Bertrand Delanoë, Párizs polgármestere hétfőn terjesztette a helyi törvényhozó testület azt a jogszabály-javaslatot, amelynek értelmében 2014 szeptemberétől ki lennének tiltva a Péripherique körgyűrűn belüli zónából az öreg járművek. A személyautóknál 17 én, a buszoknál teherautóknál 18 év, a motorkerékpároknál 8 év lenne az életkor-határ.

Az indoklás szerint ezek a legszennyezőbb járművek levegőbe kerülő károsanyag és zaj szempontjából, ezért ezzel a lépéssel lehetne a leggyorsabban a legnagyobb javulást elérni. Kivétel nem lenne, nincs fizető övezet, és veteránautók se hajthatnak már be erre a területre – ami minden bizonnyal érzékenyen érintené a Párizsi Vásárvárosban megrendezett Autoretro kiállítást. A szocialista párt, aminek tagja a polgármester is, azt ígéri, hogy megfelelő támogatási (valószínűleg roncsprémium-szerű megoldásról lenne szó) rendszert dolgoznak ki azoknak az autócseréjére, akiket hátrányosan érint a dolog. Kérdés, hogy a jelenlegi válság idején hány kispénzű párizsi lakos vág bele autó/motor/teherautó cserébe. A teherautók számára egyébként fizetős lenne a tervezet értelmében a körgyűrűn belülre való behajtás, és az ott jelenleg megengedett 80 km/órás sebességhatárt is 70 km/órára csökkentik.

Ha Párizsban nem csökken 2015-re legalább harminc százalékkal a légszennyezettség, az Európai Unió akár 100 millió eurós bírságot is kivethet a francia fővárosra a törvények be nem tartása végett. Persze nem csak korlátozza az autó/teherautó/busz és motorkerékpár-forgalmat a polgármester, hiszen már régóta működik bér-bicikli szolgáltatás a városban, és tavaly indult be az Autolib” rendszer, amely bér-elektromos-autó szolgáltatás. Elképzelhető, hogy a tervezett szigorítás se lesz elég a kitűzött-elvárt célok elérésére, mivel a felmérések szerint mindössze a járművek 3-4 százaléka esik a kérdéses csoportba, a fő problémát inkább az okozza, hogy a járművek többsége (több, mint 60 százalék) dízel üzemű, amelyek rengeteg kormot eregetnek a levegőbe.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!