A tél múlásával sokan a világon egy kicsit fellélegezhettek, a koronavírus járvány két év után szelídülni látszik, s azt gondolhatták, hogy ha nem is minden, de sok dolog visszatérhet ezután a rendes kerékvágásba. Sajnos ez nem így lett. 2022. február 24.-én ugyanis Oroszország megtámadta Ukrajnát és ez az invázió és azt követő nyugati szankciók utolérték a Forma-1-et és annak résztvevőit is. Ennek eredményeként a Haas csapat szerződést bontott főszponzorával az Uralkalival és orosz versenyzőjével, Nyikita Mazepinnel. A Liberty szintén szerződést bontott az Orosz Nagydíjakat rendező szervezővel, így a következő három évben biztosan nem rendeznek Forma-1-es futamot Oroszországban. Emellett a Forma-1-et Oroszországban közvetítő orosz tévétársasággal meglévő szerződést is törölték. Ráadásul az F1 saját, streaming tévéje, az F1TV sem lesz elérhető Oroszországban.

Sok nézőtől elesik így a Forma-1, de attól nem kell félnie, hogy csökkenne a sikere, sőt. A streaming szolgáltató Netflix-szel való szerződés megalapozta a Forma-1 sikerét olyan országokban is, ahol eddig a sportág nem örvendett akkora sikernek. Ez jól látható volt 2021-ben, amikor a már nézők előtt rendezett USA Nagydíj helyszínén kirakhatták volna a megtelt táblát. Nem maradt el a válasz. Február közepén a Liberty öt évvel – 2026-ig – szerződést hosszabbított az austini pályával. Ráadásul a 2022 májusában Miamiban megrendezésre kerülő utcai versenyre azonnal, állítólag egy óra alatt, elkeltek a jegyek. Régen el szerették volna vinni a sportot Miamiba, s idén végre megrendezésre kerül a második amerikai futam is Floridában, láthatóan óriási érdeklődés mellett.

A Forma-1-es versenyhétvégék programja nagy változás elé néz. Mivel hosszú a szezon, a csapatok terheinek enyhítése érdekében egy nappal rövidebbek lesznek a hétvégék. A csütörtöki médianap megszűnik, s ezáltal változik a pénteki és a szombati nap menetrendje. A sajtó péntek reggel kap lehetőséget a versenyzőkkel való interjúkra. Emiatt a pénteki két szokásos szabadedzésre később kerül sor. A délelőtti kora délutánra, a délutáni pedig még későbbre csúszik. Az eddig különleges státusszal bíró Monacóban is megszűnik a hagyományos pénteki pihenőnap. Ott is minden úgy történik majd, mint az összes többi versenypályán.

A koronavírus járvány a kirobbanását követően két évvel még mindig hatással van a Forma-1-re és a Forma-1-es versenynaptárra. Minden Forma-1-es résztvevőnek kötelező beoltatnia magát. Ezzel el akarják kerülni, hogy olyan fiaskó alakuljon ki, mint idén januárban Novak Djokovic körül. Ausztrália, ahol két éve nem rendeznek futamot, idén nem a szokásos szezonnyitó időpontot kapta meg. Helyette az a Bahrein lesz a nyitófutam, ahol a szezon előtti hivatalos Forma-1-es tesztelést is végezték és ami a tél során megdöbbentően hosszú szerződéshosszabbítást írt alá a Liberty Mediával. Eszerint a közel-keleti ország 2036-ig rendezhet Forma-1-es futamokat, pedig 2011-ben az ottani zavargások miatt elmaradt a futam és kérdéses volt a Forma-1 támogatottsága az országban.

A tavaly bevezetett sprintkvalifikációs futamok nevét sprintre változtatták és számát hatra szerették volna idén növelni, de maradt három (főként a költségsapka miatt). A három helyszín idén Imola, Spielberg és Sao Paulo lesz. A sprintek pontozása is megváltozik. Az első nyolc helyezett kap pontokat. Az első helyezett nyolc pontot kap és az utána jövők egyel kevesebbet. Az utolsó, a nyolcadik így tehát egy ponttal gazdagodik.

