Mindkét modell a szolid, de divatos nagylimuzinok táborát erősíti. A duó nagy öregje a Saab 9-5-ös, mely 1998-as bevezetésekor (gyártása 2009-ig tartott) valódi alternatívát jelentett az akkori Audi–BMW–Mercedes trió ellen. Egy enyhe modellfrissítéstől eltekintve – krómszegéllyel ellátott lámpák – designja a hűvös skandináv eleganciát tükrözi, nyoma sincs fellengzősségnek. Persze, ha Saab, akkor biztonság, és a 9-5-ös e téren ott van a szeren!

A zömében VW egyenelemekből „legózott” Superb más tészta, ez a modell relatíve olcsón kínál nagy férőhelyet. Az arculat másodlagos, a kuncsaftokat az ismert és bevált technika, a gigantikus hely és a hatalmas, elegáns kasztni fogja meg. A képlet működött, és működik napjainkban is. Európa számos országában az extrahosszú második sori lábtér miatt kedvelt hivatali és állami autó a Superb. Persze az idő múlásával azért előjöttek a modellek gyengeségei: a Saabnak a megbízhatóság nem az erőssége, a Skodával pedig a VW-nél ismerős típusproblémák okozhatnak bosszúságot.

Saab 9-5-ös, Skoda Superb: gyertek vissza!

Klasszikus Saab-belső, gyújtáskulcs a váltónál. A műanyagokról pattogzik a fóliaszerű borítás Klasszikus Saab-belső, gyújtáskulcs a váltónál. A műanyagokról pattogzik a fóliaszerű borítás

A németországi autóklub (ADAC) adatbázisában szép számmal találni gyári visszahívásra vonatkozó akciókat. Az okok között akadnak kifejezetten balesetveszélyesek is! Kezdjük rögtön a 9-5-össel, melynek 1998–2003 között gyártott példányainál a kerékrögzítő csavar kioldása, törése okozhat komoly felfordulást. Ez a jelenség csak a 15 colos kerekekkel ellátott példányokat érinti, a törés oka, hogy a csavarok anyaga gyenge, erősebb meghúzás esetén sérülhetnek. Szerencsétlen esetben a törés akár menet közben is megtörténhet. Az első felfüggesztések minőségi kifogás miatt szorultak cserére (2001. szeptember-december), a műhelylátogatás nagyjából 2 órát vett el a tulajdonos idejéből. A harmadik generációs, levehető fejjel ellátott BRINK vonóhorog (1994–2002) zárszerkezete kioldhat, a 2,0, a 2,3 és a 3,0 literes benzinesek (2000–2002) gyújtásmodulja pedig átéghet. A közkedvelt 1.9 TiD gázolajosok (2006–2008) szivárgó üzemanyag-rendszere túlmelegedéshez, extrém esetben jelentős égéskárhoz vezethet. Nem kevés probléma, melyeket a gyártó visszahívási akciók keretében igyekezett orvosolni, ugyanakkor a szerviztapasztalatok sem éppen rózsásak…

Pohártartós könyöklő és szellőzőrostély is jutott hátra Pohártartós könyöklő és szellőzőrostély is jutott hátra

A turbós változatok gyakran túlmelegszenek, a háttérben általában a defektes hűtőrendszer vagy egy szétdurranó vízcső áll. Tipikus Saab-betegség a SID-panel, a pixeles központi kijelző már-már a gagyi kategóriájába sorolható, pláne az újkori, sokszor tízmillió feletti vételár tükrében. Gyenge pontok: AC-pumpa, főtengely jeladója, közvetlen befecskendezés DI-modulja és az automatikus váltó. A fedélzeti számítógép nem mindig üzemképes, a lámpák beázhatnak, a fényszórómosó karja kapitulálhat, ahogy a szervokormány is. Nem méltó egy ilyen kaliberű autótól, hogy a hűtőmaszk krómhatású elemei felhólyagosodnak, a Saab-embléma lekopik, a fényezés mattul, s a belső elemekről úgy hámlik a bevonat, mint a bőr vedléskor.

Ha a VW-ben jó volt, akkor a Skodában is – mindenütt ismerős elemek köszönnek vissza a Superbben Ha a VW-ben jó volt, akkor a Skodában is – mindenütt ismerős elemek köszönnek vissza a Superbben

Visszahívás keretében módosították a dízel Superbek csavartörés miatt tömítetlenné váló tandempumpáját (2004–2005), ami akár tűzesethez is vezethet. Szoftverfrissítéssel orvosolták az üzemanyagtank hibás szintjelzőjét és a sebességmutatót (2009), ahogy az automatikus váltó vezérlőprogramját is (2008–2009). A tulajdonosok gyakran említik a rövid életű kettős tömegű lendkereket, a kinyomó csapágyat és a kuplungtárcsát. Utóbbiak cseréje nemcsak azért bosszantó, mert bizony tetemes összegbe kerül, hanem mert a gyakorlatban sokszor nem élik meg még az 50 000 kilométert sem. Az olajfogyasztásra a PD TDI példányoknál – ahogy a VW esetében is – érdemes fokozottan figyelni. A futómű a silány utakon hamar hallatja a hangját, a lengőkarok, a lengéscsillapítók, a gömbfejek és a kerékcsapágyak egyaránt rövid életűek lehetnek. Érdemes figyelni a kormányműre, ha recsegő, ropogó hangot hallat, az nem jó jel.

A Superb második sora még az A8-asnak is fricskát ad A Superb második sora még az A8-asnak is fricskát ad

A központi zár nem mindig üzemel hibátlanul, a belső pedig nagyon hamar lestrapálttá válik, ahogy ez számos VW modellnél is megfigyelhető. Lehangoló a hiányos felületű ajtóbehúzó, a kopott kormány, a pedálok, a repedezett bőrkárpit és a varrás mentén szétfoszló könyöklőhuzat.

Mindkét modell hossza meghaladja a 4,8 métert, tekintélyt parancsol a Saab és a Skoda megjelenése Mindkét modell hossza meghaladja a 4,8 métert, tekintélyt parancsol a Saab és a Skoda megjelenése