A műszerek pontosak –, a próbakocsin a középső óra egy fordulatszámmérő –, de kissé alacsonyan fekszenek. Az új 2000-es BMW-nél, amelyről lapunk legutóbb adott hírt, már a látómező centrumához közelebb, kiemelve helyezték el a jelzőket

Váratlanul kaptuk az ajánlatot: próbáljuk ki a BMW-gyár 1600-as kocsiját, amelyet a korábbról ismert 1500 és 1800 típusok után – azok testvéreként – csak nemrég mutattak be. A három említett modell külsőleg és a szerkezeti fődarabokat tekintve, majdnem egyforma. Még a teljesítményt illetően sem jelentősen a különbségek. (Kivétel az 1800-TI, amely 110 lóerős.)
Az a kocsi, amellyel Pesten és vidéken járva, eddig mintegy 1000 kilométert utaztunk, 83 lóerőt ad. A Bayerische Motoren Werke AG tulajdona, müncheni rendszámot visel, és a próba megkezdésekor már nem korlátozták bejáratási előírások.
Sokat vártunk és sokat kaptunk is az elegáns vonalú járműtől, amely már a beülés pillanatában tudtul adja, hogy egy különleges kategória képviselője. Ezt megérzi, aki hozzászokott az autókhoz, de sejti az is, aki mint laikus foglal benne helyet.

A modern vonalvezetésű, szolid külsejű kocsival jó tapasztalatokat szereztünk a főváros sima betonján, de a vidéki utak ellen sem tiltakozott a futómű

Amikor az ajtó puhán becsukódik, ahogy a gázadásra felhorkan a motor, vagy a legcsekélyebb ellenállás nélkül visszakapcsolhatunk – mondjuk – hármasból első fokozatba, nem nehéz megállapítani, hogy nemcsak ígér, hanem sokat is tud ez a klasszikus recept szerint épített, gyors, kényelmes gép. Arról különben, hogy milyen gyorsak és strapabíróak a BMW újabb modelljei, alkalmunk volt a múlt évben a négyórás városligeti autó-csata során is képet alkotni. Szeptemberben a Budapesti GP-n, a túrakocsik Európa-bajnokságán nem egy ilyen jelvényű gép küzdött a győzelemért, és az abszolút elsőséget egy 1800-TI segítségével vívta ki Hubert Hahne.
Annak a modellnek pontosan 200 cm3-rel kisebb testvére volt most a kezünkben, ennek menettulajdonságaival ismerkedtünk.
A tapasztalatokból bevezetőként annyit, hogy harmadik fokozattal 75-120 km/ó között érzi jól magát a kocsi, és a negyedikbe kapcsolva elérhető a 156 km/ó sebesség! (Ebben a kategóriában jelenleg csak az Alfa Romeo Giulia-TI tud ennél többet. Az Alfával, amely sportosabb építésű autó, 165 km/ó is kifutható.)

Az erős önhordóváz és a szerkezeti fődarabok rajza feltünteti, hol csatlakozik a rugó, illetve a lengéscsillapító a karosszéria lemezeihez. (A motort 30 fokos döntéssel építik be, a hátsó lengőtengelyt 2-2- csuklóval látják el.)

ezek az új BMW-k remekül gyorsulnak: az 1600-as típussal különösebb ügyeskedés nélkül – álló helyzetből – 9,2 mp alatt 80, illetve 14,0 mp-en belül 100 km-es sebességet érünk el. A hirtelen gyorsítások minden kellemetlenebb érzés, különösebb zajkeltés nélkül, szinte észrevételnül történnek – még rossz úton is. A rugózás, bár korántsem lágy, főként a lengőtengelyek és a magas felfüggesztési pontok révén mégis jó stabilitást kölcsönöz akár göröngyös egyenesen, akár vizes fordulóban tempózunk. (Az időjárás szeszélyei lehetővé tették, hogy néhány nap alatt forróságban és lehült levegőben egyaránt próbát tegyünk.) Záporesőben éppúgy, mint száraz úton biztonságos volt a kocsi. Megnyugtatóak a precíz fékek – elöl két tárcsa – és a kormánymű szintén méltó ehhez a nem olcsó autóhoz. Mert hát az ár ismerete is szükséges egy kocsi értékeléséhez. Nos, az 1600-as modell ma 9500 nyugatnémet márkába kerül. Ennyi pénzért két kis Volkswagen vásárolható – de természetesen más a VW és más a BMW.

A felülszelepet, felülvezérelt, rövidlöketű motor metszete

Kategória és ár szerint talán a már említett alfán kívül az Opel Rekord „L” típus áll közel hozzá, de azzal sem egyszerű az összehasonlítás. A Rekord „L” bár igen mutatós kocsi, teljesítmény, gyorsulókészség, végsebesség, no meg általános üzemi és menettulajdonságok terén még 100 cm3-rel nagyobb motorja ellenére sem lehet igazi partnere a BMW-nek. (Az 1,7 literes Rekord 67 lóerős, 0-80 km/ó-ig 11,0, míg 0-100 km/óráig 17,5 mp idő alatt gyorsul, a maximális sebessége 143 km/ó. Az árban is mutatkozik a különbség, hiszen a jelzett Opel ára 8225 márka.)

Gyors tempóval utazni, merész ívben fordulni egyaránt biztonságosan tudtunk az ötüléses 1600-as BMW-vel, amely menettulajdonságait tekintve határozottan sportjellegű. Méretezését, utastér- és csomagtér-kialakítását azonban nem rendelték alá a sportszerűségnek. A komfortosság nem kifogásolható, talán a szellőzést kellene hatásosabbá tenni…

Még a francia Peugeot-404 jöhetne szóba, de a BMW – amint ezt a nemzetközi tabellák hitelesítik – azzal szemben is előnyösen bírja az adatszerű összehasonlítást. Ami tulajdonságok pedig számszerűen nem minősíthetők, csupán szubjektív ítélettel osztályozhatók, szintén jó jegyet érdemelnek ennél a kocsinál. Érthető, hogy a gyár a világ minden részén nyugodtan adja ki nyilvános próbára ezt a modellt, amellyel mi is szívesen ismerkedtünk. Más azonban rövid ismertséget kötni egy autóval, és más megismerni annak valamennyi tulajdonságát. Erre egy néhány napos próba nem ad lehetőséget. A tartósság, vagy például a téli indíthatóság kérdése éppúgy, mint a karbantartás és a javítás terén megállapítható előnyös vagy hátrányos tulajdonságok értékelése túlnő ennek a próbának keretein.

Liener György