Ragyogó napsütés, és rengeteg néző előtt versenyeztek idén az Érsekkertben a pneumobilok. A 9. Aventics Pneumobil Versenyre 47 csapat nevezett, változatos gépekkel, nem egy közülük pedig nem csak küllemében idézte a versenyautókat, de jó tempót is ment az aszfalton. A köszöntők után a távolsági futam kezdődött, amelyet a BME 13-as rajtszámú, Műszakik Kanóc Team elnevezésű egysége nyert meg, háromnegyed órán keresztül köröztek a pályán, ez idő alatt pedig 21 kört, kishíján 12 kilométert tettek meg. A következő a Pollroth majdnem tíz kilométerig jutott, a Jok-Air pedig 8775 méterig.
![A két futamban is győztes Műszakik Kanóc Team nyerte idén a legjobb pneumobilnak járó fődíjat. Fotó: Tóth Balázs](https://www.automotor.hu/wp-content/uploads/2016/05/286442_pneu2-2.jpg?x88250)
Az ügyességi verseny idén is többkörös volt, hármasával rajtoltak el a kocsik, s két mért kört kellett teljesíteniük, a középdöntőbe 18, a két döntő futamba pedig 3-3 autó jutott, s minden etapban egyre nagyobb távolságot kellett megtenni. Az ügyességi verseny nagy izgalmakat hozott, két futamot is félbe kellett szakítani baleset miatt, de a sofőrök nem sérültek meg komolyan. Nem maradtak el a drámák sem, volt, aki műszaki hiba miatt esett ki vezető helyről, vagy éppen csak bekocogott a célvonalon, mert elfogyott a levegője. Ebben a versenyszámban szintén a Kanóc Team bizonyult a legjobbnak, megelőzve a Jok-Airt, és egy másik műszakis gárdát, a Kvadóc Team-et.
![Fotó: Lénárt Márton](https://www.automotor.hu/wp-content/uploads/2016/05/286443_pneu3-2.jpg?x88250)
Nagyon élveztem a futamokat, jó ellenfelek voltak, kihozták belőlem is a maximumot. Érdekes, hogy egyébként nem szeretek száguldozni, vezetni is ritkán szoktam – mondta a Jok-Air csapat pilótája, Nagy Nóra, akire egyébként a csapat az egész járgányt szabta.
– A srácok kicsit nagy darabok, s mivel számít a pilóta súlya, ezért választottak engem, ezt a járművet rám is tervezték. Ahogy regisztráltunk, meg is kezdtük a váz tervezését, szimulációját, az alkatrészek beszerzését. Tavaly is voltunk itt, akkor másik járművel. Első csapatként akkor is jól teljesítettünk, de nem fértünk föl a dobogóra, akkor a gyorsulásin ehhez pár század hiányzott csak. A tavalyi tapasztalatok alapján új gépet építettünk, s ez meghozta a gyümölcsét – mesélte Nagy Nóra. Hozzátette, több munka lett volna az átalakítással. Egyébként a régi jármű is ugyanúgy versenyzett az ügyességin, de látszottak is a nagy különbségek. Nóra egyébként gépészmérnök hallgató a Kecskeméti Főiskolán, viccesen azt szokta mondani, azért választotta, mert sok a fodrász és a műkörmös. Édesapjának két lánya van, s mivel ő az idősebb, ezért mindig őt fogta be, ha segíteni kellett. Így más választása nem is volt, minthogy gépészmérnök legyen.
![](https://www.automotor.hu/wp-content/uploads/2016/05/286444_pneu4-2.jpg?x88250)
Az utolsó, gyorsasági futamon is egyre fokozódtak az izgalmak, volt, akinek kereke tört, más az utolsó métereken kapott ki (mert például elfogyott a levegő). A legizgalmasabb, döntő összecsapás sajnos elmaradt, mert az egyik esélyes gárda kocsija nem tudott elrajtolni. Ezt a számot a DE Puff-AIR nyerte a Kanóc Team és a Pepp-Air Szeged előtt. A legnagyobb sebességet a Kanóc Team érte el, a mért ponton 51-gyel száguldottak, s 22 másodperc alatti idejük új pályacsúcsot is jelentett. A legeredetibb konstrukció díja az észtországi Technics 2 csapatáé lett, a verseny fődíját a Műszakik Kanóc Team nyerte el.
