Készül a B5-ös jelzésű, legújabb magyar nehéztehergépkocsik felépítménye az Ikarus N.V. gyártelepén

A mátyásföldi Ikarus gyárban éjjel-nappal folyik a munka. A gyár 1000-nél több dolgozója két műszakban dolgozik, hogy a magyar automobilipar egyre növekvő kocsiszekrény-szükségletét biztosítani tudja. A szorgos munka és a versenyszellem meg is hozta az eredményt. Elég, ha csak azokat a számokat idézzük, amelyek a gyár áprilisi termelését mutatják: 12 Rába tűzoltókocsi, 6 MÁVAG-tűzoltókocsi, 3 BSZKRT trambusz, 5 kultúrautóbusz, 3 különleges trambusz, 30 traktoros lakókocsi, 40 egytengelyes pótkocsi, 130 üzemanyagszállító tehergépkocsi, 25 db. 5 tonnás Bulldog-teherautó és 1 export autóbusz.

Sorozatban készülnek a tűzoltóság számára a szerkocsik

Ahogy a munka megy kézről-kézre, úgy követtük mi is a gyártás útját. A lemezhajlító üzemben kezdtük, majd a heggesztőbe, aztán a hűtőüzembe megyünk. Itt dolgozik a 7 tagú Tormayer brigád, amelyik csak februárban alakult meg, és április végéig már 119%-ra vitte a teljesítményt. A következő munkafolyamatot az asztalosok végzik, ezektől a bognárokhoz megyünk, ahol az Ikarus
legjobb brigádja,
a 128.6%-os munkateljesítményt s a 94%-os minőségi teljesítményt elért Csutorás brigád dolgozik. Azután a villanyszerelőket, a fényezőket látogatjuk meg, hogy a legnagyobb műhelybe jussunk, el végállomásként, a karosszéria szereldébe.

A Tomayer-brigád dolgozói egy újítás felett megbeszélést tartanak a brigád vezetőjével, Tomayer Mihállyal

Az Ikarus méltán büszke újítóira is. Nem csak lenn a műhelyekben, hanem fönn a mérnökök között, a tervező irodákban is mindenki újításon töri a fejét. Múlt évben 39 újítást nyújtottak be, ez év áprilisában, már egy hónap alatt 14-et. Minden újítási javaslatot tüzetesen átvizsgálnak, kikísérleteznek, s ha a javaslat beválik, örömmel látnak hozzá a megvalósításához. Az üzemnek is, az újítóknak is komoly hasznot jelent egy-egy sikerült javaslat. Múlt évben 430.000 forintot takarítottak meg az újítások segítségével. A megtakarított összegből 9.400 forint jutalmat osztottak szét az újítók között.

Az Ikarus-gyár korszerűen felszerelt mosdóhelyisége

Mik voltak a
legérdekesebb újítások
kérdezzük a versenyirodán.
Eddig komplikált szerkezet volt szükséges az önműködő autóbuszajtók kinyitásához. Egy-egy ilyen berendezés 3736 forintba került. Az újítók rájöttek, hogy elektromos vezérlés helyett légvezérléses szerkezetet lehet használni s így az egész készüléket 930 forintért elő lehet állítani. Kende László, Rajk János és Bolla béla újítók a dicsőség mellett komoly pénzjutalmat is kaptak. Mazsárovits István művezetőnek is érdemes volt törnie a fejét azon az új festékanyagon, melynek használatával 12 óra munkamegtakarítást értek el minden kocsinál és egy év alatt 51.000 forintnyi pénzösszeget takarítottak meg. Deák László 90.000 forintot takarított meg az Ikarusnak azzal, hogy az eddig használt fémvázas ajtók helyett bevezette a sajtolt lemezből készült autóbusz ajtókat. De a végtelenségig lehetne sorolni az ötletesnél ötletesebb újításokat, amelyek mind javítják, gyorsítják és olcsóbbá teszik a termelést.

Serényen folyik a munka a hűtőüzemben

Az Ikarus a magyar autobuszok külföldi sikerének is jelentős mértékben részese. Legutóbb a Lengyelországba küldött minta-autobusz olyan nagy tetszést aratott, hogy újabb negyvenöt darabra küldtek már is megrendelést a lengyelek. Ezek az autobuszok különleges célokat szolgáló, úgynevezett
interurbán autobuszok,
amelyekből több darab készült a MÁVAUT részére is, a városok közötti forgalom lebonyolítására.
Ugyancsak meg kellett fogni a munka végét, amíg idáig eljutottak. Szocialista munkaszellem és brigádmozgalom kellett ahhoz, hogy az Ikarus dolgozói megmutassák ország-világ előtt: mire képesek.
Valóban, az IKARUS, a MÁVAG és a Láng-gyárak dolgozóinak köszönhető, hogy kiváló teljesítményük révén, a közhasználatú gépjáróművek terén importra nem vagyunk rászorulva, sőt a hároméves terv keretén belül már mi exportálunk autobuszokat Lengyelországba, Ausztriába, Egyiptomba és Argentinába. Ezenfelül igen nagy mennyiségben gyárt az Ikarus 5 tonnás teherautókarosszériákat, a Tűzoltóság számára sorozatban szerkocsikat, a Földmívelésügyi Minisztérium részére traktor-vonatási járműveket és azok vezetői számára lakóházakat.

Az Ikarus Karosszéria- és Járműgyár N.V. telepén az 5 éves terv folyamán új műhelyek és raktárak épülnek

A mátyásföldi volt Uhri gyárban azonban nemcsak a műhelyekben, a termelő munkában járnak az élen, hanem a nevelő munkában is. Amióta a népé, a munkásoké a gyár, hatalmas fejlődés történt itt ezen a területen is.
300 személyes, gyönyörűen dekorált kultúrterem áll a dolgozók rendelkezésére. A változást mutatja a modernül felszerelt fürdőszoba is, ahol a dolgozók munkájuk után kényelmesen tisztálkodhatnak.
Pezseg
a lázas munka
üteme az Ikarusnál, s lassan már kicsi is lesz a hely. Az 5 éves terv hatalmas programját nem is tudják megvalósítani a mostani műhelyekben. Ezért az 5 éves terv során újabb- és újabb üzemek létesülnek, amelyeknek építési munkálatai most folynak. Az új épületekbe kerülnek a raktárak, s ezeknek helyén munkatermeket létesítenek.
Az Ikarus 1000 dolgozója készül az 5 éves terv rá eső részének megvalósítására. Munkások, mérnökök és tisztviselők együtt arra törekednek, hogyan lehetne még többet, még szebbet és még jobbat alkotni. És mert akarják, sikerülni is fog nekik!

Az Ikarus gyár újítói kiveszik részüket az önköltség-csökkentésből és a munkaminőség javításából