Noha a nagy méretű kamionok általában ki vannak tiltva az olyan helyekről, ahol igazán nagy a gyalogos- és kerékpáros forgalom, de azért így is szép számmal vannak olyan kereszteződések, ahol kapcsolatba kerülhetnek a közlekedésnek ennyire eltérő méretű résztvevői. Ez az egyik, ha nem is a meghatározó oka annak, hogy a személyi sérüléssel járó balesetek 30-60 százaléka útkereszteződésekben történik. A nehézséget az jelenti, hogy amíg a sofőr a kamion bal oldalán lévő holtteret viszonylag jól szemmel tudja tartani, addig a jobb oldalon legfeljebb egy domború, de kis méretű tükör segítségével tájékozódhat.

Az elektronika térhódítása azonban megoldással szolgálhat erre a problémára. A Volvo Trucks néhány szakmabeli céggel közösen kifejlesztette a CISS névre (Cooperative Intersection Safety System) elkeresztelt holttérfigyelőt, ami nyolcvan százalékkal csökkenti a rizikót. A rendszer újdonsága, hogy nem csak kamerával figyeli a fülke jobb oldalán lévő teret, de lézeres és ultrahangos szenzorokkal is vizsgálja a környéket – elképzelhető ugyanis, hogy az elsőbbsége tudatában a kereszteződés felé közeledő biciklis még nincs az optika látómezejében, de mire a kamion fordul, már mellette lesz.

Nem látszik a kamion környezetét madártávlatból mutató képeken a hátulról közelítő kerékpáros, ezért vannak radaros érzékelők is Nem látszik a kamion környezetét madártávlatból mutató képeken a hátulról közelítő kerékpáros, ezért vannak radaros érzékelők is

Arra is képes a rendszer, hogy kommunikáljon az intelligens, gombnyomásra működő gyalogoslámpákkal, külön figyelmeztetve a sofőrt arra, hogy valaki működtette a rendszert. A figyelmeztetés egyébként a jobb oldali A oszlopon elhelyezett lámpa villogása mellett a vezetőülés mögött elhelyezett hangszórókból érkező hanggal történik.

A megfelelő oldalról kap hangjelzést a sofőr, ha van valami a CISS által megfigyelt holttérben A megfelelő oldalról kap hangjelzést a sofőr, ha van valami a CISS által megfigyelt holttérben

A Volvo Trucks újítása sajnos még nem kapható a sorozatgyártású járművekhez, de jól mutatja, milyen irányban halad a technika. Néhány cég már forgalmaz utólagos holttérfigyelő rendszereket a kamionok számára, amelyek annyival tudnak többet a normál parkolóradarnál, hogy a jármű mellett hosszú teret is képesek figyelni. A probléma egyébként nem a nyergesvontatókra jellemző, sokkal inkább az áruszállításra használt 7,5-12 tonnás teherautóknál jellemző. Ha tehát valaki ilyet lát jobbra indexelve abban a kereszteződésben, amely felé gyalogosan vagy kerékpárosan halad, legyen fokozott figyelemmel. Az ilyen járműveknek hatalmas a holttere, győződjünk meg róla, hogy a sofőr észrevett minket. Elsőbbségünkkel ugyanis csak akkor tudunk élni, ha azt meg is adják!