Nem csak ezen a pontrendszeren változtatott a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA). A tavalyi Belga Nagydíjon történtek hatására megváltoztatta a rövidített futamok után kiosztott pontokat is. Ez alapján egy rövidített versenyen csak akkor járnak pontok, ha a versenyben vezető pilóta legalább két körön keresztül biztonsági autó vagy virtuális biztonsági autós fázis nélkül köröz. Ha legalább két kört megtesz a versenyben vezető pilóta, de kevesebbet, mint a táv 25%-át, akkor a következőképpen járnak pontok az első öt helyezettnek: 6-4-3-2-1 pont. Amennyiben 25-50% közötti távot tesz meg az élen álló versenyző, a következő pontok járnak az első kilenc helyezettnek: 13-10-8-6-5-4-3-2-1 pont. Ha az élen köröző pilóta a teljes táv 50-75% között teljesít, akkor az első tízet jutalmazzák 19-14-12-9-8-6-5-3-2-1 ponttal.

A versenyautókon láthatjuk a legnagyobb változást. Gyakorlatilag minden csapatnak új autót kellett építenie, s a változás leginkább az autók aerodinamikáját érinti. Az egyes csapatok mérnökei kis változtatásokkal érhettek el különbségeket a többi autóhoz képest. Az autók orrát soha nem látott magasságba emelték, ugyanis a jelenlegi autók a ground effectet, az autó fenéklemeze és az aszfalt között talajhatást használják a tapadás eléréséhez. Az első és hátsó szárny és az oldalszekrények is módosultak. A változás a gumikat is érinti. Az abroncsok 13-ról 18 colosra nőttek és visszatértek a keréktárcsák. Nem csak az abroncsok mérete, a keverékük és felépítésük is változott. Az abroncsok változása magával hozta a futóművek változását is. Ami pedig a motorokat illeti. A most kifejlesztett motorokkal kell a csapatoknak 2026-ig versenyezniük, így az utolsó percig fejlesztették azokat.

A tavalyi három nap után idén ismét kétszer három nap állt a csapatok rendelkezésére tesztelésre. Mivel a csapatok többsége a Libertytől kapott demóautókkal mutatta be idei festését, az igazi autókról a teszteken kaphattunk pontos képet. Februárban Barcelonában egy nem hivatalos teszt keretei között léptek először pályára a 2022-es autók, majd márciusban újra Bahreinben. Barcelonában már láthattuk, hogy bár adott volt, hogy miként kell kinéznie az autóknak, mégis előjöttek egyedi megoldások. Összességében Barcelonában Lewis Hamilton volt a tesztelés három napjának leggyorsabb pilótája, de a tesztelésen elért eredményekből nem érdemes túl nagy konklúziót levonni. A Ferrari amellett, hogy egy nagyon szép dizájnú autóval állt elő, a tempójával és megbízhatóságával tűnt ki a katalán pályán. Bahreinbe a Mercedes egy új fejlesztési csomagot vitt, ami leginkább az autó oldaldobozainak kialakítását érintette, s amely megoldást az idő rövidsége miatt a többi csapat egy ideig biztos nem fogja tudni másolni. Minden bizonnyal ez volt a célja a Brackley-i csapatnak.

A tesztelés során derült ki, hogy az egyik legnagyobb probléma az új autókkal a ground effect hatás miatt alakult ki. A hosszú egyenesekben ugyanis “delfineztek” a kocsik, vagyis úgy ugráltak, mintha buckákon hajtanának keresztül. Sajnos néhány csapatnak még Bahreinben sem sikerült leküzdenie ezt teljesen. A finomhangolás a szezon során következik, már amennyire ez lehetséges. Bár a koronavírus járvány talán már lecsengőben van, de azért az óvatosságra van szükség. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint az, hogy Daniel Ricciardo Bahreinben nem tudott tesztelni, mivel rosszullétét követő tesztelés igazolta koronavírus fertőzését. S bár a tesztelést kihagyta, a hétvégi futamon már minden bizonnyal el tud indulni. Ha mégsem, akkor jelen állás szerint az Alpine tesztpilótája, az F2-es bajnok Oscar Piastri ugorhat be az ausztrál helyett.

Új festésű, új dizájnú versenyautókat láthatunk majd az idei szezonban, s mindössze egy új pilóta debütál a Forma-1-ben az idei évben. Persze változások azért akadnak a mezőnyben. A Mercedesnél George Russell mutatkozhat be Lewis Hamilton mellett, míg a brit helyét a Forma-1-be visszatérő Alexander Albon veszi át a Williamsnél. Az Alfa Romeo két új pilótával, a Mercedestől távozó Valtteri Bottas-szal és a Forma-1-ben első évét kezdő kínai Guanyu Zhou-val méreti meg magát.

