Fotó: Molnár Péter és BMW

„A BMW Group jövőbeni debreceni gyárának területén az első épületek építési munkálatai a tervek szerint kezdődnek meg” – hangzott el a helyszínen tartott sajtótájékoztatón, pénteken. Szijjártó Péter, Magyarország külgazdasági és külügyminisztere az esemény kapcsán hangsúlyozta, a beruházás újabb lendületet ad Magyarország – az autóipar elektromos átállásában betöltött – vezető szerepének. „Az elmúlt 12 esztendő patrióta gazdaságpolitikája nyomán a magyar mára az Európai Unió egyik legdinamikusabban fejlődő gazdaságává vált. Ennek a dinamikus fejlődésnek nagyon fontos, stabil és szilárd alapját adja a német prémium autógyártó vállalatok és Magyarország szimbiózisa.”
Németországon kívül a világon eddig egyedül Kínában volt egyszerre termelő helyszíne a három nagy német prémium autógyártó vállalatnak. Ezzel a beruházással Magyarország a második ilyen ország lesz – emelte ki Szijjártó Péter, hozzátéve a BMW egy teljesen új, tisztán elektromos platformra épülő autó gyártását hozza Debrecenbe, így a gyár globális szempontból is stratégiai jelentőségű lesz. A beruházás összege meghaladja a 360 milliárd forintot, több mint ezer új munkahelyet teremtve, mellyel egy új fejezet nyílik Debrecen és Kelet-Magyarország gazdasági életében.

Együtt építik a jövőt, a fenntarthatóság jegyében
2020-2021-ben a telken belüli infrastrukturális munkálatok zajlottak, mostantól pedig megkezdődik a leendő BMW-gyár épületeinek építése. Az építkezés jelen szakasza a központi irodaépületet, a képzési központot, az adatközpontokat és a további infrastrukturális épületeket érinti, az év későbbi részében pedig a termelőlétesítmények építése is megkezdődik – derült ki a BMW által szervezett sajtótájékoztatón, pénteken. Mint az eseményen elhangzott, a debreceni gyár alapkőletételre 2022 júniusának elején kerül sor.

Stratégiai kérdés
Szijjártó Péter, Magyarország külgazdasági és külügyminisztere elmondta, az elmúlt 32 évet figyelembe véve a 2021-es esztendő a magyar gazdaság legsikeresebb éve volt, az idei pedig akár még ennél is sikeresebb lehet. A gyár kapcsán hangsúlyozta, mára minden közműfejlesztés befejeződött. – A városi útfejlesztések és az autópálya csatlakozás is 80 százalékos készültségben van, a 33-as főút fejlesztését megkezdtük, a vasútfejlesztés és a konténerterminál munkálatai pedig 2023 végére fognak befejeződni. Tehát minden, amit ígértünk a beruházónak, amit vállaltunk a BMW felé, teljesült, illetve határidőre teljesülni fog – fejtette ki. Szijjártó Péter hozzátette, mivel a magyar gazdaság gerincoszlopát az autóipar adja, stratégiai kérdés számunkra, hogy az elektromos átállást szolgáló autóipari beruházások közül minél több Magyarországra kerüljön. Ezért a BMW azon döntése, hogy Debrecen lesz a globális elektromos átállási fellegvára, a magyar gazdaság hosszú távú növekedésének is nagy segítséget tud biztosítani.
„Nyilván nehezebb lett volna megszereznie Magyarországnak ezt a beruházást, ha az elmúlt években nem tudtuk volna felépíteni Európa egyik legversenyképesebb beruházási környezetét, melyet talán három szempont ír le legjobban: a politikai stabilitás, a kiváló munkaerő, és Európa legalacsonyabb, munkát terhelő adói”– összegezte.

