Az óriási csarnokkomplexumban a legmodernebb Iveco kamionok, targoncák, munkagépek, furgonok, platós járművek mellett elkülönítettek egy kisebb részt az elődök tiszteletére – ez a Historical Gallery. Itt lehet nyálat csorgatni például a gyönyörűen restaurált, 100 éves Fiat 15 Ter furgon láttán, de nem fukarkodnak a kifogástalan állapotú teherautókkal, traktorokkal, buszokkal sem.

A felhozatal lenyűgöző, a kíváncsiskodók akár a fülkékbe is bemászhatnak, fel lehet menni például annak az Iveco csőröskamionnak a lakórészébe is, amelyik egy 1995-ben induló, világ körüli UNICEF-expedíción szolgált. Találni Magirus Deutz és OM típusokat is, utóbbiakból és a Fiat, Lancia haszonjárműves részlegeinek egyesüléséből jött létre 1975-ben az Iveco. Jöjjenek velünk egy kis tárlatlátogatásra!

OM Tigre

A mamlasz, 7 méter hosszú Tigrist 1958 és 1962 között gyártották. A motortérbe négyhengeres, 6870 cm3-es gázolajos blokkot építettek, mely két teljesítményszinttel (105 LE vagy 135 LE) volt elérhető. A hátsókerekes OM Tigre akár 11 000 kilogrammnyi teher szállításával is képes volt megbirkózni! A kabin megközelítését nemcsak a kis lépcső, hanem a külső visszapillantó tükör száránál kialakított kapaszkodó is segíti.

Fiat 700A

Traktormasina az 1927 és 1930 közötti időszakból. A 700A népszerű volt, összesen 7000 példányban készült. A 2,9 méter hosszú 700-as erőátvitele háromgangos váltón keresztül valósult meg, a 3570 cm3-es, fűtőolajjal működő blokk 28 lóerős, 11 km/óra a végsebessége, ami az agrárszekcióban igen jónak számított.

Fiat 211R

Az olasz mezőgazdasági élet egyik meghatározó darabja a 2,6 méter hosszú Fiat 211 R traktor, melynek hátsó kerekeknél mért szélessége 1910, az elsőknél 1380 mm. Az 1957-től egészen 1985-ig (!) gyártott modellbe kéthengeres, 1135 cm3-es dízelmotort építettek. A 20 lóerős masinához hat előre- és két hátrameneti fokozat tartozik.

Fiat 682 N3

A Fiat és az Iveco emblémájával is ellátták a 682-est (1952–1988). A 7010 mm hosszú, 18 tonnás kasztni mozgatását nem bízták gyengécske aggregátra: a típust 10 676 vagy 11 548 cm3-es blokkokkal társították, előbbi 140, míg utóbbi 177 lóerős. A váltó nyolcfokozatú (plusz hátramenet), a végsebesség 70 km/óra, a tengelytávolság 3800 mm.

Fiat FL 12B

Sárga buldózer 1969-ből, aggregátja hathengeres, 9161 cm3-es óriásdízel. A 125 lóerős monstrum 22 kilogramm gázolajat éget el munkaóránként. A vezetőülés nagyon kényelmes, a lánctalpak sebessége oldalanként külön-külön szabályozható.

Fiat 15 TER

Az 1900-as évek első feléből (1911–1920) származó 15 TER kicsit hajaz a Ford T-modelljére. A motor Fiat mod 53A típusú, négyhengeres, 4398 cm3-es, 36 lóerős. A hátsókerekes Fiat képes volt akár a tartós 40 km/órás tempóra is!

OM Leoncino

A Leoncino önsúlya 6,5 tonna, a jármű hossza a tengelytávolság függvényében (2600, 3000, 3600 vagy 4420 mm) változott. A 3770 cm3-es aggregát 56 lóerős, de gyártották 4156, 4397 és 4561 cm3-es változatokban is, utóbbiak teljesítménye egységesen 92 lóerő. Ha odaléptek neki, az OM „piroskája” megfutotta a 77 km/órát.

Fiat 507 F Bus

Gyönyörű állapotban feszít a Fiat 507 F Bus, melyet csupán két évig (1926–27) gyártottak. E jármű strukturálisan megegyezik a korábbi 505-ös busszal, de „fickósabb” aggregáttal látták el. A négyhengeres, 2293 cm3-es benzines mai szemmel nézve soványka 35 lóerőt tud. A 3,5 tonnás 507-est a bátor sofőr egészen 67 km/órás végsebességig tudta hajszolni. Az utasok kisebb csomagjait a kabinban, míg a nagyobbakat a hátsó létrán megközelíthető tetőcsomagtartón szállították.

Iveco 330.30 ANW Overland

Csodaszép csőrös Iveco kamion (1994–1998), az orron nagyon komoly csörlőrendszerrel. Egy UNICEF világ körüli segélyakcióra alakították át a kamiont, melynek felépítményében többek között öt alvóhely és egy aprócska vizesblokk is helyet kapott. A kilencméteres óriás alaphangon 18 tonnát nyom, motorterében dupla turbós, V8-as, 12 763 cm3-es dízelmotor található. A 306 lóerős Iveco terepen, „panelházzal” a hátán is képes volt megfutni a 100 km/órát!

Unic Type M1A

Az I. világháborúban játszott fontos szerepet a személy- és árufuvarozásra egyaránt használt, esetünkben 1914-es Unic Type M1A. A négyhengeres, 1943 cm3-es benzinmotort négyfokozatú váltóval látták el, végsebessége 70 km/óra. A jármű hossza 4750, szélessége 1740, tengelytávolsága pedig 3070 mm. Az indítás kurblival történt. Szép részlet a faküllős kerék.

Magirus 85 D 10

Kemény legény a Magirus 85-ös (1957–1963), melynek terhelhetősége kerek 10 tonna. A 6,1 méteres járműben ZF váltó kapott helyet, az 5322 cm3-es, négyhengeres motor teljesítménye 85 lóerő, ennek tükrében a 81 km/órás csúcssebesség nem lebecsülendő.

SPA 38

Az olasz hadsereg orvosi szállítókocsija volt ez az 1937-ben készült SPA 38-as, melynek hosszúsága 5780, szélessége 2070 mm. A 4053 cm3-es benzines 56 lóerős, a váltó négyfokozatú, a jármű csúcssebessége 52 km/óra. Praktikus a felső csuklópánton rögzített, billenthető szélvédő – légkondi kipipálva!

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!