![](https://www.automotor.hu/wp-content/uploads/2016/05/286445_pneu5-2.jpg?x88250)
– Ez a gép a tavalyi versenyre készült, akkor nagyon sokat teszteltük, elég jól sikerült, bár akkor leesett a lánc az ügyességi futamon, s nem tudtunk végigmenni, ezt idén kijavítottuk. Tulajdonképpen a kopó alkatrészeket cseréltük és a futóművet szélesítettük, pár kört mentünk vele, ennyi volt a felkészülés. A csapattagok nagy része dolgozik, ketten be is fejeztük az egyetemet, csak hétvégenként, délutánonként mentünk be az egyetemre a pneumobil miatt – mondta Ihász Dániel, a győztes Műszakik Kanóc Team tagja, aki már Vecsésen, egy automatizálás-technikával foglalkozó kis cégnél dolgozik, köszönhetően annak a tudásnak, amit a jármű építése és tesztelése közben ő és társai magukra szedtek.
![](https://www.automotor.hu/wp-content/uploads/2016/05/286446_pneu6-2.jpg?x88250)
– Kezdő mérnökként bekerülve ránk tudnak bízni komplett projekteket, mint a pneumobil megépítése volt. Mivel nem először csinálunk ilyet, sokkal jobban helyt tudunk állni munkahelyünkön. A pneumobil, akárcsak az egyetem melletti munka, jelentősebb fejezet az önéletrajzban – mondta Ihász Dániel. A debreceniek kitettek magukért, nem csupán gyors, de közönségkedvenc gépet hoztak, a VIP-futamon is előszeretettel választották a DE Főnix fekete autóját.
![](https://www.automotor.hu/wp-content/uploads/2016/05/286447_pneu7-2.jpg?x88250)
– Újdonsült csapat vagyunk, a tavalyi utódai, egy régi tagunk van, aki egyengeti az utunkat. A tavalyi alapján továbbfejlesztve építettünk új gépet. Első építéshez képest nagyon jól szerepeltünk, további finomítgatással, tesztekkel jobb is lehet még a kocsi. Külön hangsúlyt fektettünk a dizájnra, a többiek is szerettek volna burkolatot rá az előző években, de időhiány miatt ez kimaradt. Idén viszont lett formás burkolatunk, s dicsérik is jópáran – mutatta be a járgányt Veszelszki Krisztián. Elárulta, hogy a másik debreceni gárdával, a PuffAIR-rel jó a kapcsolatuk, segítették egymást, együtt is érkeztek a versenyre. Debrecenben sok cég érdekelt a pneumobilozásban. Menedzserüknek nem is kell szponzorok után szaladni, hanem náluk érdeklődnek, hogy tudnak-e segíteni, ők pedig szívesen fogadják a támogatást. Az előző csapatok nagy hírnevet szereztek az egyetemnek, ezért is nyitnak feléjük a cégek, remélik, ezután is így lesz.
Díjazzák a leginnovatívabb egyetemet
Gödri István, az Aventics Hungary Kft. ügyvezetője nagyon elégedett volt a rendezvénnyel, az égiek is a szervezőkkel voltak, s eljött 47 csapat, amelyből 19 magyar volt. Új rekordok születtek sebességben, távolságban is.
– A diákok örülnek a kihívásnak, újabb megoldásokkal jönnek, látszik a technológiai fejlődés. A verseny azért is jó, mert megismertetjük őket a termékekkel, s jó lehetőség számunkra az egyetemekkel, tanárokkal, professzorokkal való kapcsolatépítésre. A pneumobil építése jó feladat a diákoknak arra, hogy elméleti tudásukat a gyakorlatba átültessék – fejtette ki Gödri István.
![](https://www.automotor.hu/wp-content/uploads/2016/05/286448_pneu8-2.jpg?x88250)
Hozzáfűzte, a pneumobil egy verseny az egyetemek között is, hogy melyikük az innovatívabb. Három évre visszamenőleg figyelik az eredményeket, s egymillió forinttal díjjal jutalmazzák őket, ezt idén a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem érdemelte ki. Az Aventicsnél már készülnek a jövő évi, tizedik pneumobil versenyre, amely különleges lesz. Az igazgató szerint a pneumobilozó hallgatók hamar elkelnek a munkaerőpiacon. Jók, akarnak, küzdenek, tenni akarnak azért, hogy előre jussanak. Akik bekerültek az Aventics gyakornok programjába, vagy a versenyen keresztül a céghez jók, ügyesek, elégedettek velük. A pneumobil segíti a kiválasztási folyamatokat. Egyébként a vállalat folyamatosan keresi a jó mérnököket.
Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!