2021 után idén is Bahreinben nyílik a versenyszezon. Elsőnek mindjárt egy sötétben, villanyfények alatt rendezett futamot láthatunk igazi forró körülmények között. 2014 óta már ez is villanyfényes futam. Az első Bahreini Nagydíj 2004-ben volt, ennek örömére 2014-ben, a 10. évfordulón, esti futamot rendeztek a szahíri pályán és ez annyira bevált, hogy így is maradt.
S mi történt itt tavaly? A 2021-es Forma-1-es szezonnyitó a Mercedes és a Red Bull csatájától volt hangos. Ebből a csatából elsőként Lewis Hamilton került ki győztesen, ő vihette haza a szezon első győztes serlegét Bahreinből. Max Verstappen kénytelen volt beérni a második hellyel, a dobogó harmadik helyére Valtteri Bottas fért fel. A finn pilótáé volt a leggyorsabb körért járó extra pont.

A verseny és a pálya
Az 57-körös Bahreini Nagydíj március 20.-án, helyi idő szerint 18.00-kor (Magyarországon 16.00-kor) veszi kezdetét a szahíri pályán. A pálya, amely a sivatag közepén található, hossza: 5,412 km, a teljes versenytáv 308,238 km. A pályán 15 kanyar és egy egyedülálló, 1,090 km hosszú célegyenes található. A körrekordot még mindig Pedro de la Rosa tartja (2005-ből), ideje 1 perc 31,447 másodperc.
A csapatoknak a sivatagi pályáknál már ismert problémákkal kell a versenyhétvégén szembenézniük, így például azzal, hogy a pályát és környékét finom korallhomok takarja, s nagy szél esetén, a pályára kerülő homok nehezíti a gumik tapadását. Ahogy egyre jobban felgumizódik a pálya, úgy javul a tapadása. A fékhűtés és az abroncskopás figyelemmel kísérése is fontos Bahreinben.
2021-ben Lewis Hamilton nyerte meg a futamot. A brit pilóta győztes ideje 1:32:03.897 volt. A második helyezett Max Verstappen (Red Bull) lett, míg a bronzérmes helyre Valtteri Bottas (Mercedes) állhatott fel.

Csapatok és pilóták 2022
Mercedes: Lewis Hamilton, George Russell
Red Bull: Max Verstappen, Sergio Perez
Ferrari: Charles Leclerc, Carlos Sainz
McLaren: Daniel Ricciardo, Lando Norris
Alpine: Fernando Alonso, Esteban Ocon
AlphaTauri: Pierre Gasly, Juki Cunoda
Aston Martin: Lance Stroll, Sebastian Vettel
Williams: Nicolas Latifi, Alexander Albon
Alfa Romeo: Valtteri Bottas, Guanyu Zhou
Haas: Mick Schumacher, Kevin Magnussen

2022-es Forma-1-es versenynaptár
március 20. Bahreini Nagydíj, Szahír
március 27. Szaúd-Arábiai Nagydíj, Dzsidda
április 10. Ausztrál Nagydíj, Melbourne
április 24. Emilia Romagna Nagydíj, Imola
május 8. Miami Nagydíj, USA
május 22. Spanyol Nagydíj, Barcelona
május 29. Monacói Nagydíj, Monte-Carlo
június 12. Azerbajdzsáni Nagydíj, Baku
június 19. Kanadai Nagydíj, Montreál
július 3. Brit Nagydíj, Silverstone
július 10. Osztrák Nagydíj, Spielberg
július 24. Francia Nagydíj, Paul Ricard
július 31. Magyar Nagydíj, Hungaroring
augusztus 28. Belga Nagydíj, Spa-Francorchamps
szeptember 4. Holland Nagydíj, Zandvoort
szeptember 11. Olasz Nagydíj, Monza
október 2. Szingapúri Nagydíj, Szingapúr
október 9. Japán Nagydíj, Szuzuka
október 23. USA Nagydíj, Austin
október 30. Mexikóvárosi Nagydíj, Mexikó
november 13. Sao Paulói Nagydíj, Interlagos (Brazília)
november 20. Abu-Dzabi Nagydíj, Yas Marina