A gépjárművezetőt a sebesség megválasztásához számos szempont befolyásolja, ezek általában a sebességet korlátozó tényezők. Ilyenek: a gépjármű technikai adottságai, az út műszaki paraméterei (látótávolság, sávok szélessége, útviszonyok stb.), a forgalomsűrűség, Kresz-előírások. A gépjárművezetők igyekeznek az adott körülmények között a lehető legnagyobb sebességgel haladni (ennek nem mond ellent az, hogy egyes járművezetők „cammognak”, hiszen valamilyen korlátozó tényező, pl. rutintalanság készteti őket erre).
A gépjárművek maximális sebességének korlátozását elsősorban a közlekedés biztonsága teszi szükségessé. Az utóbbi években egyre növekszik a sebesség helytelen megválasztásáról adódó balesetek száma, ezekről a balesetekről naponta olvashatunk a sajtóban.
A járművek sebességének ellenőrzése egyrészt a szabályokat többször megszegő járművezetők kiszűrésére szolgál, másrészt az ellenőrzés tudata hatással van a sebességmegválasztásra (főleg ott, ahol rendszeres mérések vannak). Az első célt a rendőrség által használt traffipax berendezés kielégíti, de sebességbefolyásoló hatása általában csak addig tart, amíg „látják” a mérést. Az alábbiakban bemutatásra kerülő berendezéssel az ellenőrzések lehetősége megnő, és egy megfelelően telepített mérőhelyhálózaton elérheti a folyamatos sebességbefolyásoló hatást is. Egy-egy kiépített mérőhelyen alkalmi mérésekkel (minimális programmal) a hatás fenntartható, ennek révén esetleg még a büntetés célzatú felvételek száma is csökkenthető.

A Transinnov Közlekedési Műszaki Fejlesztő Leányvállalat a Közlekedési Minisztérium megbízásából évek óta méri és értékeli a forgalom lefolyását. Az országos közutakon 150 telepített mérőhelyen rögzítjük a járművek számát, hosszát és – részben – sebességét speciális műszerekkel. A sebességmérés eredménye csak mint forgalmi jellemző volt érdekes számunkra, azaz a járművek konkrét azonosítását nem végeztük el. A mérési eredmények alapján tanulságos sebességeloszlási diagramokat kaptunk, amelyek a „gyorshajtás” mennyiségéről képet adtak. (Lásd diagram. A vizsgált helyen 60 km/h sebességkorlátozás van.)
Elsősorban a folyamatos sebességbefolyásoló hatás elérésére gondolva a Transinnov kifejlesztett egy újfajta eljárást és berendezést, amellyel mérhetők és rögzíthetők a közlekedésben résztvevő járművek adatai.
A járművek „észlelését” forgalomszámláló automata végzi, sávonként két-két – az úttestbe épített – induktív hurok segítségével. Az automata méri az érzékelők felett elhaladt járművek sebességét, hosszát, valamint az előtte haladó járműhöz képest a követési távolságot.
A forgalomszámláló mikroszámítógép továbbítja az adatokat, amely elvégzi az elemzést. Ha a mérési adatok valamely előre beállított küszöbértéket meghaladnak, akkor a hozzá kapcsolt motoros fényképezőgépnek kiadja az exponálási parancsot. Filmtovábbítás közben a mérési adatok egy speciális fényképezőgép-hátlap segítségével a filmre „íródnak”. A fényképen megjelenik a dátum, a jármű észlelésének időpontja, sáv száma, sebesség, hossz (vagy követési távolság).

Az alábbi mérésekre lehet használni a berendezést:
– Speciális sebességmérés többsávos úton, nagy forgalomban (ahol a traffipax már nem használható). Beállítható az abszolút sebességérték, amelynek túllépése esetén minden járműre exponál, valamint a járműhossztól függő sebességmaximum, így a tehergépjárművek sebessége külön értékelhető.
– Tehergépjármű észlelése „tehergépkocsival előzni tilos” korlátozás esetén. Lehetőség van sávonként megadni a járműhosszmaximumot, amely érték felett az elhaladt járművet lefényképezi.
– Követési távolság mérése és regisztrálása esetén két speciálisan elhelyezett fényképezőgépre is szükség van.
– Tilos jelzésen való áthaladás rögzítéséhez a berendezést össze kell kapcsolni a jelzőlámpával. (Ilyen kísérleti mérések már voltak Budapesten.)

Felhasználás elképzelt módja:
Amennyiben az M7-es autópálya Budapest-Siófok irányú pályáját kívánnák e rendszerrel fokozottan ellenőrizni, akkor 10-10 mérődobozra, -hurokra, 2 fényképezőgépre, 2 forgalomszámláló készülékre és 1 rendszerprogramozó és hitelesítő célműszerre lenne szükség. Így gyakorlatilag 10 km-enként végezhetnénk ellenőrzést, illetve büntetési célú fényképezést felváltva 2 helyen. Az egész rendszer költsége mintegy 1,5-2,0 millió forintra kalkulálható, és gyakorlatilag hazai alkatrészekből előállítható. A telepítés tényéről és a rendszer működésének beindulásáról az autós társadalom a tömegkommunikációs eszközökön keresztül is részletes információt kapna, hogy valós eredményt hozó forgalomlecsendesítést érhessünk el.

Csenki László fejlesztő mérnök
Mihalek Miklós műszaki igh.
Transinnov