Tavaly októberben hosszú sorok kígyóztak a gumiszervizek előtt. Minden autós igyekezett lecseréltetni nyári abroncsait, hogy az első hó és a fagyok ne okozzanak meglepetést. Az időjárás azonban megtréfált mindenkit: a hójáró gumikra mostanáig alig volt szükség. Persze a téliesítés nem csak a hó miatt fontos. A speciális keverékből készített gumik már plusz hét fok alatt jó szolgálatot tesznek. Lágyabb anyagöszszetételük miatt ilyenkor is tökéletes tapadást biztosítanak. Ám a decemberi tavaszban a 15 fok körüli hőmérsékletek voltak jellemzőek, hét fok legfeljebb éjszakánként volt. Minek akkor a téli gumi? Csak kopik a korán jött melegben, és a szokásos 3-4 szezon helyett jó, ha kettőt kibír.

A klímaváltozás így a piacon is változást hozhat. A korábban a szerényebb anyagi lehetőségekkel bíró autósok öszvér megoldásának tekintett négy évszakos gumik térhódítása várható. Ezekkel a típusokkal elkerülhetők a terhes átszerelgetések, miközben az év 365 napján biztonságosan közlekedhetnek a járművek.

A szakemberek véleménye azért megoszlik a négy évszakos csodákról. Olyan neves gumigyártók, mint a Bridgestone, a Continental vagy a Michelin szerint optimális biztonság csak az évszaknak megfelelő gumi megválasztásával érhető el. A Goodyearnél mást állítanak. Az a véleményük, hogy az új technikák jóvoltából sokaknak lehet biztonságos alternatíva az egész éves gumi. A tesztek is az utóbbi álláspontot igazolják. Annak ellenére, hogy a négy évszakos gumik használata téli útviszonyok között óvatosabb vezetést követel, hiszen mintázatuk a nyári és téli abroncsok egyvelege. A futófelület közepén az apró lamellák a havon segítik a tapadást, a külső rész stabil vállai és a széles profilárkok pedig a kanyarvételt és a vízelvezetést szolgálják.

A hópehellyel jelölt gumi teljesíti a téli útviszonyokra vonatkozó előírásokat

A gumikon betűkkel, számokkal és apró piktogramokkal jelzik, hogy milyen időjárási és útviszonyok között használhatók. Korábban az M+S (mud + snow, azaz sár és hó) jelölés utalt a téli gumikra. Ma már a legtöbb terepjáró és szabadidő-autó ilyen abroncsokat kap, függetlenül attól, hogy téli vagy nyári gumi került a felnikre. Az M+S tehát önmagában csak a négy évszakos használatra utal. A téli abroncsokat hivatalosan a levédett hópehely szimbólum jelöli. Ezt a jelölést csak azok az abroncsok kapják meg, amelyek teljesítik a hójáró gumikra előírt minimumkövetelményeket.

Mintázatuknál és anyagösszetételüknél fogva tehát egész évben használhatók, bár a nyári hőségben gyorsabban kopnak.

A mediterránba forduló klíma azonban egyre inkább kedvez a négy évszakos abroncsoknak. Leginkább a városi autósoknak.