A cseh mérnökök már rutinosan nyúltak az MQB A0 építőkészlethez, hiszen a kompakt Scala és a Kamiq szabadidő-autó is ezt az alapot használják, így nem csoda, hogy a Fabia negyedik generációja feladja a leckét a konkurenciának – és egy kicsit a házon belüli drágább testvéreit is megszorongatja majd. A kisautók között a nagyok közé tartozik az ötajtós Fabia a maga 4108 mm-es hosszával, 1780 mm-es szélességével, 1459 mm-es magasságával és 2564 mm-es tengelytávolságával. Az alaphelyzetben 380 literes csomagtér kategóriaelső, támladöntés után 1190 literes a raktér; de nem sík a padló.

Az elődnél megismert vonalakat látjuk a karosszérián, jót tett a megjelenésnek, hogy már nem erőltetik a háromszög alakú fényszórót, nagyobb lett és a korábbinál meredekebben áll a hűtőrács. Van egy új dizájnelem, az oldalajtók alsó domborításának elején látható háromszög alakú motívummal a cseh zászlóra utalnak a formatervezők. Egyébként mindent elkövettek a légellenállás csökkentésére, légcsatorna vezeti a levegőt az első kerékjáratokba, teljesen beburkolták a padlót, a tetőspoiler mellett a hátsó szélvédő oldalán is légterelő-lemezek, a könnyűfém felnik között – amúgy 14-18 colos felnik választhatóak – vannak olyanok, amelyeknél műanyag betétek optimalizálják a légáramlást. Újdonságként vezérelt légbeömlőt kapott a Fabia, azaz csak akkor nyitnak az első lökhárító alsó szellőzőnyílásai, ha arra a vezérlőelektronika utasítást ad. Három év fél év alatt mintegy 3000 folyadékdinamikai szimulációt végeztek a mérnökök, hogy elérjék a Cw 0,28-as légellenállási tényezőt, ami a kisautóknál a legjobb érték.

A legjelentősebb előrelépés – legalábbis az első sajtófotókon és videókon látható Style felszereltség esetén – az utastérben történt, ahol rögtön a két kategóriával feljebb pozicionált Octaviához igazodik a Fabia. Kétküllős kormánykereket markolhat a sofőr, a műszerfalra még szövetbetét is kerül, amelyen az ülésekhez hasonlóan ott a narancs díszvarrás, a szellőzőnyílások körül króm csillog. Alapesetben 6,5 colos átmérőjű a központi érintőképernyő, extraként 8 vagy 9,2 colosat lehet kérni, és választható digitális műszeregység. Más, korábban csak nagyobb Škodákban elérhető extrák is megjelentek, úgymint fűthető szélvédő és kormánykerék, LED-es hangulatvilágítás, vagy épp kétzónás légkondicionáló.

A csúcs fejegység 64 Gb kapacitású SSD meghajtón tárolja a térképadatokat, amelyeket online frissítéssel lehet naprakésszé tenni, a gesztusvezérlés szériában jár az Amudsen fejegységhez, a 15 nyelven értő és beszélő – a magyar nincs köztük – Laura nevű digitális segéd opcionális. Az új Fabia utasterében akár öt darab USB-C töltő is lehet, ezek közül az egyik a belső tükör mellett található, és például fedélzeti kamera vagy utólagos navigáció áramellátását lehet megoldani általa.

Az MQB A0 alapnak köszönhetően az elérhető vezetőtámogató rendszerek sora bővült, az akár kormányzással is dolgozó sávtartó segéd Travel Assist névre hallgat, a holttérfigyelő már az autó mögötti 70 méteres távolságban figyel, a parkolósegéd az úttal párhuzamos vagy arra merőleges parkolóhelyet is képes felismerni, és gombnyomásra oda bekormányozni az autót, a koccanásgátló gyalogos- és kerékpáros-felismerő algoritmusokat is kapott. A passzív biztonsági berendezések közé alapesetben hat légzsák tartozik, felár ellenében adják a vezető térdlégzsákját és a hátsó oldallégzsákokat, az anyósülésen és a hátsó szélső üléseken van lehetőség felső tartóval ellátott ISOFIX gyermekülés rögzítésére.

19°C-os külső hőmérséklet mellett középső fokozaton fűtött kormány? Nem ez a legfurcsább, hanem hogy az oldalnézeti képről lemaradt a tanksapka (jobb hátsó sárvédő). Pedig nagy szüksége lehet a jégkaparóra a fázós kollégának…

A motorkínálat derékhadát az 1,0 literes háromhengeres adja. Szívómotorként 65 vagy 80 lóerős (93 Nm mindkettő), az ötfokozatú, kézi kapcsolású váltóval szerelt kivitel szabványos átlag 5,1 l/100 km. Turbómotorként 95 LE/175 Nm az alapszint, ehhez ötfokozatú váltó jár és 5,1 l/100 km a szabványos átlag, a következő lépcsőfok 110 LE/200 Nm, itt a váltó hatfokozatú kézi kapcsolású vagy hétfokozatú duplakuplungos, a szabványos átlagfogyasztás az előbbinél 5,0 l/100 km, utóbbinál 5,5 l/100 km. A csúcsmodellbe az 1,5 literes négyhengeres turbómotor kerül hengerlekapcsolással, a 150 LE/250 Nm teljesítményhez alapból a hétfokozatú duplakuplungos váltót adják, a szabványos átlag 5,6 l/100 km. Alapesetben 40 literes a benzintank, extraként 50 literes kérhető.

A Škoda Fabia első példányai novemberben érkeznek a kereskedésekbe, a földgázzal üzemelő TGI-motorra (piactól függő a megjelenése) 2022-ig kell várnunk. Nem tudjuk, mi lesz a raliautó jövője, a VW-konszern központilag hagyott fel a belső égésű motorral szerelt versenyautók fejlesztésével, de ne feledjük, hogy hamarosan már a WRC-kategóriában is beköszönt a hibrid versenyautók kora…