A Magyar Közút Nonprofit Zrt. tavaly indította el „Biztonságunk az Ön kezében van!” kampányát, melyben a munkaterületeken dolgozó szakemberek védelmére hívják fel a figyelmet. A közútkezelő nemrégiben készült belső felmérése alapján nincs könnyű dolga a társaságnál dolgozó munkatársaknak, akiket sok esetben nemcsak verbálisan, hanem fizikailag is bántottak már munkavégzés közben az autósok.
Mint azt megtudtuk, a 94 mérnökség munkatársai között készített reprezentatív felmérést 1480 szakember töltötte ki, az eredmények alapján pedig folytatják a „Biztonságunk az Ön kezében van!” kampányt. A friss felmérés adatai szerint:
– A mérnökségi dolgozók 80 százaléka véli úgy, hogy a munkaterületek mellett elhaladó 10 autós közül maximum 2 sofőr tartja be az ideiglenes sebességkorlátozást (amelyből jelenleg az M1-esen Tatabánya és a főváros között is van sok-sok kilométernyi – a szerk.)
– A közutas szakemberek 88 százalékát, vagyis a felmérésben részt vevő, több mint 1300 munkást sértegették már szóban. A türelmetlen autósok rendszerint trágár kifejezésekkel illetik őket
– A válaszokból kiderül, hogy az úton dolgozó közutasok több mint 20 százalékát dobálták már meg autókból, többek között paradicsommal, sörös dobozzal és műanyag flakonnal is
– Minden harmadik közutast ledudáltak már munkavégzés közben
Az idei kampány május végén indult, melyben arra hívták fel a figyelmet, hogy 2000 óta 17 közutas szakember vesztette életét figyelmetlen autósok miatt munkaterületen, az autópályákon pedig szinte hetente éri baleset az ott dolgozókat.

A társaság, mint közleményükben írták, mindent megtesz annak érdekében, hogy a munkatársai számára balesetveszélyes helyzetek kialakulási lehetőségét minimalizálja, míg a közlekedők a lehetőségekhez mérten optimálisan érjék el úti céljukat. A terelések kiépítését újratervezték, az előjelzéseket meghosszabbították úgy, hogy a tényleges munkavégzéstől távolabb kezdődjön a korlátozás. Így, bár nagyobb területet zárnak le, de ezzel nagymértékben tudják munkatársaikat védeni, ugyanis a legtöbb baleset a munkaterület kezdeténél történik.
További cél, hogy a kézi erővel végezhető terelés kiépítési munkafázisok munkagép, energiaelnyelő berendezés fedezetében történjenek (melyekből évente több tucatot törnek össze autósok). Folyamatosan gondoskodnak további forgalomtechnikai berendezések beszerzéséről is, illetve biztosítják minden esetben a szakemberek számára a kollektív és egyéni védőeszközöket és a munkaszervezéseknél is kiemelt figyelmet kap a kollégák biztonsága.


Kiemelték: a Magyar Közút Nonprofit Zrt. mintegy 6200 munkatárssal folyamatosan azon dolgozik, hogy a biztonságos közlekedés feltételei adottak legyenek minden közlekedő számára. A munkájukat a legtöbbször forgalomterelés mellett végzik, nemcsak maguk, hanem a közlekedők biztonsága érdekében is. Azon dolgoznak, hogy a szükséges üzemeltetési és fenntartási munkákat ütemezetten, a lehető leggyorsabban elvégezzék, hogy a közlekedők a lehető leghamarabb, újra korlátozás nélkül használhassák a közutakat. Az autósok együttműködését és megértését kérik, mindkét fél, a közutas és a közlekedők érdekében is.

Ezen kívül a társaság országosan 150 darab óriás molinót helyez ki a legforgalmasabb útszakaszokon, melyek egy részét angol, ukrán, román és szerb nyelveken készítették el, hogy az országon áthaladó, a nemzetközi tranzitútvonalakon közlekedő külföldi állampolgárokat is hatékonyan meg tudják szólítani.