A változások a hitel igénylésétől a törlesztésen át a futamidőig szinte valamennyi, hitellel összefüggő dolgot érintenek. Törvényben maximalizálták például az igényelhető hitelösszeget (10 millió forint), a futamidőt (7 év) és a teljes hiteldíjmutatót. Utóbbi nem haladhatja meg a jegybanki alapkamat 24 százalékponttal növelt mértékét. Fontos az is, hogy az egykor slágernek számító nulla forintos hitelkontsrukció már nem létezik: az önerő minimum 25% kell, hogy legyen, akár új, akár használt autót kívánunk vásárolni. Mindezen változások azt a célt szolgálják, hogy csökkenjenek mind a hitelfelvevő, mind a hitelt kihelyező pénzintézet kockázatai. De még ezen kívül is van jó pár szempont, amelyeket nekünk magunknak kell szem előtt tartanunk.

– Olyan autót vásároljunk, amelyik az igényeink mellett a pénztárcánknak is megfelel. Ugyanis ha nem tudjuk törleszteni a hitelt, az annak fedezetét képező gépjárművet a hitelező visszaveszi, és értékesíti. Ám még ekkor is fennáll a veszély, hogy autónk értéke nem fedezi a fennálló tőketartozást. Ez esetben a fennmaradó összeget is a hitelfelvevőnek kell kifizetnie.

– A jármű fenntartása a hiteltörlesztésen túl is jelentős összegbe kerül: üzemanyag, biztosítás(ok), gépjárműadó, műszaki vizsga és szervizelés díja stb. Ezekkel is számoljunk, mielőtt autót választunk.

– Devizaalapú hitel esetében kalkuláljunk az esetleges árfolyamváltozások törlesztőrészletekre gyakorolt hatásával.

– Ha lehetséges, ne válasszunk 5 évnél hosszabb futamidejű hitelkonstrukciót. Bár a maximális lehetséges futamidő ennél két évvel hosszabb, ez idő alatt mégis sokat csökkenhet autónk értéke, így előfordulhat, hogy csak részben fedezi még fennálló tartozásunkat.

– Ha később nem is, a futamidő teljes hosszára legyen casco biztosításunk. Ezzel kivédhető az a szituáció, hogyha esetleg ellopják autónkat, vagy totálkárosra törik a mi hibánkból, autónk nem lesz, csak a tartozás marad.

– A gépjárműhitelt nem muszáj az autót eladó kereskedőnél felvenni – akik többnyire amúgy is jellemzően csak egy-két pénzügyi szolgáltatóval állnak szerződéses kapcsolatban. A döntés előtt hasonlítsuk össze minél több pénzintézet gépjárműhitel-ajánlatát.

Túl bonyolult ajánlatok

– Egy tavalyi, autóhitelekkel kapcsolatos kutatás eredménye azt mutatja, hogy a megkérdezettek 42%-a szerint az autóhitel-ajánlatok túl bonyolultak, így nem tudják összehasonlítani azokat. A megkérdezettek háromnegyede nem is vett más konstrukciót figyelembe, mint amelyet az adott autókereskedő ajánlott neki. Sokan azt sem tudták, hogy bizonyos bankoktól közvetlenül is igényelhető autófinanszírozás (a válaszadók mindössze 24%-a vette fontolóra ezt a lehetőséget a hitel kiválasztása során), pedig ez a finanszírozási forma olcsóbb, és számos kedvezmény is kapcsolódhat hozzá – tájékoztat Révész Tamás, a Budapest Autófinanszírozási Zrt. vezérigazgatója.


Készült a Pénziránytű Alapítvány támogatásával (X).