A múlt század első felében már jó néhány cég professzionálisan foglalkozott a témával, de az igazi áttörést a nagynyomású fémfröccsöntés meghonosítása jelentette a szakmában. Az addig alkalmazott lemezhajtogatásokhoz képest ezáltal  sokkal élethűbb formaképzésre adódott lehetőség. A következő mérföldkőnek közvetlenül a II. világháború után leszerelt brit katonatisztek, Leslie Smith és Rodney Smith találmánya, a Matchbox tekinthető. A névrokon fiatalemberek alapították a Lesney céget, majd elkezdték gyártani a gyufásdobozokba rejthető apró modelleket. Ezzel aztán hamarosan addig soha nem tapasztalt gyűjtői őrületet indítottak el.

A “medzsók” ma is külön életet élnek a modellek egyre áttekinthetetlenebb világában, mivel méretarányuk semmi máshoz nem hasonlítható, miközben néhány komoly gyártó a vasútmodellek sínpárjainak nyomtávjaihoz igyekezett igazodni termékével. Így hódított az 1:43-as, majd később, a HO-s méret elterjedésével az 1:87-es szabvány méret. A 80-as évek hajnalán jött aztán a harmadik hullám: az olaszországi Milánó közelében található Burago del Molgora nevű városkában Mario Besena irányításával működő és már kifejezetten az autócsöppségekre specializálódott üzem óriási szériában kezdte gyártani a minden eddiginél nagyobb és ezáltal kiváló részletezettséget kínáló 1:18-as méretarányú modelleket. Akkor még senki nem sejtette, hogy ez a kezdeményezés alapjaiban rengeti meg az egész iparágat, hiszen azóta tucatjával születtek az új gyártó márkák, melyek már szinte kivétel nélkül ebben a méretben dolgoznak, jelezvén, hogy a kereslet világszerte egyre inkább ebbe az irányba fordul.

A méret a lényeg?

Csakhogy e tendencia erőteljes izmosodásához szükséges volt még egy közbülső revolúcióra, ami most nem a gyártástechnológiát és nem is az eddig elterjedt méretarányokat forgatta fel, hanem a minőséget. A németországi Aachen belvárosában egy régi családi játék- és modellboltot üzemeltető úr, bizonyos Paul G. Lang találta ki, hogy az eddig legfeljebb

csak a méregdrága, kisszériás, kézi gyártású modelleknél megvalósított extra minőséget, az abszolút élethűséget átviszi a nagy sorozatú – s ezáltal jóval kedvezőbb árfekvésű – termékekbe. Nem az ő eredeti ötlete volt e cél érdekében a teljes termelést Kínába vinni, hiszen ezt már megtette előtte például a Matchbox márkát felvásárló amerikai Mattel óriáscég is, de tény, hogy a Lang úr által a 80-as évek végén alapított Minichamps márka által kínált, eddig nem ismert perfekcionizmus és árkategória ismét új korszakot nyitott a modellautók gyártásának történetében. Hatásukra nem kevés korábbi, tradicionális gyártó tönkrement, vagy filozófiáját teljesen újrafogalmazva és a gyártást Kínába telepítve állt be a Minichamps által megnyitott sorba – legyen szó akár 1:43-as, akár 1:18-as méretről.

Ettől kezdve az autómodellek nem hozzávetőleg voltak méretarányosak és úgy nagyjából élethűek, hanem mondjuk ki bátran: egész egyszerűen tökéletesek. Igen ám, de a kiváló minőségért komoly árat kell fizetni, a filléres gyerekjátékok kora lejárt, s így ez az egész téma szinte teljesen a felnőtt gyűjtők érdeklődési körébe került.

A legújabb forradalom az 1:87-eseket kívánja megreformálni. Ez a speciális műfaj eddig elsősorban a német gyártók privilégiuma volt, ami nem is csoda, hiszen az „ötletadó” villanyvasút-modellezésnek is Németország az őshazája. E valóban apró mütyüröket a vasúti terepasztalok és diorámám építői mellett – a többi méretarányhoz képest jóval mérsékeltebb árak miatt – inkább a “diszkontgyűjtők”, vagy a haszonjárművek kedvelői vásárolták. Hogy ezeket a viszonylag jó árakat meg is tudják őrizni, a gyártási költségek elkerülhetetlen csökkentési igyekezete jó ideig felemás módon érvényesült, a cégek ugyanis leginkább a volt NDK területére, vagy Csehországba, esetleg éppen Magyarországra telepítették a gyártás egy részét.

Ismét Kínából

Az akár forradalminak is titulálható igazi meglepetést a kínai illetőségű, Ricko márkanév alatt megismert Rickoricko cég okozta, mégpedig értelemszerűen egyenesen Kínából, amikor a közelmúltban egy érdekes filozófiájú 1:87-es sorozatot is beindított. Bár az alapvetés ekkor még nem igazán forradalminak, legfeljebb újszerűnek tűnt: szép lassan az összes eddigi 1:18-as cikkszámukat kihozzák a mikrokategóriában is. Az igazi felzúdulást az oldtimer járműveik közelmúltban megérkezett első szupermini kicsinyítései okozták, mivel olyan minőségi részletezettséget honosítottak meg, ami eddig szinte ismeretlennek számított ebben a kategóriában.
Mi is a varázslat ezekben az új generációs apróságokban? Nos, amíg az 1:18-as modelleknél akár centiméterekben és milliméterekben, de az 1:43-asoknál is legfeljebb a tizedekig mélyülünk el a pontosság firtatásában, addig az új „Ricko-világban” már keményen a századmilliméterek dominálnak! Első ránézésre is megállapítható, hogy e klasszikus gépek miniatűrjei olyan sok porszemnyi alkatrészből állnak össze, mint még soha máskor ebben a méretarányban, s míg más gyártók a karosszéria színezését elsősorban a műanyag granulátumba kevert adalékokkal oldják meg, itt bizony vákuumkamrában, pormentesen fényeznek! A kilincseket, fogantyúkat jelképezve parányi pontokat, a díszlécek imitálására pedig leheletfinom vonalakat visznek fel a felületekre – mindezt úgynevezett tamponnyomásos eljárással. Minden modellt nagy precizitású befogószerszámokba kell helyezni, s tucatnyiszor változtatni kell a pozícióját. Magától értetődik, hogy e minőségi extrafokozatnak megint csak komoly ára van, hiszen ezek az ékszerszépségű szubminik közel a dupláját kóstálják, mint az eddig megszokott „mezei” 1:87-es autócskák.  

Az újabb revolúcióval sokan bajba kerültek a szakmában. Elsősorban a konkurens gyártók számára nincs más hátra, mint előbb vagy utóbb a kínaiak után csinálni ezt a minőségi kvantumugrást, s az is nyilvánvaló, hogy ezt csakis Kínában tehetik meg, máshol ezt az ujjtörő és szemfacsaró aprómunkát nem lennének képesek megfizetni. De nagy bajba sodródnak a vásárlók is. Akik eddig hanyagolták és lenézték ezeket a nyamvadt kis masinákat, most jól teszik, ha egyre gyakrabban vetik kíváncsi pillantásaikat erre a szegmensre, ugyanis aki általában szereti a szépet és tökéletest, az nagyon nehezen tud majd ellenállni a csábításuknak. Akik pedig már eddig is szorgosan gyűjtögették az 1:87-eseket, készüljenek fel, hogy jelentősen megnőnek kiadásaik, mert ők aztán pláne nem hagyhatják ki ezt a minőségi ugrást…