Múlt héten borult oldalára egy Uber önvezető autó Tempe városában, miután egy másik autóvezető oldalról nekiment. A balesetet okozó Honda CR-V vezetője, Alexandra Cole egy háromsávos útra próbált balra felfordulni nem sokkal egy lámpás kereszteződést követően.
– Amennyire meg tudtam ítélni, senki nem jött a harmadik sávban, és szabad volt az út a forduláshoz. Amikor a középső sávban jártam, akkor láttam meg a kereszteződésen nagy sebességgel áthajtó autót, és nem tudtam időben fékezni – nyilatkozta a vétkes sofőr a balesetet követően.

Az Uber most közreadta, hogy önvezető autói a jelzőlámpa sárga jelzése esetén csak akkor állnak meg, ha ezt kényelmesen – tehát nem vészfékezéssel – tudják megtenni, ellenkező esetben a sebességüket tartva haladnak át a kereszteződésen. A jelenlegi balesetnél is így tett a számítógép által irányított autó.

A magyar KRESZ szerint nincs ilyen mérlegelési lehetősége az autóvezetőknek, a sárga jelzés már gyakorlatilag a piros, épp csak arra szólítja fel a sofőröket, hogy fékezzenek – a sárga jelzés időtartama elég hosszú ahhoz, hogy ezt megtegyék –, ahogy a gyalogosoknál a villogó zöld is azt jelenti, hogy már nem kezdhetik meg az átkelést a kereszteződésen.

Ez pedig felveti azt a kérdést, hogyan fognak majd az önvezető autók alkalmazkodni a helyi KRESZ-hez? Könnyen lehet, hogy a Nyugat-Európában fejlesztett autók nem lesznek tisztában néhány szabállyal, amelyek Magyarországon igenis megkönnyítik az autóvezetők életét – például nálunk az útkereszteződés oldja a sebességkorlátozást, míg Nyugat-Európában jellemzően a feloldó-tábláig érvényben marad a korlátozás.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!