Most épp mindenki azon rémüldözik, hogy a statisztikák szerint milyen sok az egy robotautóra jutó baleset a normál autókhoz képest. A valóságban ez egy igen aránytalan statisztika – 48 autós minta  kontra 100 milliós minta -, ennél sokkal fontosabb kérdések is vannak a robotautókkal kapcsolatban. Például mi lesz a személyes adatok védelmével?

A robotautók mindenféle adatot gyűjtenek haladásul közben, például azt is tudják, mikor és merre járnak, ezeket az adatokat pedig elküldik a központba, jelen esetben a fejlesztőhöz. Azt pedig egyik esetben se árulják el ezek a vállalkozások, hogy mit kezdenek ezzel és az ilyen adatokkal. Miért is fontos ez? Mert például egy biztosítótársaság az adatok alapján értesülhet arról, hogy milyen gyakran megy kocsmába az autó tulajdonosa. Soha nem a robotautóé, hanem az abban a volán mögött helyet foglaló emberé a felelősség (bármikor tudnia kell átvenni az irányítást), azaz még az önvezető autóval is lehet majd ittas vezetést elkövetni. Ezt az információt a biztosítótársaságnak továbbítva utóbbi például a nagyobb kockázatra hivatkozva megemelheti a biztosítási díjat. Vagy épp egy esetleges válópernél az ügyvéd az autó adataira hivatkozva bizonyítja majd be, hol is járt péntek esténként a házastárs…

A gondot az jelenti, hogy a robotautók adatgyűjtését és azok továbbítását semmilyen jogszabály nem szabályozza, ezért jelen állás szerint a fejlesztők – későbbi gyártók – azt csinálnak ezekkel, amit akarnak. Például pénzért értékesítik azokat. Tucatnyi autógyártó és technológiai cég aláírt egy memorandumot, amelynek értelmében az adatokat csak bírói végzés alapján adják majd ki hivatalos megkeresésre, de például a Google nem volt ezek között. Ne feledjük, utóbbi cég reklámbevételekből él, helyileg és tematikailag célzott hirdetésekkel bombázhatja majd a robotautók sofőrjeit.

Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!