A múlt század hatvanas éveiben számos gyártó fantáziát látott a Felix Wankel által feltalált bolygódugattyús motorban, például a GM és a Citroën is megvásárolta a technológia licencét, de a legtöbbet mégis a japán Mazda hozta ki a konstrukcióból. Tsuneji Matsuda, a Toyo Kogyo elnöke személyesen utazott el az NSZK-ba az NSU gyárhoz, hogy az új technológia átvételéről tárgyaljon. Az újfajta benzinmotorral a Mazda autómárka egyediségét és műszaki kompetenciáját akarták hangsúlyozni. A szerződés aláírására 1961. júliusában került sor, 2 évvel később mutatta meg saját konstrukcióját a Mazda, a sorozatgyártásra aztán 1967. május 30-ig kellett várni, ekkor debütált a Cosmo Sport 110 S.

A világ első, 2 tárcsás bolygódugattyús motorral szerelt autója 1968-ban rajthoz állt a Route 1968 nevű versenyen, ami 84 óra folyamatos száguldást jelentett a Nürburgringen – abszolút 4. helyet szerezte meg az újfajta motorral szerelt Mazda Cosmo Sport 110 S, bizonyítva a technológia megbízhatóságát. Még 1967-ben megkezdte a Wankel-motoros tömegmodellek forgalmazását a Mazda, 1978-ban dobták piacra a legendás hírű RX-7-es sportkocsit, amely már a Phoenix-projekt eredményeit hasznosító, fogyasztáscsökkentő megoldásokkal ellátott Wankel-motort használta. A versenysportban szerzett tapasztalatok alapján készült a turbó-, később biturbó-változat, és a 3 tárcsás motor is. A fejlesztés egyik csúcspontja volt a 787B versenyautó, amely 700 lóerős 4 tárcsás motorjával megnyerte a LeMans-i 24 órás autóversenyt – első japán autóként.

2003-ban dobták piacra az RX-8-as sportkocsit a Renesis nevű motorgenerációval, amely feltöltés nélkül hozott ki magas teljesítményt a csöppnyi méretű erőforrásból – a kis blokkot az autó közepébe építve sikerült elérni az 50:50%-os tömegeloszlást a 4 ajtós, 4 személyes sportkupénál. Miután 2012-ben leállt az RX-8 gyártása, 11 évet kellett várni a Wankel-motoros Mazda visszatérésére, egészen pontosan hatótávnövelőként kezdték el használni a kis méretű, finom járású erőforrást az MX-30 R-EV villanyautónál. Utóbbi sorozatgyártása idén júniusban indult, és most érte el a 2 milliós Wankel-mérföldkövet a Mazda.

Mazda Wankel-történelem

1961 JÚLIUS
Műszaki együttműködés az NSU-val és Felix Wankel-lel
1963
Bejelentik az első forgódugattyús motort és megmutatják annak prototípusát
1967 MÁJUS
Bemutatják az első, 2 tárcsás Wankel-motorral (10A motor) szerelt sportkocsit, a Mazda Cosmo Sport-ot
1968 JÚLIUS
Piacra dobják a Familia Rotary Coupé-t (Mazda R100 Coupé)
1969 OKTÓBER
Piacra dobják a Luce Rotary Coupé-t (Mazda R130 Coupé, 13A motor)
1970 MÁJUS
Piacra dobják a Mazda RX-2-est (Capella Rotary, 12A motor)
1971 SZEPTEMBER
Piacra dobják a Mazda RX-3-ast (Savanna), ezt 1973-tól Németországban ez az első Wankel-motoros Mazda
1972 NOVEMBER
Piacra dobják a Mazda RX-4-est (2. generációs Luce Rotary)
1973 JÚNIUS
Legyártják a 500 000. forgódugattyús motorral szerelt autót
1974 ÁPRILIS
Észak-Amerikában piacra dobják a Mazda Rotary Pickup-ot (REPU)
1974 JÚLIUS
Piacra dobják a Mazda Parkway Rotary 26-ost
1975 ÁPRILIS
Piacra dobják a Mazda Roadpacer AP-t
1975 OKTÓBER
Piacra dobják a Mazda RX-5-öst (Cosmo AP), amelyben „Anti-Pollution“-erőforrást (13B motor) használnak
1977 OKTÓBER
Piacra dobják a 2. generációs Mazda Luce-t (Mazda 929L)
1978 MÁRCIUS
Piacra dobják az RX-7-est (Mazda Savanna RX-7, 13B motor)
1978 NOVEMBER
Legyártják az 1 000 000. forgódugattyús motorral szerelt autót
1981 NOVEMBER
Piacra dobják a 3. generációs Mazda Cosmo-t és a 4. generációs Luce Rotary-t (Mazda 929)
1985 OKTÓBER
Piacra dobják a 2. generációs RX-7-est (13B motor turbófeltöltéssel)
1986 ÁPRILIS
Legyártják az 1 500 000. forgódugattyús motorral szerelt autót
1986 SZEPTEMBER
Piacra dobják az 5. generációs Mazda Luce-t (Mazda 929)
1990 ÁPRILIS
Piacra dobják a 4. generációs Mazda Cosmo-t (Eunos Cosmo), 3 tárcsás bolygódugattyús motorral
1991 JÚNIUS
Megnyeri a 24 órási LeMans-i versenyt a 4 tárcsás motorral szerelt Mazda 787B
1991 DECEMBER
Piacra dobják a 3. generációs Mazda RX-7-est (13B motor biturbó-feltöltéssel)
2002 ÁPRILIS
Piacra dobják a Mazda RX-7 Spirit R-t, az utolsó RX-7-est
2003 ÁPRILIS
Piacra dobják a Mazda RX-8-ast (13B Renesis motor)
2011 NOVEMBER
Piacra dobják a Mazda RX-8 Spirit R-t, az utolsó RX-8-ast
2012 JÚNIUS
Leállnak a Mazda RX-8 sorozatgyártásával
2023 JÚNIUS
Beindul a Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV sorozatgyártása
2023 OKTÓBER
Legyártják az 2 000 000. forgódugattyús motorral szerelt autót