Nem egyedül kellette magát a kereskedésben a Trafic, de az igényeimnek ez a 2 üléssoros teherszállító felelt meg. A gyári fényezést egy korábbi reklámfóliázás segített konzerválni, az autó esztétikai állapota életkorát meghazudtolóan jó. Most már a műszaki oldal is rendben van. Fotó: Szabó Róbert

Családi történet következik, hiszen ez a szó szoros értelmében vett haszonjármű történetesen a nagyobbik fiam sportolása miatt került be az udvarunkba. Robi 8 esztendős, 2020-ban kezdett motorozni terepen, majd tavaly megkapta első saját masináját, egy Husqvarna TC50-es krossz versenygépet. A megoldandó feladatok is itt kezdődtek, mert mint korábban a Yamaha PW50-es a motoros iskoláé volt és ők szállították, ennél már magunknak kellett megoldani a kellékekkel közös fuvarozást. Intenzív, de még véletlenül sem kapkodós keresgélés következett, az ismerős portálokon túl ismerős sorstársak tippjeivel, tapasztalati tanácsaival – ezt vedd, ezt ne vedd, ez ezért jó, amaz meg azért. A kör egyre szűkült, konkrétan a Nissan Primastar – Opel Vivaro – Renault Trafic konstrukciós ikrek álltak célkeresztben, majd jött a célirányos hirdetések és pár személyes vizit adatgyűjtése. Gyorsan a hosszabb tengelytávú, ezáltal jóval praktikusabb L2-es verzió felé billent a mérleg nyelve: az utasfülke szeparált a raktértől, amely kellően tágas ahhoz, hogy elnyelje a szükséges holmikat, sőt, még az én krosszgépem (Suzuki RM 125) is befér a gyomrába.

Praktikus a hátsó sor tolóajtós megközelítése, az ülések itt fixen rögzítettek. Mindkét szélen öblös rakodózsebet és 2-2 nagypalackos italtartót alakítottak ki. Mivel a törzskönyben és a típusbizonyítványban is 6 személyesként szerepel, előre vélhetően bekerül majd egy dupla anyósülés. A raktér alját méretre szabott OSB-lap védi, az utasteret elválasztó falon plexi van. A rögzítéshez jól jönnek a sarkokban elhelyezett fülek

A megoldás egy Veszprém megyei falucskában lapult, és ami meglepő, hogy nem a legforgalmasabb online apróhirdetések egyikében, hanem egy háztartási-gazdasági portékák adok-veszek oldalán kellette magát szemérmesen. Lővei Gergely kollégámmal felkerekedtünk és megnéztük, majd kipróbáltuk a Traficot, s mivel minden kívánt paraméter stimmelt (szép esztétikai állapot, „agyonüthetetlen” láncos motor, klíma, navigáció), az üzlet megköttetett. A Bakonyból már sajátként vezettem haza a 14 éves duplakabinos furgont.

Szivárgásnyomok a megbontás előtt. A problémát a szimmeringek cseréjével és a váltóház új tömítésével orvosolták. Már a helyén a gyári kuplungszerkezet, természetesen a kinyomócsapágy is új. A pedálérzet személyautósan lágy, a sebességváltó pontosan kapcsolható

Az már az első találkozásnál szimpatikus volt, hogy nem melósbrigádok igáslovaként nyargalt le 292 ezer kilométert, a külsejéhez hasonlóan a kabin is megnyerő kondícióban van, tehát nem egy gázolajszagú, malterfoltos járművel kell kompromisszumot kötni. Izzítást követően viszonylag könnyen indult, egyenes vonalban haladt, fékezésnél nem húzott oldalra, de az első hetek tapasztalatai ki is merültek a kormány mögötti diagnosztikában. Azt eleve terveztem, hogy az üzemi folyadékokat (motor- és váltóolaj, fékfolyadék, hűtőközeg), valamint a szűrőket lecseréltetem, de mivel a derék Trafic igencsak megszerettette magát a családtagokkal, mélyebbre vittek szervizes gondolataim. Az autó műszaki előéletét részleteiben nem ismerve úgy döntöttem, hogy a megbízható használat érdekében a „kényesebb” alkatrészeket is átadom a múltnak, így került a Trafic Nyéki Ákos kezei közé Balassagyarmatra.

A jobb hátsó fék munkahengerének kézifékes “köre” nem működött, a bowden berohadt. Komplett csere lett a megoldás. A töltőlevegő-hűtő és a turbófeltöltő közötti levegőcső háza repedt volt, ahol elment a nyomás egy része. A motortartó- és a váltókitámasztó bakok mellett a stabilizátorrúd is és az azon lévő gumiszilentek is újak. Új kézifékhuzal, hátsó féknyereg, tárcsa, munkahenger és lengéscsillapító. A Trafic léptei érezhetően finomabbakká váltak, a kézifék katonásan fog

Egyeztettük a komplett vezérlés, a befecskendező fejek, az EGR-szelep és a kuplungszerkezet cseréjét, továbbá a klímakompresszor felújítását, de adta magát, hogy a gyenge rögzítőfék és a rázósabb útfelületen mutatkozó kopogós-nyikorgós hangok is orvoslásra szorulnak. Az autót gyakorlatilag szétbontották, motor-váltó egység leengedve és széthúzva, hűtő, klíma, első-hátsó futómű és fék, kézifékhuzal, kerékcsapágyak. Szép kis lista, amelyre felkerült még néhány apróság, a motortartó bakoktól és különböző tömítésektől kezdve a stabilizátor-rúdon át a résolajcsőig, valamint pár olyan alkotóelem, amelynek cseréje az összeszerelési szakaszban vált szükségessé. Ilyen például a motor vezérlés oldali lemezdeklije, itt a résmentesség érdekében új alkatrészre van szükség. A műveletsort futóműbeállítás és fékhatásmérés zárta, a projekt pedig hozzám hasonlóan az autót is megnyugvással töltötte el, zörej- és füstmentes működéssel hálálkodva. A jövő tavasszal esedékes műszaki vizsga rutinfeladat lesz…

A felújított motor a visszaszerelés előtt, rajta a vezérlésoldal új deklijével. A hosszbordás szíj is újnak adta át a helyét. Felül a régi vezérlés az utolsó fázisában kimozdult feszítőpatronnal, alul az új még alaphelyzetben áll

Az M9R motor
Az 1995 köbcentis, közös nyomócsöves turbódízel blokk a Nissan és a Renault közös fejlesztése 2006-ból, piezo-elektromos befecskendezőkkel és részecskeszűrővel. Többféle teljesítményszinten is elérhető volt (114, 150, 175 LE), a Trafichoz hasonlóan pedig a Meganba és a Lagunába is beépítették.

Az üzemanyagtank hatalmas, 90 literes, ami – maximum 120 km/órás sztrádatempó mellett – közel 1500 kilométeres hatótávot is lehetővé tesz

Cikkünk elkészítéséhez a balassagyarmati Nyéki Autóház nyújtott segítséget.