A hidrogénnek fontos szerepe lesz a világ dekarbonizálásában, mert tárolható és szállítható, megújuló forrásból előállítható energiaforrás. A közlekedési szektoron belül várhatóan a tüzelőanyagcellás technológiával váltják majd a dízelmotorokat, de a személyautóknál is megjelenhet a technológia a nagy hatótávolságú, rövid ideig tartó töltést igénylő járműveknél. A BMW által nemrég bemutatott i Hydrogen Next elnevezésű tanulmányból 2022-ben készítenek egy próbaszériát, amely közvetlen elődje lesz majd a nagysorozatú modellnek, amelynek érkezését a dolgok mai állása szerint 2025-2030 közé teszik. Addigra lesz kellően nagy számú hidrogén-töltőállomás ahhoz, hogy kényelmesen lehessen használni a tüzelőanyagcellás autókat.

Bő egy évtizeddel ezelőtt a BMW még folyékony állapotban tárolta a hidrogén az autóiban és egyszerűen elégette azt a belső égésű motorban, de mára ők is áttértek a 700 bar-os nyomáson tárolt gáz és a tüzelőanyagcella használatára. Előbbi az iparági sztenderd, tehát a világon mindenfelé ezt használják az iparban, és biztonságosnak számít a technológia, utóbbi pedig jobb hatásfokot biztosít – a belső égésű motor legfeljebb 30%-os hatásfokkal működik, a tüzelőanyagcella pedig 60%-kal, azaz kétszer akkora hatótávot lehet elérni a fedélzeten tárolt hidrogénnel. Nem véletlen, hogy a prototípust az X5 alapján valósították meg, a henger alakú tartályok sok helyet igényelnek, amelyeket a kardánalagútba és az üzemanyagtartály helyére építenek be; kisebb méretű karosszériában már gondot okozna ezek elhelyezése.

A szériaautó is praktikus okokból az X sorozat valamelyik képviselőjéből készül majd, egyelőre nem tudják megmondani, hogy 5-10 év múlva melyik lesz az alap – addigra már X8-as szabadidő-kupé is lesz a választékban. Németországban jelenleg 100 helyen lehet nagynyomású hidrogén tankolni, de ez még nem elég a lefedettséghez – nincs tölthető akkumulátor az i Hydrogen Next fedélzetén, egyszerű hibridekhez mérhető kapacitású, de nagy teljesítményleadású puffer-akkumulátor van csak, amelyet a 170 lóerő kimeneti teljesítményű tüzelőanyagcella és a fékenergia-visszatáplálás tölt.

Maga a tüzelőanyagcella a Toyotával 2013-ban kötött megállapodás keretében készült közös fejlesztés, a gyártást – per pillanat – a japánok végzik. A következő 5-10 évben egy-két generációváltásra számíthatunk, ami minden alkalommal jobb hatásfokot és nagyobb teljesítményt hoz majd. Túl korai lenne nyilatkozni a hatótávolságról, de a 2022-ben készülő 100 autós próbaszéria 500 km-t megy majd el egy feltöltéssel, ennél csak több lehet majd a szériakivitel tudása. Persze villanyautóról lévén szó a vezetési stílus és sebesség – német autópályán száguldás… – erősen befolyásolja majd a hatótávolságot.