Noha a Leaf miatt a hagyományos autógyártók között az élen jár az elektromos átállás terén, a japán Nissan márka úgy számol, hogy igazán csak a most bemutatott Ariya nevű villanymotoros szabadidő-autóval fog belendülni az átállás. A márka vezérhajójának szánják a típust, Annyira hisznek ebben, hogy a korábbinál karcsúbb, élesebb márkajelzést is bevezetnek majd az új autóval együtt.

Először 2017-ben az IMx tanulmánnyal adtak hírt az Ariya kifejlesztéséről, tavaly már a szériaváltozatnak megfelelő tanulmányt is megismerhettük. Most itt van a nagysorozatban gyártott változat, és alig egy év múlva már megvásárolható is lesz az autó, amelyet a 2022-es modellévben dobnak majd piacra, Európában 2021 második felében. A Nissan egyébként úgy számol, hogy alig 30 ezer példányt tud majd eladni az első évben (amelynek a felében csak Japánban lesz megvásárolható az Ariya), de akkor sincs nagy baj, ha alábecsülik a piac felvevőképességét, mert akár 100 000 darabot is le tudnak gyártani Japánban és Kínában.

Tekintélyes méretű autóról beszélünk, a lendületes vonalakkal megrajzolt szabadidő-kupé hossza 4595 mm, szélessége 1850 mm, magassága 1660 mm és 2775 mm a tengelytávolság. Csomagtér-adatból rögtön négyféle is van, mert attól függően változik az első raktér mérete, hogy van-e második (azaz első tengelyre szerelt) villanymotor, és hogy bal- vagy jobbkormányos a konkrét példány, Magyarországon a 468 liter (hátsókerékhajtás) illetve 415 liter (összkerékhajtás) az irányadó érték. A műszerfalon két darab 12,3 colos kijelzőt helyeznek el egy közös – felülről nézve hullámvonalban futó – fedél alatt, a fedélzeti rendszert hangvezérléssel is lehet majd kezelni.

A Renault-Nissan-Mitsubishi szövetség új fejlesztésű, kifejezetten villanyautók számára készített építőkészletét használja az Ariya, amely kétféle akkumulátorral és ötféle motorteljesítménnyel lesz választható. Az alapkivitel 63 kWh akkumulátort kap, a hátsó kerekeket hajtó villanymotor 217 lóerős (300 Nm), a hatótávolság 359 km, a következő lépcsőfok a legnagyobb hatótávolságú kivitel, amely a 87 kWh kapacitású akkumulátort hátsókerékhajtással kombinálja, ebben az esetben 242 lóerős (300 Nm) a villanymotor, a hatótávolság 499 km.

Az e-4orce fantázianevű kétmotoros összkerékhajtást használó modellek közül az alapkivitel 63 kWh akkumulátort kap, a rendszerteljesítménye 278 lóerő (560 Nm), ennek 340 km a hatótávolsága, a 87 kWh-s akkumulátorhoz 306 lóerős rendszerteljesítmény (600 Nm) tartozik és 459 km a hatótávolság. A csúcsmodell a Performance kivitel, amely a 87 kWh akkumulátort kapja, a két villanymotor rendszerteljesítménye 394 lóerő (600 Nm), a hatótávolság ebben az esetben 400 km; ez a modell 5,1 másodperces 0-100 km/óra sprintet tud, a csúcssebességét 200 km/órában korlátozza az elektronika. A Nissan Ariya akár 130 kW-os töltést is tud fogadni, a 63 kWh-s akkumulátorhoz 7,4 kW-os, a 87 kWh-shoz 22 kW-os fedélzeti töltőt adnak.