Az autósok közel fele csak alkalomszerűen, vagy csak akkor ellenőrzi a motorolajszintet, ha felvillan a motorolajszint-jelző lámpa – derül ki a MOL megbízásából 2012 májusában készített online felmérésből. Ez azért jelent komoly gondot, mert a nem megfelelő motorolaj használata, illetve a motorolajszint rendszeres ellenőrzésének elmulasztása a motor csökkenő teljesítményét, növekvő üzemanyag-fogyasztást vagy akár a motor súlyos meghibásodását is eredményezheti. Michelisz Norbert autóversenyző, aki egyébként a MOL Dynamic versenykörülményekre kifejlesztett motorolaját használja, szintén a rendszeres olajszint-ellenőrzésre hívja fel a figyelmet.

A felmérés szerint az autósoknak csak alig több mint egyharmada (38%) fordul szakemberhez, míg meghatározó hányaduk ismerősök, barátok tanácsát kéri, amikor a megfelelő motorolaj kiválasztásáról van szó. Nem meglepő módon elsősorban a nők igénylik a töltőállomások és szervizek segítségét, míg a férfiak leginkább az autó szervizkönyvében leírt ajánlásokat követik – jól vagy rosszul. A megkérdezettek mintegy negyede pedig egyáltalán nem foglalkozik a motorolajjal. Azoknál a gépkocsiknál, amelyek nem rendelkeznek elektronikus motorolajszint-ellenőrző berendezéssel, javasolt az ellenőrzést 2000 kilométerenként elvégezni. A szokásostól eltérő üzemeltetési körülmények, esetleg az autós „sajátos” vezetési stílusa indokolttá teszi, célszerű sűrűbben elvégezni az ellenőrzést. A szerviz tanácsait a motorolajszint-ellenőrzés gyakoriságával kapcsolatban is érdemes megfogadni. Meglepő, hogy a rendszeres ellenőrzést végzők közül a férfiak többsége (54%) ezen alkalmak során többször találta úgy, hogy alacsony a motorolajszint, mint például a nők (45%), akiknek a motorolajszintjük inkább rendben volt. Mindez még inkább igazolja a rendszeres motorolajszint-ellenőrzés megelőző szerepét.

A motorolaj rendkívül fontos szerepet játszik a járművek teljesítményében és üzemanyag-fogyasztásában. Alacsony olajszint mellett megnő az üzemanyag-fogyasztás, valamint annyira feldúsulnak a szennyezőanyagok (por, kopásrészecskék, égéstermékek) a kenési rendszerben, hogy intenzív kopásokat idéznek elő. A rendszeresen alacsony olajtöltettel járó motorok élettartama tehát jelentősen csökkenhet, anélkül, hogy erről a vezetőnek tudomása lenne. Ennél fogva a rendszeres motorolajszint-ellenőrzés elengedhetetlenül fontos, ha az autós nem szeretne később több százezer forintot költeni a motor javítására. „A MOL töltőállomásain dolgozó munkatársak gyakorlati és elméleti tudással is rendelkeznek, így az autósok számára szakszerű segítséget tudnak nyújtani nem csak üzemanyag tankoláshoz, de a megfelelő motorolaj kiválasztásához, és a motorolajszint-ellenőrzéshez is. Az autósok eligazodását segíti a töltőállomásokon kihelyezett motorolaj ajánló is, amely típus, modell és évjárat szerinti kenőanyag ajánlással segíti a vásárlókat a konkrét választásban” – mondta el Horváth Dori Jenő, a MOL magyarországi kiskereskedelmi igazgatója.

Tanácsok szakszerű olajszint-ellenőrzéshez:

1. Vízszintes területen parkoljunk le az autóval! 2. A motor legalább 5 percet álljon a nívópálca kihúzása előtt. Az éppen leállított motornál végzett olajszint-ellenőrzés téves ténymegállapítást, ezáltal hibás olajfeltöltési mennyiség megállapítását eredményezheti! 3. Húzzuk ki a nívópálcát, töröljük meg és dugjuk vissza, majd húzzuk ki újból. Tartsuk lefelé és nézzük meg, meddig olajos a pálca. 4. Minimumot és a maximumot jelölő két vonás között legyen az olajfilm széle. 5. Ha a maximum felett van az olajszint, akkor mérjük meg még egyszer vagy forduljunk szervizbe! 6. Ha a minimum alatt van az olajszint, akkor a legközelebbi benzinkúton töltsük fel. 7. Ne töltsük túl a jelölt maximum szinten a motorolajat, mert az nagymértékű füstölést, gyújtási elégtelenséget és a tömítőanyagok károsodását is okozhatja. 8. Ha a két vonás között van az olajszint, akkor mehetünk tovább. De 1 hónap vagy 1000 kilométer múlva célszerű újból ellenőrizni. 9. Két jelölés közötti szakasz, személygépjárművek esetében, kb. 1L olajnak megfelelő mennyiséget jelöl. Tehát ha minimumon van az olajszint, akkor 1L olaj betöltése után pont elérjük a maximumot. 10. Utólagosan a motorolajhoz adagolható teljesítményfokozó vagy súrlódáscsökkentő adalék használata semmiképpen sem javasolt, mert felboríthatja a motorolaj kiegyensúlyozott szerkezetét, így rontja annak hatásfokát. Újabb jármű esetén pedig ebben az esetben a motor és a kenőanyag is elveszti garanciáját.

„Abban az esetben, ha felvillan a műszerfalon az alacsony motorolajszintet jelző lámpa, célszerű úgy eljárni, mint amikor az üzemanyagszint-jelző lámpa figyelmezteti az autóst, vagyis mielőbb intézkedni kell. Az utántöltést mindig csak a gyártó előírásainak megfelelő teljesítményszintű és viszkozitási fokozatú motorolajjal végezzük. A megfelelő motorolaj tehát nem márkanév kérdése, a motorolajnak az autógyár műszaki előírásait kell teljesítenie. A váratlan helyzetek elkerülése érdekében javasoljuk, hogy mindig legyen az autó csomagtartójában biztosítékként egy plusz flakon motorolaj” – mondta Kisdeák Lajos, a MOL-LUB Kft. kenéstechnikai szolgáltatás vezetője. Az autó egyes részeinek, többek között a motorjának karbantartása nem csak a személygépkocsik esetén fontos, hanem a versenyautóknál is. „Egy olyan technikai sportban, mint a túraautó-verseny, kötelező a maximális teljesítmény elérésére való törekvés. Ehhez tökéletes karbantartásra, és csúcsminőségű anyagok használatára van szükség, ami természetesen a motorolajra is vonatkozik. Rendszeresen ellenőrizzük, és minden verseny után le is cseréljük az olajat, hiszen a verseny okozta extrém körülmények között csak így tudjuk megóvni a motort” – mondta el Michelisz Norbert a FIA Túraautó Világbajnokság kétszeres futamgyőztese, Európa- és magyar bajnok autóversenyző, aki egyébként a MOL Dynamic versenykörülményekre kifejlesztett motorolaját használja.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!