A Volvo Group szerint hosszú távon a dízelmotorok helyét a haszonjárműveknél is átveszi majd az elektromos hajtás, azonban a hosszú távú szállításra kitalált típusoknál az akkumulátor-kapacitás növelése nem jelent életképes alternatívát. Megoldást jelenthet például az aszfaltba épített áramellátás.

A városi buszoknál már tesztelik a megállókban való villámtöltést, de a több száz vagy ezer kilométeres távra szállító kamionoknál ez nem alternatíva, ahogy az akkumulátorok kapacitásának és ezáltal méretének növelése sem az, hiszen akkor kevesebb hely-tömeg jut a rakománynak. A legjobb az, ha egy külső forrásból folyamatosan kapják az energiát. A Svéd Energiaügynökség által több cég összefogásával indították el a kutatást, amelyben a Volvo Group is részt vesz, tavaly a hälleredi tesztközpontban megépítettek egy 400 méter hosszú tesztpályát, ahol a teherautó alulról kapja a haladásához szükséges energiát. Az aszfaltba süllyesztett sínek egyike a pozitív pólus, a másik a földelés. Biztonsági okokból sok apró szakaszra van osztva a sín, amely csak akkor aktív, ha épp fölötte van a jármű, és több, mint 60 km/órás tempóval halad – mindezt egy rádiós jeladóval oldják meg. A tesztelést egy dízelmotoros FH12-es nyergesvontatóval végzik, amely az aszfaltból felvett energiát egyszerűen elfűti – nem a hajtás, hanem az energiaátadást tesztelik. „Azt teszteljük, hogyan vigyük át az energiát az útból a teherautóba. Az áram egy vízzel hűtött fűtőberendezésbe kerül, aminek hasonló az energiaigénye, mint egy elektromos hajtású teherautónak” – mondta Sebestyén Richárd, a Volvo Group Trucks Technology részlejének projektmenedzsere. Még sok munka van hátra, az áramszedőn, az elektromotoron és a vezérlőegységen is sokat kell még optimalizálni, és olyan problémákra is megoldást kell találni, hogy például mi van útjavításnál, amikor például elhúzzák a sávokat, ki kell dolgozni az aszfaltba süllyesztett sín javítási technológiáját is, no és persze megfelelő fizetési módszert is ki kell fejleszteni.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!