Fotó: Lővei Gergely

A gáz- vagy folyékony halmazállapotú földgáz (CNG, LNG) lehet a közlekedés kihívásaira adott hosszú távú, és akár fenntartható forrásból is származó válasz. A technológia terjedését nehezíti, hogy az autógázzal ellentétben nem gazdaságos (sokba kerül és még a csomagtartó is megszűnik) a meglévő benzinmotoros járművek utólagos átalakítása ilyen üzemre. A hazánkban meglévő kevés számú töltőállomás mellett még az is hátráltatta a terjedést, hogy sok autós egyszerűen hozzászokott ahhoz, hogy saját maga tankol, márpedig mostanáig csak olyan CNG töltőállomások voltak Magyarországon, ahol a kutas segítségével lehetett csak tankolni.

A Nemzeti Közművekhez tartozó NKM Mobilitás Kft. vecsési MOL-töltőállomáson telepített új berendezésének lényege a pisztoly, amely már lehetővé teszi azt, hogy az autós saját maga végezze a tankolást. Természetesen továbbra is lehet kutas segítségét kérni, illetve adapter használatakor is a kutasra kell bízni a tankolást. Egyszerűen a gázcsonkra kell helyezni a pisztolyt, amely automatikusan rögzíti magát, és ha mindent rendben talál az elektronika, akkor a kútoszlopon lévő gomb megnyomásával lehet elindítani a 190 bar nyomású gáz betáplálását. A tartály megtelésekor automatikusan leáll a gázáramlás, illetve úgy helyezték el a töltőoszlopot, hogy ha a kasszánál lévő személy problémát észlel, távolról leállíthatja a CNG-tankolást.

Ez a kompresszor csinál a 3 bar-os vezetékes gázból 190 bar-osat

Az NKM Mobilitás idén még két-három ilyen, önkiszolgáló CNG-kút telepítését tervezi, ezen kívül tervben van a meglévő (két darab) saját töltőállomás átalakítása önkiszolgálóra. Távlati tervként a Budapest és annak 75 km-es körzetének lefedése szerepel, a MOL-lal való együttműködésben. Fontos lépés lehet még a földgáz üzemanyag terjedésében az LNG-kutak megnyitása, az M0 Déli szakaszán a Csepel szigeti pihenőhelyen, illetve Győr mellett az autópályán tervezik az első két ilyen töltőállomás megnyitását – várhatóan még az idén sor kerül az ünnepélyes átadásra.