Fékezni tudni kell, és ezzel kapcsolatban a legfontosabb, hogy nem szabad kímélni a pedált. Olyanról nap mint nap hallunk, hogy összetört egy autó, de arról soha nem hallani, hogy netán eltört volna a fékpedál, mert olyan erősen taposták. Azonban pontosan ez utóbbi az autóvezetők többségének valamiért megoldhatatlan feladatot jelent.

A zsámbéki DrivingCamp vezetéstechnikai pályán tartott oktatás azzal indul, hogy vészfékezni kellett. Aki még nem csinált ilyet korábban, az bizony szép lassan állt meg, ahogy egyébként lámpához közeledve is tenné. Hiába vezet valaki évek óta, ha egyszer se tapossa úgy teljes erőből a fékpedált (sajogjon csak az ember talpa – jött a jó tanács a rádióból), magától nem is fogja. Pont ennek a tapasztalatlanságnak/gátlásnak a feloldására jó a vezetéstechnikai tréning.

Az egyszerű, parkolóban történő fékezgetés jó lépés a megfelelő irányba, de nem helyettesítheti a épített pályán való tréninget. Itt ugyanis megismételhetőek az egyes manőverek, és rögtön jön a megfelelő tanács is, mit kell tenni jelen szituációban, és hogy mit sikerült elrontani. Aztán a következő menetben már nagyjából sikerül is a dolog. Persze ennek feltétele, hogy legyen az autóban blokkolásgátló, amelynek segítségével némi kormánykorrekcióval például akkor is egyenesben tudjuk tartani az autót, ha eltérő tapadású felületen lassítunk, ilyen gyakran van például hóolvadáskor. Az ABS működésével kapcsolatban a legtöbben először meglepődnek, hogy miért rugdos a pedál vagy kerepel az autó – nem aggódni kell, hanem továbbra is kíméletlenül taposni a fékpedált.

A vészfékezést egyébként nem árt időről-időre gyakorolni, például a téli abronccsal szerelt autónál olyan érzése lehet az embernek, mintha „úszna” egy kicsit fékezéskor. Ez természetes jelenség, abból következik, hogy az abroncs futófelülete a lamellák miatt jobban deformálódik, mint a sokkal merevebb blokkokból álló nyári abroncsnál. A Generali Biztosító azt ajánlja, hogy az ember a saját autójával menjen a vezetéstechnikai tréningre. A fékezés mellett azt is meg kell tanulni, mikor és mekkorát kormányozzon az ember – és itt olyan apró finomságok is számítanak, amelyek egyébként nem jönnének elő, ha más autóval gyakorolja be az ember a veszélyhelyzeteket.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!