén egyaránt. – Teljesen átláthatóak vagyunk. Minden információt megosztunk magunkról, ahogy működünk és amibe fektetünk. A magyar honlapunkon nyomon lehet követni, mit is csinálunk.
Minden környezetvédelmi szabály be fogunk tartani. Az Eve törődik a környezettel, a munkavállalóival és a debreceni lakosokkal is – hangsúlyozta az alelnök.
Kósa Lajos országgyűlési képviselő felidézte: Debrecen a rendszerváltás után mélypontra került, 8 év alatt a szocializmusban kiépült ipar szinte teljesen összezuhant. – 1998-ban egy új korszakot kezdtünk, és elhatároztuk, hogy az egyetem tudásbázisára alapozva magas hozzáadott értékű ipari fejlesztést indítunk el. Egy olyan város voltunk akkor, amit elkerült az autópálya, bezárt a reptere.
Ma viszont már azzal büszkélkedhetünk, hogy a Financial Times az 5. legjobb befektetési stratégiájú településnek választotta Debrecent – emelte ki a honatya. Hozzátette, az akkor kitűzött célokat elérték, de vannak még feladatok.

Az elektromobilitás otthonra lelt Debrecenben
– Ha van olyan, hogy sikeres városstratégia, akkor annak egyik fontos eleme, hogy olyan gazdaság épüljön, olyan vállalkozások jöjjenek, amelyek a jövő iparágát képviselik. Bátran kijelenthetem, hogy a 21. század meghatározója, az elektromobilitás ipara otthonra lelt Debrecenben, ami garantálja, hogy a város Közép-Európa egyik legsikeresebbje legyen – mondta Papp László, Debrecen polgármestere. Hangsúlyozta, az iparfejlesztés mellett ugyanakkor kiemelt figyelmet fordítanak az öko- és természetvédelmi beruházásokra is: elindult a Civaqua-program, továbbá a kormány a napokban mintegy 100 milliárd forintot ítélt meg a városnak víziközmű-fejlesztésre.
A BMW az elektromobilitás új korszakát nyitja meg Debrecenben. A gyártás és a felhasználás során a legszélesebb környezetvédelmi szempontok érvényesülnek. Ugyanez az elvárásunk az Eve felé is – tette hozzá a városvezető. – A mai nap egy új mérföldkő Debrecenben, ami a világszínvonalú elektromos járműgyártás kezdete. 2030-ra a világ járműforgalmának felét adják az elektromos autók, ebben pedig meghatározó lesz a város – fogalmazott Glenn Schmidt, a BMW alelnöke. Hozzátette: a cívisvárosban zöld, digitális és fenntartható gyár jön létre, mely a legmodernebb technológiai megoldásokkal fog működni.

Nyitókép: Czinege Melinda