Számos körülmény taszította még meredekebb pályára autóparkunk átlagéletkorát, a koronavírus, majd az orosz-ukrán háború ismert hatásai most láthatók igazán. Mivel az új autókból jelentős hiány mutatkozott, a vásárlók sok esetben a használt import felé fordultak, a szinte tervezhetetlen gazdasági helyzet miatt pedig itt is inkább az olcsóbb, így korosabb járművekre esett a választás. Hasonló forgatókönyv valósult meg az eleve használt járműveket célzó vevő körnél is, plusz a korábban az idősebb autót lecserélni szándékozók kivártak, vagy teljesen elálltak értékesítési terveiktől. Az eredmény ismert, a tendencia és a számok elkeserítők…

A Škoda típusfejlődése jól reprezentálja a márka életkor-helyzetét, az abszolút listán azonban még mindig sok az utód nélküli ex-KGST masina

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint a magyar utakon összesen 4 141 267 autó jár, így ez az átlagéletkor környezetvédelmi és biztonsági szempontból is kritikusnak mondható. 2022. decemberben 15,4 évnél állt a számláló, az azóta eltelt időszak alatt ugyanakkor több mint 47 ezerrel emelkedett a magyar rendszámú személyautók száma, részben új járművekkel, részben import autókkal is gyarapodott az állomány. Ez utóbbi halmaz ugyanakkor nem hozott frissülést, ugyanis az a hozzávetőlegesen 50 ezer import autó, amelyet június végéig hoztak be az országba, 60%-ban 10 évnél idősebb volt!

„Egyre súlyosabb a helyzet Magyarországon, az autók átlagos kora ugyanis megállíthatatlanul nő. Ez azért is komoly probléma, mert a magyarok idős, sok esetben veszélyes állapotú autókkal járnak. Az ilyen öreg autók tulajdonosai – az eladásra készülve – az utolsó egy-két évben jellemzően már nem igazán törődnek a karbantartással, gyakran az olajcsere is elmarad, és ezáltal korszerűtlen, rendkívül elhanyagolt járművek közlekednek az utakon, ráadásul a napjainkban elvárt környezetvédelmi normákat sem teljesítik az idős járművek. Ezek az autók várhatóan 5 éven belül használhatatlanná válnak, vagy gazdasági totálkárosak lesznek, mégpedig azért, mert nagyon sokba kerül az olcsón vásárolt, de hibás, öreg autók tisztességes rendbehozatala” – mondta el Tóth Péter, a Das WeltAuto Centrum értékesítési igazgatója.

A személygépkocsi-állomány bővülése és az átlagéletkor-emelkedés különösen az elmúlt 5 esztendő tükrében beszédes. Míg 2018 júniusában 3 578 910 személyautó rótta az útjainkat és a járműpark 14,2 éves átlagéletkorú volt, addig mostanra határozottan rossz irányba fordultak a dolgok. Az idei első félév zárási adatai szerint 5 év alatt 562 357 autóval gyarapodott a hazai állomány – ami önmagában még jót is jelenthetne -, az átlagéletkor azonban 1,4 esztendővel romlott.

Forrás: BM, KEKKH, KSH, Das WeltAuto