A több mint 70 csillogó klasszik csoda május 26-án reggel 9:30 órakor indul a XI. kerületi Hunyadi János utcai Mercedes-Benz szalon elől Székesfehérváron, Siófokon és Balatonszemesen keresztül a nagykanizsai cél felé, majd május 27-én Zalaegerszeg környékére.

A IV. Mercedes-Benz Classic Csillagtúra mezőnye az alábbi időpontokban és helyszíneken várja az oldtimer rajongókat:

2006. május 26., péntek

09:30-11:00 Budapest, XI. Hunyadi J. Út 6., Mercedes-Benz szalon – Rajt
11:50-13:20 Székesfehérvár, Mercedes-Benz szalon
11:50-13:20 Székesfehérvár, Interspar
13:15-15:30 Siófok, Garda Jazz Café
15:00-16:30 Balatonszemes, Mahart parkoló
17:00-18:30 Nagykanizsa, Erzsébet tér

2006. május 27., szombat

08:30-10:00 Zalakaros, Gyógyfürdő téri parkoló
09:30-10:45 Keszthely, Festetics-kastély
10:45-12:15 Zalaegerszeg, Mercedes-Benz szalon
11:00-12:30 Zalaegerszeg, Dísz tér
14:00-15:30 Lenti, Zrínyi utca
15:50-17:30 Nagykanizsa, Erzsébet tér

Elsőként került magyar tulajdonba az a „szárnyas” („flügeltürer”) 300 SL, illetve 300 SL roadster, amelyek a IV. Mercedes-Benz Classic Csillagtúra legnagyobb látványosságának bizonyulnak. A már korábbi Csillagtúrákon is résztvett versenyzők, Polgár Árpád 300 SL coupé-ja, illetve Janó Péter 300 SL roadstere valamennyi veteránautó-rajongó álmát megtestesíti. A jelenleg Polgár Árpád tulajdonában lévő 300 SL coupé-t még 1956 márciusában rendelte Franz-Ferdinand zu Isenburg-Birstein herceg.
Ő 1959-ben a legjobb barátjának, egy gumigyárosnak ajándékozta. 1959-től 2006-ig ennek a családnak a birtokában volt. A család 1985-től 1999-ig ideiglenesen a skót Auto-Motor Múzeumban helyezte el, melynek ezen időszak alatt a fő nevezetessége volt.

Az 50 éves autót soha nem fényezték, teljesen eredeti állapotban, eredeti alkatrészekkel lesz látható a Csillagtúrán. Mindössze 47 600 km -t futott, ami évente mindössze átlagosan 1000 km-t jelent.

A 300 SL szériagyártásának ötlete Max Hoffman, a Daimler-Benz hivatalos egyesült államokbeli importőrének elméjében született meg. A második világháború után a legendás szárnyas túra-coupé lett a cég háború utáni első olyan sportautója, amit sorozatban készítettek, utcai használatra. Az 1952-es szezon versenyautóján nyugvó konstrukció 1954 februárjában mutatkozott be a New York-i nemzetközi autókiállításon.

A 300 SL coupé változatát 1954-től 1957-ig gyártották, összesen 1400 példányban. Az áramvonalas test kialakításában a motor 45 fokban balra döntött beépítése is segített. A jó menetteljesítményeket emellett a viszonylag csekély menetkész tömeg (1295 kg), a 300-as limuzin sportosabbra beállított, pótrugók nélküli futóművei és a sorozatgyártott Mercedes-Benzben először megjelenő benzin-befecskendezés biztosította. Az utóbbi technikai elem az 1952-es évjárat porlasztós versenyautójával szemben 40 lóerő plusszal szolgált, így a végsebesség a hátsótengely-áttételtől függően 235 és 260 km/óra között alakult.

A névben szereplő két kezdőbetű a Super-Leicht, azaz szuperkönnyű kifejezést takarja. A 300 SL-nek létezett speciálisan az amerikai sportkocsi-versenyekre épített változata is, ez volt a 300 SLS. A „szárnyas” autó szokatlan ajtókiképzése a vázszerkezet sajátosságaiból adódott, nem pedig valamiféle reklámfogást kell mögötte sejtenünk. A magas küszöbök miatt ugyanis hagyományos megoldással nem lehetett lezárni a kocsi oldalsó vezetőfülke-nyílásait.

Janó Péter, aki tavaly indult először oldtimer-versenyen, egy Mercedes-Benz 300 SL roadsterrel vesz részt a IV. Mercedes-Benz Classic Csillagtúrán. A 2996 m3-es, hathengeres motor 260 km/h végsebessége bámulatos tempó az 1959-ben gyártott országúti autótól. Az autót először Rómában helyezték forgalomba. Az 1960-as években tulajdonosa Kaliforniába vándorolt, és magával vitte autóját is. Második tulajdonosa 1982-ben hozta Németországba, ahol 2005-ig gyűjteményautóként 3700 km-t, a mai napig összességében pedig 91 000 km-t futott. Jelenlegi tulajdonosához 2005-ben került kitűnő, eredeti állapotban. 2006-ban mindössze fényezésen esett át, illetve a belső bőrbevonatot frissítették fel.

A Mercedes-Benz 300 SL roadstert is Max Hoffman ötlete nyomán alkották meg; 1957. márciusában Genfben mutatták be a coupé utódjaként. Ennek a típusnak a karosszériája már lehetővé tette a hagyományos ajtók felszerelését (a nyitott test miatt nem is tudtak volna más megoldást találni). Kiegyensúlyozó rugó beültetésével javítottak hátsókerék-felfüggesztésén, s ez természetesen kedvezően hatott menettulajdonságaira is. Az 1958 októberétől előállított, szintén roadster-változat levehető coupétetővel csalogatta vevőit, 1961 márciusától pedig újabb fontos elemmel, mind a négy keréken tárcsafékkel bővült a kocsi technikai arzenálja. A modellszéria gyártása 1962. február 8-án ért véget, s ezzel eltűnt a palettáról az utolsó, nem önhordó karosszériás Mercedes-Benz is. Összesen 1858 darab készült ebből a modellből.