Az 1966-ban megépített Abarth SP 1000 különösen könnyű versenyautónak készült, a névben szereplő szám a Fiat 600-asból származó négyhengeres lökettérfogatára utalt, az SP pedig a Sport Prototipo versenyautó-kategóriára. Mario Colucci volt a konstruktőr, a karosszériát a Bertone stúdióban dolgozó Franco Scaglione készítette.

Ez előtt tisztelegtek a májusban bemutatott modern Abarth SP 1000-essel, amelynek a története még 12 évvel ezelőtt indult. Amikor az FCA egy új, karbon karosszériás középmotoros sportkocsin dolgozott, több javaslat is készült, például az akkor a Roberto Giolito által irányított Centro Stile Fiat&Abarth részlegben dolgozó Ruben Wainberg felvázolta az SP 1000-est, abból azonban nem lett valóság – a Mazda együttműködésnek hála kilátásban volt egy roadster az Abarth számára; szintén Ruben Wainbergnek köszönhetjük a Fiat/Abarth 124-es megjelenését –, ellentétben az Alfa Romeo 4C-vel.

Roberto Giolito időközben az FCA Heritage nevű részleg vezetője, ebben a minőségében sikerült elérnie, hogy megépüljön a modern Abarth SP 1000-es prototípus, amely aztán annyira kedvező fogadtatásra talált, hogy eldöntötték a kis szériás gyártást. A brit Auto Italia Magazine exkluzív interjújából derül ki – január 6-tól kapható a kérdéses lapszám –, hogy 5 példányt építenek az Abarth SP 1000-esből, és hogy darabonként 170 000 fontot, azaz 75 millió Ft-ot kérnek majd értük. Jelenleg nem tudjuk, hogy pályaautókról van-e szó, vagy rendszámos példányokról.