Erős regionális szerep
Papp László polgármester örömét fejezte ki a projekttel kapcsolatban. – Három és fél évvel ezelőtt egy hosszú távú együttműködés jött létre Magyarország kormánya, a BMW Group és Debrecen városa között. A cél az volt, hogy Európa egyik legfejlettebb ipari övezetének kialakításával hozzájáruljunk Európa legfejlettebb autóipari központjának, a BMW új európai gyárának felépítéséhez. Ez a megállapodás átírta Debrecen és Kelet-Magyarország jövőjét.
„Az összefogásnak köszönhetően városunk az elmúlt években nemcsak az ország, de Európa egyik legfigyelemreméltóbb gazdasági fejlődését mutatta be, amit jól érzékeltet, hogy 2014 és 2021 között 3 milliárd eurónyi működő tőke érkezett városunkba” – emelte ki.
A polgármester szerint Magyarország kormányának és Debrecen városának egymásra épülő gazdaságfejlesztési stratégiájával arra törekednek, hogy az itt befektető vállalatok számára megteremtsék a működésük szempontjából ideális feltételeket, legyen szó adópolitikáról, ipari infrastruktúráról, közlekedésről, logisztikáról, vagy akár az oktatásról.
„Az elmúlt három évben alapvetően erre fókuszáltunk, és kijelenthetem, hogy Európa egyik legkorszerűbb ipari övezetét alakítottuk ki a város észak-nyugati részén. Debrecen történelmének egyik legnagyobb gazdasági sikere, hogy a BMW csoport nálunk építi fel gyárát.”
A város nemzetközi ismertsége, megítélése, vonzereje sokat erősödött az elmúlt években, hiszen a BMW döntését követően is további 1 milliárd eurónyi munkahelyteremtő beruházás érkezett Debrecenbe. Reményeink szerint itt még nincs vége ennek a folyamatnak. Növekvő városra, tovább erősödő gazdaságra, újabb munkahelyekre, fejlődő oktatási rendszerre, erősebb regionális szerepre számítunk a jövőt illetően.

Példaértékű beruházás
Papp László elmondta, Magyarország és Debrecen úgy volt képes megőrizni a befektetők érdeklődését, tőkevonzó képességét, hogy az elmúlt két évet egy világméretű járvány árnyékában töltötte. A Napló kérdésre a polgármester kifejtette, büszke arra, hogy a BMW globális hálózatában gyakorlatilag egy új gyártási folyamatnak a mintaüzeme, az első pillére jön létre Debrecenben. – A város pont egy olyan időszakban sikeres a világon zajló gazdaságfejlesztési folyamatok tekintetében, amely során a szénhidrogén alapú gazdaságból át fogunk térni egy tiszta energiára épülő korszakra. Ebben a BMW a Neue Klasséval úttörő szerepet tölt be. Debrecenben pontosan azok a beruházók jelennek meg, akik ennek az új korszaknak lehetnek fontos alappillérei. A tiszta energiára épülő gazdaság képviselői, az elektromos járműgyártás, a hozzá kapcsolódó energiatárolással kapcsolatos befektetések. Ezért valóban lehet arra építeni a jövőt, hogy Debrecen ennek az új technológiai korszaknak, egy zöldebb világnak – együttműködve a BMW-vel – nagyon fontos bázisa lehet Közép-Európában.
Hans-Peter Kemser, a BMW Group debreceni gyárának igazgatója hangsúlyozta, mindvégig elkötelezettek voltak azon döntésük kapcsán, hogy Debrecenben építsék meg gyárukat. – Az első épületek kivitelezésének megkezdésével a következő fontos szakaszhoz érkezünk: a gyárunk épületei elkezdenek növekedni és a létesítmény felveszi leendő formáját. Hatalmas büszkeség számunkra, hogy itt, Debrecenben épül meg a BMW gyára, ami minden szempontból egy remek viszonyítási alap lesz a márka számára – emelte ki az igazgató, hozzátéve, nagyon elégedettek a munkálatokkal, és a támogató légkörrel.

Új szakaszban a munkaerő-toborzás
Jelenleg egy Debrecenben és Münchenben dolgozó szakmai stáb irányítja a különböző humánerőforrás-, üzemeltetési, fenntarthatósági, pénzügyi és tervezési tevékenységeket. A kivitelezési munkálatok előrehaladtával újabb karrierlehetőségek nyílnak meg, olvasható a BMW Group honlapján. A munkaerő-toborzás jelen szakaszában a hangsúly olyan munkaterületekre koncentrálódik majd, mint az üzemépítés, a humánerőforrás, a létesítményüzemeltetés, a pénzügy, a beszerzés és az IT. Tekintve, hogy jelenleg az első épületek építési munkálatai állnak középpontban, az állásajánlatok a releváns munkaterületekhez kapcsolódnak majd. A gyártáshoz kapcsolódó állásajánlatok meghirdetésére egy későbbi időpontban kerül sor.
Az álláslehetőségeket a BMW Group debreceni gyárának karrieroldalán teszik közzé. A karrieroldal a BMW Group debreceni gyárának egyetlen toborzási csatornája.