Az időskori autóvezetés kérdésköre egyébként a társadalom elöregedésével egyre többször kerülhet terítékre. Az ország egyes részei ráadásul tömegközlekedéssel csak nehézkesen közelíthetők meg, így sok esetben marad az autó mint egyedüli közlekedési eszköz.
– Hatvantól hetvenig három, míg hetventől maximum kettő évre adhatja meg az alkalmasságot a vizsgálatot végző orvos, illetve bizonyos egészségügyi problémák esetén akár ennél rövidebb időre is – ezt már Sonkoly Iván háziorvos mondta el kérdésünkre.

A háziorvos hozzátette, idősebb korban általában lassulnak a reflexek, romlanak az érzékszervek, a látás, a hallás, de véleménye szerint a vezetési képességeknek a gyengülése, lassulása nagyobb óvatossággal ellensúlyozható. Elmondása szerint ugyanakkor a fiatalabb korosztálynál pedig az esetlegesen nagyobb agresszivitás vagy gyorshajtás, a felelőtlenség legalább ekkora, ha nem nagyobb baleseti veszélyforrás.
A tapasztalat az, hogy ha valaki naponta vezet és megőrizte a frissességét, akkor a rutin mellett biztosan és probléma nélkül közlekedik idősebb korban is – osztotta meg véleményét Pap András autósoktató.

Fotó: GEM és ADAC

– Az idősebbek egyébként általában lassabban reagálnak, és lassabban is vezetnek. Viszont rengeteg olyan autóvezetőt látni, aki jó, ha havonta egyszer használja a járművét. Az ilyen vezetők pedig nem szereznek tapasztalatot. Veszélyeket a tapasztalatlanság, a rutintalanság és a hosszú reakcióidő hordozhat magában. A rendszeres autóvezetés viszont nem hagyja berozsdásodni a vezetőt – emelte ki Pap András.
Véleménye szerint egyébként egy idő után az egyén, sőt, a család felelőssége is, hogy hagyják-e az idősebb családtagokat vezetni. A szakember szerint józan ésszel át kell gondolni, hogy képesek vagyunk-e még biztonságosan vezetni. Ahogy Pap András fogalmazott, azt kell figyelembe venni, hogy hasonló helyzetben mi vagy gyerekeink biztonságáért aggódnánk-e, ha egy hasonló képességű egyénnel közösen kellene közlekedni. Ha erre bizonytalan a válasz, akkor érdemes másra bízni a vezetést.