Az Országos Anyag- és Árhivatal, egyetértésben a Belkereskedelmi Minisztériummal, módosította az 1979 februárjában kiadott irányelveket, amelyek a használt személygépkocsi árképzését, eladási árát szabályozták.

A másfél évvel ezelőtt megjelent rendelkezés felülvizsgálata során az illetékes főhatóságok megállapították, hogy a kiadott irányelvek olyan szempontokat is tartalmaztak, amelyek bizonyos fokig torzítást okozhattak a gépkocsik egységes ármegállapításában. Jó néhány típus eladási ára nem tükrözte a valós forgalmi értéket. Ennek következtében árai miatt eladhatatlanokká váltak, más típusok pedig nagyon is kedvező eladási áruk következtében fokozták a típus iránti keresletet, és ez utóbbiaknál a szabadpiacon is indokolatlanul magas kínálati árak alakultak ki. Időközben megváltoztak az üzemeltetési költségek is, így érthető, hogy az olcsóbb üzemelésű gépkocsik felé fordult a kereslet.

Az 1979. július 23-i árváltozás csak a szocialista iparban gyártott gépkocsik ármegállapítását érintette, a nyugati gépkocsik alapára lényegében nem változott, így ennek következtében e tekintetben is jelentkezett bizonyosfajta eltolódás.

A gépkocsi-ellátottságot és a fenti ellentmondásokat is figyelembe véve, megváltoztatták a gazdálkodó szerveknél a gépkocsik eladási árainak megállapítási módszerét. Ennek következtében a régi és új árképzés alapvető módosításai a következők:

– Az avultatásnál a korábbi I-III. táblázat helyett I-V. táblázat szerint kell az avultatási tényezőket figyelembe venni, az alábbiak szerint:

I. sz. táblázat
ARO, Moszkvics, Zaporozsec, Volga, Warsawa gépkocsik: 5000 km-enként 3%
II. sz. táblázat
Zastava 750, Škoda Octavia, Octavia Super, Felicia, 1000 MB, S 100, S 100 L típusok, továbbá az 1000 cm3 hengerűrtartalom alatti nyugati gépkocsik: 5000 km-enként 2,5%
III. sz. táblázat
GAZ-69, UAZ-469, Škoda 1203, Barkas B-1000, Škoda 110, Škoda 105, Škoda 120, Dacia, Polski Fiat 125/1300-1500 típusok, továbbá az 1000-2000 cm3 hengerűrtartalmú nyugati gépkocsik: 5000 km-enként 2%
IV. sz. táblázat
Lada valamennyi típusa, továbbá a 2000 cm3 feletti nyugati gépkocsik: 5000 km-enként 1,5 %
V. sz. táblázat
Polski Fiat 126, Trabant, Wartburg típusok: 5000 km-enként 1 %

A 75 000 km futásteljesítmény fölötti kocsiknál viszont egységesen másfél százalékot kell elszámolni minden további 5000 km után. Ezen felül természetesen az évi 2%-os típusavulás mellett félévenként 1% avulást is el kell számolni. Például egy két és fél éves Trabant 25 000 km futásteljesítménynél 10 %-ot avul, így az avultatott érték 90 %, a számított eladási ár (extra tartozékok nélkül) 53 100 Ft. Új elem az avultatásban az, hogy a megkezdett félévek, illetve évek és kilométerek alapján kell az avultatást elszámolni, hanem a befejezett félévek, ill. évek és kilométerek figyelembevételével.

– Az úgynevezett korrekciós tényezők azokra az esetekre vonatkozóan továbbra is megmaradtak, amikor is a gépkocsi műszaki és esztétikus állapota a rendeltetésszerű használattól eltérő jellegű, vagyis ha a gépkocsi sérült, javított, vagy a szerkezeti részek hibásak, felújítottak.

A változás a korrekció százalékában következett be, eszerint felújított vagy újrafényezett karosszéria esetén + 10%-ot lehet felszámolni, korrodált, felújításra szoruló kocsiszekrény esetében viszont -15%-ot kell megállapítani. Plusz 20 %-os árkorrekció alkalmazható abban az esetben, ha a gépkocsi karosszériáját új karosszériára cserélték, a kárpitozás és a fényezés is gyári eredetű, és a csere időpontja nem több egyévesnél. A hibás karosszériaelemeknél a csökkenés 3-6%-ra emelkedett a szocialista országokból származó gépkocsik esetében, míg nyugati gyártmányú gépkocsiknál 4-10%-ban határozták ezt meg. Az egyengetett, vagy javított, illetve cserélt elemeknél a csökkenés mértéke 1-2%-os a szocialista gyártmányú gépkocsiknál, 2-3%-os a nyugati gyártmányúaknál. Újrafényezett elemeknél 0,5-1% értékcsökkenést kell figyelembe venni, de az összes levonás nem haladhatja meg az 5%-ot!

A szerkezeti részeknél is változott a korrekció, melyet az alábbi táblázat ismertet:

A felső határt kell alkalmazni, ha a fődarab hiányos, vagy üzemképtelen.

– Amennyiben a gépkocsi féléven belül vizsgaköteles, -5%-os, három évre szóló műszaki vizsga első évében +5%-os korrekciót kell alkalmazni. Természetesen az első forgalomba helyezés műszaki vizsgája után pluszkorrekció nem számolható el.

– Új elem az árképzésben az úgynevezett szezonális idő is, amely február 1-től július 31-ig van meghatározva. Ebben az időszakban az avultatott és korrigált eladási árat nem lehet változtatni 0-3 éves gépkocsik esetében, mag szezonidőn kívül, augusztus 1-től január 31-ig -10 % ármérséklést lehet alkalmazni, természetesen egyetértésben az eladóval.

Ezek a fotók a napokban átadott budapesti, az Erzsébet királyné út és az Öv utca sarkán felépült Merkur-telepen készültek, ahol az eddiginél lényegesen jobb körülmények között, korszerűbb berendezések tudják vizsgálni az értékesítésre váró különböző típus Ezek a fotók a napokban átadott budapesti, az Erzsébet királyné út és az Öv utca sarkán felépült Merkur-telepen készültek, ahol az eddiginél lényegesen jobb körülmények között, korszerűbb berendezések tudják vizsgálni az értékesítésre váró különböző típus

– Bizományba adott gépkocsik esetében 20%-kal lehet csökkenteni az eladásai árat, ha a gépkocsi 30 napon belül a korábban megállapított eladási áron nem volt értékesíthető. A csökkentést az eladó és az értékesítő szerv közös megegyezése alapján kell végrehajtani.

Nádasy Endre
Merkur-osztályvezető

Bojár Sándor felvételei

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!