Még 2003-ban született meg az Apal Stalker nevű orosz terepjáró, amely a Lada 4×4 (Niva) szerkezeti elemeit használja. Egyedi tervezésű térvázra helyezik rá a műanyag karosszériaelemeket – az Apal cég fő tevékenysége, hogy műanyagalkatrészeket gyárt az autóipar számára –, majd a Ladától származó motort, erőátvitelt és felfüggesztéseket alkalmaznak.

Eleinte a Lada 1,5 literes, 50 lóerős dízelével szerelték, majd 2006-ban megkapta a Niva 1,7 literes benzinesét, és ekkor végrehajtották az Oroszországban előírt törésteszteket is, de ennek ellenére nem kezdődött meg a sorozatgyártás, az akkor kiadott engedélyek pedig idővel lejártak. Azonban úgy tűnik, hogy az Apal cég nem mond le a nagysorozatú gyártásról, hiszen most megint megkérték az ehhez szükséges engedélyeket az orosz hatóságoktól, amelyeket meg is kaptak – hivatalosan a Lada-gyár leányvállalata, a VIS-Avto kérte ki a papírokat. Ezen túl nincs sok információnk a járműről, tehát a sorozatnagyság, vagy épp a forgalmazás kezdete sem ismert.

A Lada Niva alapváltozatáért 455 900 rubelt (2,2 millió Ft) kell fizetni Oroszországban, ehhez képest nem is vészes az Apal Stalker 550 000 rubeles (2,7 millió Ft) megcélzott vételára. Az eredetihez képest ugyanis sokkal könnyebben karbantartható a karosszériája, a műanyag elemek könnyen cserélhetőek, a vázszerkezet pedig a vaskereskedésekben is megtalálható profilokból áll, karosszériás helyet tehát lakatos is javíthatja.

Egyébként a Stalkernek továbbfejlesztett változata is van, a német üzletember Markus Neske még 2009-ben vette fel a kapcsolatot az Apal céggel, és meggyőzte őket arról, hogy a Dacia Duster technikájának fogadására alakítsák át a vázat – ez lett a 2011-es Frankfurti Autószalonon bemutatott Travec Techdrah. Az üzletfelek vitája miatt nem lett semmi ennek a járműnek a sorozatgyártásából.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!