Hangtalanul suhan és eléggé dinamikusan viselkedik a Clarity. Csúcssebessége és hatótávja jól használhatóvá teszi Hangtalanul suhan és eléggé dinamikusan viselkedik a Clarity. Csúcssebessége és hatótávja jól használhatóvá teszi

Mindmáig – és még jó darabig – a rossz receptet használjuk: vedd a Föld kincseit, és alakítsd át környezetszennyezéssé! Mivel pedig nagy léptékben tesszük ezt, nyilvánvaló, hogy már csak legfeljebb néhány évtizedünk maradt a szemléletváltásra. De mi jöhet a benzinnel és gázolajjal hajtott autó után? A villanyautózás és a hidrogénüzem. Az előbbi csak rövid hatótávot enged meg, az utóbbira kínál ugyan lehetőséget a hidrogénnel működő dugattyús motor, de az meg légszennyező nitrogén-oxidot termel. Az igazi reménysugár a tüzelőanyag-cellás autó, amely végre kilépett a kísérleti stádiumból: az első sorozatgyártású típus a Honda FCX Clarity!

A kombinált körműszer a sebesség és a megtett út mellett a fogyasztást, az akku feltöltöttségét és a kifejtett teljesítményt is mutatja A kombinált körműszer a sebesség és a megtett út mellett a fogyasztást, az akku feltöltöttségét és a kifejtett teljesítményt is mutatja

Normális autó, halk járás, de pici csomagtér
Sok bizarr kísérleti járművel szemben ez egy teljesen normális autó, csak annyira futurisztikus a designja, amennyire újdonságának érzékeltetéséhez szükséges. Négy ajtó, négy ülés, kényelmes, középkategóriás méretek, gusztusos kivitel, s a vezetőhelyen sincs semmi rejtély, eltekintve a kerek műszeregység „egértévéjétől”, amely az akku feltöltöttségét, a hidrogénkészletet, a pillanatnyi energiafelhasználást, valamint – nóvum! – a momentán kifejtett teljesítményt mutatja, színes grafikák formájában. No meg persze azért a sebességet és a megtett utat is.
Műszakilag kevésbé képzett ember akár elindulás után sem veszi észre, hogy különlegességben ül. Nesztelen ugyan a hajtás, csak egy egészen enyhe sivítás hangzik néha – a levegőt a máglyába szállító kompresszortól származhat –, de hát vannak más halk kocsik is. A gyorsulás teljesen normális, könnyedén vesszük fel és tartjuk a német autópálya tempóját.

A csomagtér eléggé kicsi, de van alatta egy lapos tálca is A csomagtér eléggé kicsi, de van alatta egy lapos tálca is

Néhány kilométer után azt mondjuk: igen, szeretnék ilyen autót, mert nagyon jól néz ki és hallatlanul komfortos! Csak akkor bizonytalanodunk el, amikor egy parkolóban megállva kíváncsiságból kinyitjuk a poggyásztartót: hűha, ez bizony feleakkora, mint vártuk, és nem is összenyitható az utastérrel! Hátul ugyanis jókora helyet foglal a hengeres hidrogéntartály – a dolgok jelen állása szerint ezzel a hátránnyal fizetünk azért, hogy zéró az emisszió, tiszta vízpára a kipufogógáz.

Csakugyan használható, de van más is…

Egészen egyszerű a hidrogéntankolás Egészen egyszerű a hidrogéntankolás

Tüzelőanyag-cellás prototípusok eddig is léteztek, vezettem is néhányat, de azok még meglehetősen gyenge teljesítményűek voltak, és hidegben problémát okozott a cellamáglyába befagyó víz. A Honda Clarity már mínusz 30 Celsius-fokig használható, teljesítménye 100 kilowatt, azaz 136 lóerő, 160-nal tud menni, hatótávja 460 kilométer, tehát teljes mértékben kielégíti az átlagos autózási igényeket. Futószalagon készül, meg lehet venni, garancia érvényes rá, és simán megtankolható.

55 kilométer, szinte tömegközlekedési áron!
Mielőtt azonban fejvesztve szaladna valaki a Honda-szalonba, olvasson tovább! A Clarity egyelőre sajnos csak Japánban és Amerikában kapható, Európában csak az a két példány létezik, amit kipróbáltunk. Még azért kell némi idő a tüzelőanyag-cellás autó nagyobb arányú elterjedéséhez. Ami pedig azt a „sima” tankolást illeti, az csakugyan igaz, például Németországban és Ausztriában. Odaállok egy közönséges töltőállomás hidrogénes kútoszlopához, rácsatlakoztatom a 350 báros csövet, a körülbelül 55 kilométeres próbaút után betöltök 0,495 kilogramm hidrogént, 4,37 euróért, amiről áfás számlát kapok, és kész. Nálunk viszont semmilyen módon nem szabad hidrogént tankolni, mert minden motorhajtó anyag jövedékiadó-köteles, viszont a hidrogén adóját még nem állapították meg. Sakk-matt a technikának, a műszaki haladásnak, a környezetnek. 

A motor és a vezérlés előre került, a cellamáglya a középső kartámasz alatt rejtőzik, mögötte a levegőt benyomó kompresszorral, hátrább van az akkumulátor és a legvédettebb zónában a nagy hidrogéntartály A motor és a vezérlés előre került, a cellamáglya a középső kartámasz alatt rejtőzik, mögötte a levegőt benyomó kompresszorral, hátrább van az akkumulátor és a legvédettebb zónában a nagy hidrogéntartály

Felvetődik a kérdés, hogy honnan lenne elegendő hidrogén, ha tömegesen használnánk ilyen járműveket. Nos, egyelőre több van a kelleténél: a német Höchst konszern ipari parkjában, amely a Honda-bemutató bázisául szolgált, megtekinthettem azt a klórgyártó létesítményt, amely melléktermékként állít elő nagy mennyiségű hidrogént – sajnos, kevés még az autó, amelyik felhasználja, kesergett félig tréfásan az üzem szakembere. Nálunk pedig szélenergiájú vízbontással lehetne tetszőleges mennyiséget előállítani, akár központilag, akár lokálisan, csak a beruházási költségért, azután pedig szinte ingyen. Persze, éppen ez fájna a pénzügyi kormányzatnak, ezért tartja zárva a sorompót. Reménysugár azonban mindazonáltal van: úgy hívják, Honda FCX Clarity.

A jövőt reprezentáló forma és a mögöttes technika már adott, most a kúthálózat kiépítése a fő feladat A jövőt reprezentáló forma és a mögöttes technika már adott, most a kúthálózat kiépítése a fő feladat