Ez az első 1500-as pickup, amelyet már kifejezetten a Ram márka számára terveztek, az előző generáció a kezdeti években még Dodge-ként volt megvásárolható. A formatervezők igyekeztek magabiztosabb megjelenést adni a pickupnak, magasabbra kerültek a fényszórók, áttervezték a márkajelzést is, a platók hosszát megnövelték.

Megnövelték a tárolók méretét az utastérben, az ülések közötti doboz immár 38 literes és egy 15 colos képernyőjű laptopot is képes elnyelni. A duplafülkés modellnél a második sorban 10 centivel növelték meg a lábtér méretét, állítható lett a támladőlés és ezek az ülések is lehetnek fűthetőek/szellőztethetőek. Alaphelyzetben is 5 colos érintőképernyő van a középkonzolon, ezt le lehet cserélni 8,4 colosra, és újdonságként élére állított, 12 colos képátlójú is elérhető. Minden esetben nagy méretű fizikai kapcsolók szegélyezik ezeket. Különösen nagy teljesítményű wifi-hotspotot kap a Ram 1500-as, a tapasztalatok szerint munka közben fontos a megfelelő és gyors internetelérés.

Akár 102 kg-mal csökken a Ram 1500-as saját tömege az előző generációhoz képest, de ezen kívül is mindent megtettek a mérnökök a fogyasztás csökkentése érdekében. Az eddig is választható 3,0 literes V6-os turbódízel marad (később jelentik be a teljesítményadatokat), az alapmotor 3,6 literes V6-os (305 LE/465 Nm) szériában kapja a lágy-hibrid hajtást, a hengerlekapcsolással rendelkező V8-asnál (395 LE/556 Nm) felárat kell érte fizetni.

Az E-Torque nevű rendszer 48V-os feszültségű, indítógenerátor és egy 0,43 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátor segítségével működik, a V6-osnál 122 Nm-rel, a V8-asnál 176 Nm-rel segíti a belső égésű motor munkáját alacsony fordulaton, illetve a fékről lelépve 0,3 másodperc alatt kelti életre a benzinest (motorleállító). A villanymotor ezen kívül kisimítja a motorok járását alapjáraton, illetve a V8-asnál a hengerlekapcsolás működését is finomabbá teszi. Ezen kívül még aktív, 24 km/h-s sebességnél lenyíló légterelő is van az orr alatt, ami csökkenti az autó alá jutó levegő mennyiségét és ezáltal a fogyasztást.

Öt- helyett immár hat kerékcsavaros felniket használ a Ram 1500-as, a váltásra a nagyobb méretű fékek miatt volt szükség (elöl 37,8, hátul 36,5 centi átmérőjű tárcsák, a fékbetétek felülete 18 %-kal növekedett), széria az elektronikus rögzítőfék, a hagyományos kézifékről és annak kábeleiről való lemondás 9 kg-os tömegmegtakarítást eredményez.